אם תחושת הבטן שלכם מאותת לכם שמישהו משקר לכם, כדאי לחקור את העניין לעומק. מחקרים רבים הוכיחו כי אינטואיציה לגבי שקר היא בדרך כלל מדויקת יותר מאשר שיפוט רציונאלי. במחקר אחד, המשתתפים צפו בסרטונים של "חשודים" והיו צריכים לזהות מי שיקר ומי אמר אמת. הנבדקים הצליחו רק ב-43 אחוז מהמקרים, שיעור הצלחה נמוך לעומת תוצאות המבחן האינטואיטיבי. אז האינטואיציה שלנו בהחלט יכולה לעזור לנו, אבל מהם הסימנים שאנחנו צריכים לחפש?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

שקרנים נמנעים מקשר עין? לא בטוח

"קשר עין הוא קלאסיקה בגילוי שקרים", אומר גבריאל רעם, מרצה ומומחה לתקשורת על מילולית. "אנשים מאמינים ששקרנים לא יוצרים קשר עין, אבל זה לא בהכרח נכון. יש אנשים שכאשר הם משקרים, הם יוצרים קשר עין רציף וממושך יותר. כנראה כי הם מכירים את המשפט הקלישאתי ששקרן לא מסתכל לך בעיניים, או מפני שהם מתאמצים במיוחד כדי לשכנע אותך. בנוסף, כששואלים אנשים אם שקרנים עושים יותר או פחות תנועות ידיים, הם יאמינו שהם עושים הרבה יותר, אבל למעשה רוב השקרנים יעשו פחות תנועות ידיים, כדי שלא יגלו אותם".

יש סימנים נוספים שכולנו מאמינים כי הם קשורים לשקרים, כמו חוסר מנוחה או עיניים מתרוצצות, אבל זה לא בהכרח אומר שמדובר באדם שמשקר, יכול להיות שמדובר באדם השרוי בחרדה. "לא כל סימנים של לחץ או מתח קשורים לשקר, אבל עם זאת, כל סימן של שקר יכול להיות סימן למתח", אומר רעם. "ישנם שני תהליכים שקורים בזמן היווצרות השקר: הראשון הוא מנטאלי, אתה צריך להסתיר את האמת ולבדות את הסיפור, והשני הוא אמוציונאלי – תהליך רגשי של פחד, אשם וחרדה".

פרופ' פול אקמן חקר את הנושא במשך שנים, הוא בחן סרטונים של אנשים שמשקרים ופיתח שיטה שמזהה סימנים לשקר בשפת הגוף. "אחד הדברים שהוא עשה במחקר שלו הוא לבקש מנסיינים להגיד דבר אמת ודבר שקר. בניתוח הסרטונים הוא מצא את סימני השקר הספציפיים, כמו למשל שכולם עושים תנועת יד מסויימת - וזורקים את שתי הידיים לצדדים", מסביר רעם.

לא מספיק להסתמך על סימן אחד

מבחינה מצפונית, השקרן לא מרגיש טוב בשקר ולאדם הממוצע זה גורם לתחושת לחץ או מצוקה נפשית. "משום שאדם מרגיש רע שהוא צריך לשקר, תהיה לו סדרה של תנועות מסגירות. גם נגיעה באף יכולה להיות סימן לשקר, שזה שריד אבולוציוני של הסתרת הפה לאחר שאמרנו שקר. נגיעה באף היא פשוט תנועה מעודנת יותר", מסביר רעם. "מלבד זאת, יש עניין עם כפות הידיים. כשאדם אומר שהוא לא אשם הוא נוטה לפרוס את ידיו כלפי מעלה, כדי להראות "ידיים נקיות". לכן, הסתרת כפות ידיים, אם זה בישיבה עליהם או הסתרה שלהם - יכולים להיות סימנים לשקר".

דייט ראשון (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
לא יוצרת קשר עין? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מה שחשוב לציין כאן הוא שמשום שסימנים לשקר הם הרבה פעמים למעשה סימנים ללחץ או לחרדה, חשוב שלא להסתמך על סימן אחד בשביל להחליט אם האדם דובר אמת או לא. "אי אפשר להחליט שמדובר בשקר על סמך סימן אחד בודד, וגם לא על שניים כי זו עלולה להיות טעות", אומר רעם, "לכן, צריך ללמוד מגוון של סימנים מנטליים או רגשיים של שקר, ולשלב לפחות שלושה סימנים בכדי להגיע להחלטה".

"לאחרונה, נעשה מחקר בין עורכי דין בלשים חוקרים. ביקשו מהם לזהות סימני שקר, וההצלחה שלהם הייתה רק 50 אחוז - שזה בדיוק כמו הטלת מטבע. לכן, אין תחליף ללמוד את הסימנים האלה שגילה פרופ' אקמן. יש על זה ספרים והמון מחקרים. הנושא הזה מאוד מפותח, ואני בעצמי מלמד את הנושא בבתי ספר לביטחון עצמי ובמשטרה".

