תמר בת ה-78 ויורם מצגר בן ה-80 נחטפו מביתם שבניר עוז בשבת השחורה. "לא ידענו מה לחשוב על סבתא וסבא. בהתחלה, כשהם לא ענו ,שכנענו את עצמנו שאולי אין להם קליטה. אח"כ חשבנו שאולי הם מתו, לא הבנו בכלל שחטפו אותם. לא תארנו לעצמנו שזה סיפור כזה", מתארת אופיר מצגר, נכדתם של תמר ויורם שנזכרת באותה השבת השחורה. "רק למוחרת הרבש"ץ של הקיבוץ בדק בביתם של סבא וסבתא ודיווח שהם לא שם ושאין סימני מאבק, לאחר כשבוע צה"ל מסר כי הניידים שלהם בעזה".

תמר שוחררה בפעימה החמישית במסגרת עסקת השבויים, אך יורם עדיין שבוי בעזה וכעת משפחתו חרדה לגורלו. הוא חולה בסוכרת ולפני כשנה גם עבר ניתוח להחלפת ירך. בסרטון האחרון שפרסם חמאס בשבוע שעבר, תועד יורם עם חיים פרי ועמירם קופר. הוא נראה תשוש מאוד, חיוור ורזה.

אופיר מספרת ל-mako בריאות כי סבה נוטל תרופות באופן קבוע והוא נדרש למעקב רפואי. "כשסבתא חזרה מהשבי היא אמרה שסבא כבר לא מסוגל לזוז ושהוא סובל מכאבים. בסרטון האחרון הוא נראה לא טוב, רזה ומאוים, זקן יותר, לא מחייך, וסבא הוא איש חייכן. הסרטון הזה ממחיש לשאר האנשים את הדחיפות שאנחנו מרגישים בכל יום, להחזיר אותו הביתה כמה שיותר מהר. יש בינינו קשר מיוחד, כילדה תמיד הייתי הולכת איתו לבצור את הענבים ביקב שבניר עוז".

יורם מצגר, חיים פרי, עמירם קופר
יורם מצגר בסרטון של החמאס. "נראה לא טוב, רזה ומאוים"

גם עומר מצגר, 19, נכדתם השנייה, חוששת לשלומו. "התזונה בשבי משפיעה מאוד על סוכרתיים. אי אפשר לחיות רק מאורז, זה לא הגיוני".

אופיר מספרת גם על מצבה הרפואי של תמר, סבתה, שהולך ומחמיר מאז ששוחררה מהשבי. "היא סובלת מבעיה בכלי הדם בלב, שהחמירה מאז שחזרה מהשבי. לפני שנחטפה הרופאים אמרו לה שאסור לה להתאמץ, אך כשנלקחה לעזה, גררו אותה על הברכיים והיא צעדה קילומטרים במנהרה".

עומר: "מפקירים אותם בכל דקה שעוברת. סבתא זקוקה לניתוח לב. המצב שלה החמיר בגלל תנאי השבי. לא ייתכן שהצלב האדום לא ביקר את סבתא שהיא חולת לב. כרגע ממשיכים לסכן גם את סבא. צריך להחזיר את כל החטופים עכשיו ומהר".

יורם מצגר עם עומר מצגר והמשפחה
הנכדים עם סבר יורם. "הוא איש שמחייך"

אופיר: "סבא וכל החטופים חייבים לחזור עכשיו, הסיכוי שלהם לשרוד הולך ומצטמצם".