אין תמונה
אז מה אתם באמת יודעים על הרוק שלכם?
1. אפשר למלא 2 אמבטיות עם כמות הרוק שאנחנו מייצרים ואף בולעים בשנה

אמנם כמות הרוק שכל אדם מייצר משתנה, אך הממוצע עומד על ליטר עד ליטר וחצי ליטר רוק בכל יום, המשתווה לשתי אמבטיות בגודל בינוני בשנה. ישנן שלושה זוגות של בלוטות רוק עיקריות בחלל הפה שתפקידן להפריש רוק אל תוך הפה; מתחת לאוזן, מתחת ללסת ומתחת ללשון.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

2. מכיל משכך כאבים טבעי

גם אנחנו הופתענו לגלות שהרוק שלנו מכיל כמויות זעירות של חומר בשם אופיורפין, המתפקד כמשכך כאבים טבעי. החומר התגלה בשנת 2006 ויש הטוענים כי הוא חזק פי 6 יותר ממורפיום. מגניב, לא?

3. מסייע בפירוק המזון

יש להו הצעה בשבילכם: קחו קרקרים יבשים ונסו לא להפריש רוק תוך כדי. אחרי 2-3 פשוט לא תצליחו לבלוע אותם. הרוק שלנו מורכב מ-99 אחוז מים. הוא מסייע בריכוך המזון שנכנס לפה ומקל על תהליך הבליעה, על ידי הרטבת הושט ודפנות הלוע. בקיצור, בלעדיו היה לנו מאוד קשה לעכל מזון. מעבר לכך, הרוק מכיל שני אנזימים עיקריים; האחד מפרק תאי חיידקים ומהווה חלק מהמערכת החיסונית ואילו השני מסייע בפירוק סוכריםקשור במערכת העיכול. האנזים מפרק את רב הסוכר עמילן לדו סוכר ובכך מסייע לתהליך פירוק המזון.

4. מגן על השיניים והחניכיים

ייצור רוק לאחר אכילה, מאפשר לשטוף את שאריות המזון מהשיניים ולהפחית את כמות החומציות בחלל הפה, הנגרמת כתוצאה מפירוק האוכל בשיניים על ידי חיידקים. בכך,הפה שלנו מכיל המון חיידקים וזה לא בהכרח דבר רע, אבל עדיין הרוק הוא חיוני לשמירה על בריאות הפה ומונע התרבות חיידקיםאת התרבותם של החיידקים והתפתחות של מחלות שונות.

עוד ב-mako בריאות:
>> באילו מזונות מהצומח יש ברזל?
>> "90 אחוז מהתרמילאים עושים סמים, מספיק שאחד יתפלפ"
>> לפני שמאוחר: 7 סימנים שאתם מכורים לקפאין

5. מאפשר להחלים במהירות מפצעים

עוד סיבה לכך שהרוק הוא בעצם סופרמן של הגוף: הוא מכיל נוגדנים הנלחמים בחיידקים ומעודדים קרישת דם והתפתחות של תאי עור. לכן, פצעים בחלל הפה מחלימים במהירות גבוהה יותר מאשר פצעים אחרים בגוף.

6. עוזר לאבחן מחלות

לא רק בדיקות דם עוזרות לאבחן מחלות, אלא גם דגימות רוק. כיוון שהדיאנאיי שהרוק מכיל גם תאים שלנו (שמכילים DNA)שלנו נמצא גם ברוק, ניתן באמצעותו לאבחן סיכון למחלות גנטיות שונות. בשל סיבה זאת, משתמשים בדגימות רוק גם בבדיקת אבהות וגם לצורך זיהוי פלילי.

7. מאפשר לנו לטעום

לא הרבה מודעים לכך, אבל הרוק מסייע לנו ליהנות מהאוכל שלנוהכרחי לתחושת הטעם שלנו. בעזרת הרוק, מולקולות מזון מתמוססות וכך יכולות להגיע בקלות אל פקעיות הטעם, שרובן מצויות על הלשון. למעשה, אם הפה שלנו יבש לגמרי אנחנו לא נרגיש בטעם.

8. אפשר לקבל אבנים בבלוטות הרוק, בדומה לאבנים בכליות

אז מסתבר שניתן לקבל אבנים בדרכים שונות ומשונות. הרוק המיוצר בבלוטות זורם אל תוך הפה, באמצעות צינוריות. במקרים מסוימים, צינוריות אלה עלולות להיחסם על ידי הצטברות של חומרים ברוק, המתגבשים ל"גושים", כמו אבנים בכליות. חסימת הצינוריות עלולה לעכב את הפרשת הרוק ולגרום לסיבוכים רפואיים שונים. ישנן דרכים שונות להסיר את האבנים, בהתאם לחומרת המצב, כאשר במקרים מסוימים יש צורך בהסרה כירורגית.

>> 6 דברים שרופאי שיניים עושים