מתי קשה לגלות שקר?

כשאנחנו משקרים, זה גורם לנו להרגיש מועקה מוסרית כלשהי, בגלל שכולנו מחונכים לזה, כולנו מאמינים עמוק בפנים שלשקר זה דבר רע. אבל קיימים גם חלקים באוכלוסייה שלא מאמינים ששקר זה בהכרח דבר רע. "יש שקרן שמאמין לשקר של עצמו, מדובר ב-3 אחוזים מהאוכלוסייה שהם פסיכופטים. הם לא יראו אף סימן מסגיר של שקר משום שיש להם בעיה מוסרית", אומר רעם. "שקר נוסף שקשה לגלות הוא שקר טריוויאלי, או שקר שהאדם מאמין שהוא למטרה טובה".

עוד ב-mako בריאות:
>> שטח ההפקר: מאות גניבות מתרחשות מדי יום בבתי החולים
>> טבעונות זה פשוט: כך תעשו את השינוי
>> שותים הרבה מים כדי להימנע מהנגאובר? זה לא עובד

הסימנים הנפוצים לשקר

כיווץ מרכז המצח

מחקרים קובעים כי זרימת הדם לאונה המצחית במוח מתגברת פי 10 בזמן שקר. תפקידה הוא לתכנן את המציאות, כאשר אדם רוצה להמציא סיפור, לתכנן מציאות בדויה, הוא נעזר באונה הזו, לכן, דווקא מרכז המצח שלנו מתכווץ.

כיוון המבט

נמצא כי דוברי שקר מסתכלים ימינה כשהם מתרכזים וכי דוברי אמת מסתכלים שמאלה. "משום שהאונה הימנית היא האונה היצירתית-ויזואלית, האדם המשקר נעזר בה יותר בזמן בדיית הסיפור", אומר רעם. "והאונה השמאלית קשורה לזיכרון, היא כמו ארכיון. כאשר אדם מתרכז בלדלות אמת מהארכיון שלו הוא יסתכל ימינה".

אסימטריה בין תוכן המילים לשפת הגוף

כאשר אתם שמים לב לאי התאמה בין מה שאדם אומר להבעות הפנים שלו, יכול להיות שמדובר בשקר. "אם מישהו אומר שהוא מאוד מרוצה אבל יש לו הבעת פנים עגומה, או מדגיש שהוא מתכוון למה שהוא אומר אבל מניד בראשו הצידה", אומר רעם. "כל אלה יכולים להעיד על שקר. כך גם אי התאמה בין בין חלקי הגוף. נאמר, אם מישהו מחייך ומשלב ידיים, זה לא הולך ביחד. שילוב ידיים זה סימן מובהק של לחץ".

גבר חתיך מחייך (צילום: Neustockimages, Istock)
?אמיתי או מזויף | צילום: Neustockimages, Istock

דמעות

"אצל טיפוסים מסוימים, בזמן שהם ישקרו יופיעו דמעות או חיקוי דמעות כדי לקבל סימפטיה ממישהו, בעיקר כשהוא מתקרב לאמת", אומר רעם. "זה קורה בעיקר לאנשים לא אסרטיביים, אנשים שמפלסים את דרכם בעולם דרך קבלת סימפטיה מאחרים".

מצמוץ

זהו סימן הידוע לכולם, שקרנים ממצמצים יותר, ככל שהשקר גדול יותר כך הם ימצמצו יותר. "פעולת המצמוץ היא שילוב בין הרצון לסגור את העין, אך באותה העת לראות משהו", אומר רעם. "אנחנו מנסים מצד אחד להעלים עין מהשקר של עצמנו, ומצד שני להיות נוכחים ברגע".

אישונים מורחבים

בדרך כלל לא ניתן לראות את זה בקרב בעלי עיניים כהות, אך בשעה של התרגשות או לחץ גדול האישון מתרחב. "היות ובזמן השקר יש עליה בכל פעילויות הגוף, והרבה לחץ ומתח מבדרך כלל האישון יגדל", אומר רעם.

חיוכים מזויפים

דווקא אנשים שמשקרים מחייכים יותר מאשר אנשים שלא משקרים. "זה קורה כי הם רוצים לא להיראות לחוצים מהשקרים של עצמם", מסביר רעם. "אבל זה תמיד יהיה חיוך מזויף, שאינו כולל את כיווץ השרירים שבצדי העין. אנשים שלא משקרים לא יחייכו חיוך מזויף. בנוסף לכך, יש גם אנשים שיחייכו חיוך א-סימטרי בזמן שהם משקרים".

>> 5 הפירות שיעזרו לכם בדיאטה