בשורות טובות לעונדי שעוני הכושר החכמים: מחקר שנעשה לאחרונה במרכז הרפואי שיבא, מצא קשר בין שימוש בשעונים לבין היכולת לאתר בעיות ומחלות לב.

הרעיון לביצוע המחקר נולד בעקבות מקרה של בחור צעיר, שהגיע לבדיקה קרדיולוגית בעקבות התרעה בשעון של אפל. המקרה הביא את ד"ר אריק פורר וד״ר שמואל טיוסאנו, רופאים במערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי שיבא ,ואת גבריאלה ביינשטוק, סטודנטית בתוכנית ח"ץ (חוקר צעיר) מבית החולים, לחקור וללמוד אודות הפוטנציאל הטמון בשעוני הכושר של חברת אפל, לזיהוי מחלת לב משמעותית בקרב מטופלים לא תסמינים.

"לא מזמן הגיע אלינו מטופל בריא לחלוטין, בחור צעיר ופעיל גופנית ללא עבר רפואי, לצורך בירור רפואי, אחרי שבמהלך טיול משפחתי שעון האפל שלו הציג התרעה על ירידה חריגה במדד תצרוכת החמצן המרבית שלו", מספר ד״ר פורר. "כשהגיע לבירור מקיף במחלקה הקרדיולוגית בשיבא, נמצא כי הוא סובל מקרדיומיופתיה (מחלה של שריר הלב). הוא נשאר אצלנו לאישפוז ממושך והחל מעקב ובדיקות נוספות. זה הציל את חייו".

עוד מציין הד"ר כי לאחרונה מגיעים אליהם מטופלים בגלל כאב בחזה, קוצר נשימה וסימפטומים אחרים, שמרגישים במיטבם, אך מגלים התרעות בשעונים ולכן פונים כדי לברר את הסיבה. "שעון מהסוג הפופולרי 'גרמין' למשל, יכול להצביע על חריגה בדופק, ובשעון האפל המוכר אפילו ניתן לזהות תופעה של פרפור פרוזדורים בלב. אצל מבוגרים למשל, השעונים יכולים לזהות ירידה בתפקוד הלב, מה שלעיתים מאפשר לזהות מחלות מסתמיות ומחלות בשריר הלב, ממש כמו שרואים באקו לב או ב-MRI. השעון בעצם נמצא על הגוף כל הזמן - בשינה, במאמץ וביום-יום, וזה הניטור הטוב ביותר שאפשר לקבל".

השעונים מאפשרים לקבל תמונה קלינית לגבי המטופלים

לדבריו, כיום שעונים מהסוג הזה מספקים מדדים שעד כה ניתן היה לקבל רק במעבדה. "דופק, סדירות דופק, תצרוכת חמצן מקסימלית – כל אלה מאפשרים לנו לקבל תמונה קלינית לגבי המטופלים דרך הסנסור של השעון שלהם. השעון למעשה מאפשר לראות מגמה של המדדים האלה לאורך זמן. כך למשל, אם תצרוכת החמצן קבועה לאורך זמן ופתאום יש ירידה, זה סימן שצריך לברר".

Microsoft Band, הצמיד / השעון החכם של מיקרוסופט (צילום: מיקרוסופט)
"השעון נמצא כל הזמן על הגוף" | צילום: מיקרוסופט

הוא מוסיף כי המחקר שעשו, בדק גם את יכולתם של השעונים לזהות את תצרוכת החמצן המקסימלית של אדם, המכונה MDO2 . "ספורטאים מכירים את זה. הם בודקים את הנתון הזה כדי לדעת כמה רזרבה יש להם, כלומר כמה חמצן נשאר להם לפעילות הגופנית שהם מבצעים".

אגב, הד"ר מציין שהמחקר הנוכחי הוא אינו היחיד שנעשה בתחום שהוכיח את יתרונות השעונים. "יש כבר מחקר של אפל, שהתפרסם לפני כשנתיים ומצא יכולת לזהות בעיות לב כמו שעושים ב-א.ק.ג. ואכן , ה- FDA אישר להשתמש בשעוני אפל ככלי רפואי בעניי הזה ולהסתמך על הנתונים שהשעונים מספקים בארה"ב".

עם זאת, הוא מבהיר שהשעון לא מחליף בדיקות רפואיות מעמיקות, אלא משמש ככלי שמתריע על צורך בבירור מעמיק יותר. "לחלק מההתרעות שמקבלים בהחלט יש משמעות ולכן חשוב להתייחס אליהן ברצינות. אני אומר לאנשים שיש להם שעונים שימו לב אליהם כי הם בפירוש יכולים להציל את חייכם".