אם הייתם בצימר בחיים שלכם אתם יודעים שאיכותו נמדדת לפי מספר הנרות הריחניים שמונחים בפינות החדר, לא רק בגלל שזה רומנטי, גם בגלל איזושהי הנחה מוטעית לפיה זה יותר נקי ככה. אז חבר'ה, זה לא באמת יותר נקי ככה, וזה בעיקר הרבה פחות בריא.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אז אין מחקרים חד משמעיים לכאן או לכאן, אך יש בנרות ריחניים, כמו גם תרסיסים ריחניים אחרים, חומרים שיכולים לגרום לכם להרים גבה או שתיים. "החומר המבשם מכיל VOC- חומרים נדיפים אורגניים. לפי עדויות של ה-FDA האמריקני ומחקרים נוספים, החומרים האלה יכולים לגרום לאסתמה, בעיות נשימה, בעיות בריאות וחלקם אפילו לסרטן", אומר ד"ר יהושע מאור, פרמקולוג וטוקסיקולוג באוניברסיטה העברית רחובות ובהדסה עין כרם. "החומרים האלה לא נמצאים רק בנרות ריחניים, אלא גם במטהרי אוויר למיניהם. אלו הם אותם הדברים בדיוק, רק בתוך שעווה. מה שכן, הדאגה היא שברגע שיש את השריפה אנחנו גורמים לחומרים האלה להיות נדיפים יותר".

עם זאת, יש לציין כי הדעות במחקר חלוקות בדבר אפשרות ההשפעה של החומרים הללו על הבריאות, מה שמוביל לכך שלא יוצא איסור רשמי לגבי שימוש בחומרים מסוג זה. "לאחרונה יצאו פרסומים מדעיים שאינם מסכימים אחד עם השני. עוד אין מישהו שאומר שיש סכנה מוחלטת בשימוש בחומרים האלה ולכן אין איסור גורף", מוסיף ד"ר מאור. "אך אין ספק כי מדובר בחומרים שמעוררים דאגה, לכן, אם צריך לבחור בין נר רגיל או נר ריחני, אני ממליץ על נר לא ריחני כיותר בטוח לשימוש".

נרות צבעוניים (צילום: Shutterstock/Africa Studio)
כמה שהנרות יותר יפים, כך יש יותר סיכוי שהם מכילים פלסטיק | צילום: Shutterstock/Africa Studio
עוד ב-mako בריאות:
>> מי מפחד מקרוספיט? בטח לא אתם
>> שרינג איז קרינג: יש דברים שלא כדאי לחלוק
>> אוכל על: הסופר פודס החדשים שאתם חייבים להכיר

לא על הריח לבדו

חוץ מהניחוחות שנמצאו כמיותרים לחלוטין לשימוש, יש עוד גורמים שעלולים להטריד אותנו כשזה מגיע לנרות. ככל שהנרות יותר יפים וצבעוניים, יש יותר סיכוי שיש שימוש בחומרים מבוססי פלסטיק בייצור הנר, מה שמגביר את הסיכון בחשיפה אל תוצרי הבערה שלהם. "יש נרות יותר יפים ומבריקים כמו פלסטיק, שאפילו יש עדויות שהם מכילים חומרים בהם משתמשים בתעשיית הפלסטיק", אומר ד"ר מאור. "החשיפה אליהם יכולה לגרום לשיבוש במערכת האנדוקרינית, המערכת ההורמונלית. מי שפגיעים במיוחד הם דווקא נשים בהריון, תינוקות וילדים קטנים, וחשיפתם לחומרים האלה תוכל לגרום לשיבוש הפעילות האנדוקרינית.

"בנוסף, אצל אישה בהריון זה יוכל לגרום לכך שלעובר שלה תהיה פגיעה  אנדוקרינית ואפילו בעיות כמו סוכרת וסרטן", הוא מוסיף. "כל זה מבוסס על מחקרים מסוימים, אך גם במקרה הזה אין משהו גורף. יש עדויות שמבססות איזשהו קשר, ואני עצמי הייתי ממליץ לא לשים נרות כאלה ליד נשים בהריון".

ומה לגבי הוראות השימוש?

"זמן הדלקה של נר לא צריך לעלות על שעתיים-שלוש, ובכל אופן יש לאוורר את הבית בזמן הדלקת הנר, על אחת כמה וכמה אם מדובר בנר ריחני", אומר ד"ר מאור. "בסופו של דבר אנחנו חשופים לחומרים הנדיפים האלה הרבה פעמים ביום, ולזמן מוגבל ולא קבוע זה לא משפיע עלינו, פשוט כדאי לדאוג שהמקום לא יהיה סגור. גם אם אין מחקרים שאומרים את זה, כי עוד אין איסור, עדיין צריכים להשתמש בנרות בצורה הכי חכמה".

>> תשלמו בזיעה: כמה זמן לוקח לשרוף את הקלוריות מהקינוח שלכם?