משפיענית הרשת ואושיית המטבח מירי כהן (כן, אמא של אלין), העלתה אתמול (שני) לאינסטגרם תמונה בה היא נראית עם 33 קילוגרמים יותר ממשקלה כיום, בעקבותיה נאלצה לספוג הערות קשות מעוקביה. "אתמול עשיתי 'שאלות תשובות' באינסטגרם, ומישהי כתבה לי 'תראי לנו שאת אנושית'. אז העלתי תמונה מהתקופה שלאחר ההיריון", היא מספרת ל-mako בריאות. "סיפרתי לעוקבות שלי שאני סובלת מנטייה להשמנה בגלל תת-פעילות של בלוטת התריס ממנה אני סובלת - כל החיים שלי אני עולה ויורדת בגלל זה".

כהן מספרת שלצד התגובות המפרגנות להן זכתה, היא נאלצה להתמודד גם עם כמה תגובות קשות במיוחד: "כתבו לי 'איזו מכוערת, איך יורם אוהב אותך ככה?', 'את נראית דמות מצחיקה מארץ נהדרת'". היא אומנם לא נשארה חייבת וענתה למגיבות, אך באותה הזדמנות גם טרחה לפרט אודות הבעיה הרפואית ממנה היא סובלת: "תתפלאו, אבל אני אוהבת את עצמי גם עם עוד 33 ק"ג, וגם יורם לא מפסיק להגיד לי כמה אני יפה כשאני שוקלת יותר. אני אפילו יותר אוהבת את עצמי ככה. יש לי בעיה רפואית שגורמת להשמנה, אז מה, מה קרה? אני אוהבת את הגוף שלי. הייתי אחרי לידה. הבאתי חיים לעולם, מה זה משנה בכלל כמה עליתי או לא עליתי?. מילים יכולות לפגוע מאוד, היזהרו אנשים. לא כולן נשארות חטובות אחרי לידה, רובן לא, וזה הכי יפה בעולם".

כעת היא אומרת: "הכל טוב, אני בת 52 ובנוסף לבלוטת התריס ממנה אני סובלת יש גם את גיל המעבר והכל יכול לקרות. אין לי שום בעיה עם זה. אני רק שואלת את עצמי - מה קורה עם בנות צעירות שכותבים להן את זה? זה יכול לגרום לשנאה עצמית, לפגיעה בדימוי העצמי וגם להוביל לדיכאון – זה נורא".

 

תת פעילות בבלוטת התריס והקשר למשקל

כבר 24 שנים סובלת כהן מתת-פעילות בבלוטת התריס שהחלה לדבריה ממחלת השימוטו - דלקת כרונית בבלוטה ממנה סבלה. "כשנכנסתי להריון הבלוטה הפסיקה לתפקד, ואז הבנתי שאצטרך ליטול כדורים כל חיי. בגלל המצב הזה יש לי נטייה להשמנה. כל הזמן העוקבים רוצים לדעת מה אני אוכלת. הם לא האמינו לי שעליתי 33 ק"ג עד שהראתי להם את התמונה".

מירי כהן (צילום: אינסטגרם)
התמונה המדוברת - 33 ק"ג יותר | צילום: אינסטגרם

פרופ' מריאנה רחמיאל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים ונוער במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, מסבירה שאם הבלוטה אינה פועלת כנדרש, מי שסובל מהבעיה עשוי להתמודד עם עלייה וירידה במשקל. "התפקיד של בלוטת התריס הוא להפריש הורמון שנקרא טירוקסין אשר אחראי על קצב המטבוליזם - חילוף החומרים של הגוף, מה שמשפיע בפועל גם על היבטים כמו: דופק, ריכוז, לחץ דם ועוד. זה הורמון מאוד חשוב". לדבריה, פגם בבלוטת התריס הוא מחלה אוטואימונית שיכולה להתפתח בכל גיל על רקע של הפרעה גנטית או בשל מחלה דלקתית של בלוטת התריס כמו 'האשימוטו', שמופיעה בד"כ אחרי גיל 6 ושכיחה יותר בקרב נשים.

איך מזהים תת פעילות בבלוטה?

"התסמינים לרוב כוללים: אי עלייה בגובה, עלייה במשקל, חולשה, עצירות, נשירת שיער. בנות יכולות להיתקל גם בהפסקת מחזור, במחזור לא סדיר – במקרים כאלה צריך לעשות בדיקת דם לבלוטת התריס ולקבל טיפול מתאים, לרוב מקבלים כדורים. מעבר לכך, מומלץ לכל אדם עם עודף משקל להיבדק, כי כאמור מדובר בבעיה שיכולה לגרום להשמנה משמעותית", מסבירה פרופ' רחמיאל.