1. מסיח את דעתנו ומוביל לתאונות

"הפגיעה הכי שכיחה בשימוש בסמארטפון נגרמת בשל הסחת הדעת בזמן נהיגה או רכיבה, וכתוצאה מכך נגרמות תאונות שיכולות להיות קטלניות", אומר פרופ' סלעי, מנהל החטיבה האורתופדית באיכילוב. עם פרופ' סלעי שוחחתי ממש אחרי שטיפל בעורך דין שנפצע לאחר שהסיט את מבטו אל הסמארטפון במהלך רכיבה על הקטנוע שלו. רגע אחרי הוא כבר מצא עצמו מרוח על הכביש. "יש אלפי מקרים כאלה של הולכי רגל, רוכבי אופניים או נהגים וצריך לעשות הכול בשביל למגר את התופעה הזו. הבעיה האמיתית והאקוטית במקרים האלה היא התאונות והפגיעות כתוצאה מהיסח הדעת בזמן השימוש במכשיר, הסמארטפון פשוט הורג".

לצד הסכנה הגדולה מכולן שטמונה בשימוש בסמארטפון, עולים הסיכויים שנסבול מכאבים באחד או בכל האזורים הבאים בגוף:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

2. כאבי אגודל

כשהבלקברי שלט בשוק, מי שאימץ אותו לחיקו סבל מכאבים באגודל בגלל הלחץ שהיה צריך להפעיל בעת השימוש בו. היום, גם כאשר אין צורך יותר להפעיל לחץ בגלל מסכי המגע שיש בסמארטפונים שלנו, אנשים רבים עדיין סובלים מכאבים באגודל בגלל שימוש יתר ובעיקר גלילה של הטקסט.

מה עושים? "אם זה מגיע לכאב חמור אפשר לעשות הפסקה מהסמארטפון, ניתן להחזיק את הנייד ביד אחת ולהקליד ביד השנייה, ולהחליף מדי פעם. ניתן להשתמש במשחות לשיכוך כאבים ולבצע תרגילי שחרור אחרי הקלדות ממושכות. במקרי קיצון ניתן להשתמש גם בתרופות לשיכוך כאבים", אומר פרופ' סלעי. בנוסף, לעיתים רופאים עשויים להמליץ על סד באצבע על מנת לספק תמיכה ולהקל על הכאב.

3. כאבים בצוואר

יש תנוחה אוניברסאלית של הקלדה במכשיר הסמארטפון ולצערנו התוצאה שלה היא כאבים צוואר. כשאנו מסתכלים מטה על הסמארטפון שלנו (בניגוד לעמידה ישרה) הדבר מסב לחץ גבוה על עמוד השדרה שלנו. במהלך הזמן השרירים יכולים להתעוות ולהשפיע גם על העצמות.

מה עושים? במקום להטות את הראש כלפי מטה, אפשר לשמור עליו במנח ישר ולהגביה את הטלפון. חשוב לזכור כי טווח התנועה שלנו בעיניים יחסית גמיש, ואפשר פשוט להביט מטה מבלי להטות את הראש כולו. פרופ' סלעי מציע לעשות חימום מקומי לצוואר ותרגילי ניעות לכל הצדדים. גם כאן, כדאי לשנות את הצד ואת הכיוון של החזקת המכשיר לעיתים מזומנות, להעביר מיד ליד, ולהקליד עם השנייה.

4. כאבי מרפק

כשאנו מחזיקים את הסמארטפון שלנו מולנו, המרפק נשאר מכופף. התנוחה הזו יכולה לאמץ ולמתוח את העצבים שעוברים דרך מפרק המרפק, לגרום לכאבים ועקצוצים ולהקרין משם על כל היד. בנוסף לכך, אנשים רבים שומרים על תנוחה קבועה של פרק כף היד שלהם בעת שליחת הודעות, הדבר גורם לעומס יתר על שרירי האמה. מאמץ יתר בשרירים הללו עלול להוביל לכאב במרפק ובפרק כף היד, בדומה לכאבים שהיו נוצרים בשל אימוני טניס או גולף.

עוד ב-mako בריאות:
>> באילו מזונות מהצומח יש ברזל?
>> "90 אחוז מהתרמילאים עושים סמים, מספיק שאחד יתפלפ"
>> לפני שמאוחר: 7 סימנים שאתם מכורים לקפאין

מה עושים? גם כאן ההמלצה היא להחליף ידיים לעתים קרובות, במיוחד כאשר אתם קוראים מהסמארטפון וזה מחייב אתכם להחזיק את הנייד במשך זמן רב. פרופ' סלעי ממליץ להימנע מכיפוף ממושך של המרפק.

כאב גב (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כדאי לעשות הפסקות תכופות ולתרגל תרגילי מתיחה ויישור לגב | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

5. כאבי גב

לא רק הראש שלנו נוטה קדימה בעת השימוש בסמארטפון. כאשר אנו מכופפים את הצוואר והכתפיים קדימה, השרירים הפרונטאליים שלנו מתכווצים, והאחוריים נחלשים, לאורך זמן זה גורם לחוסר איזון בשרירים. התוצאה: כאבים ומתח בגב, בעיקר בחלק העליון של עמוד השדרה, וביקורים תכופים אצל הרופא.

מה עושים? שמים לב למנח הגוף וליציבה שלנו. עומדים ישר ומושכים כתפיים לאחור, ובמודע מנסים להתנגד לרפיון ושמיטת הכתפיים. הבעיה היא שלעתים קרובות, אנשים מחכים עד שהם חשים בכאב עז לפני שהם מתחילים לשנות את המנח של גופם ולהיות בתשומת לב ליציבה שלהם, עדיף כמובן להתחיל הרבה לפני שהמצב מחמיר. אפשר להתחיל לתרגל יוגה שעובדת גם על גמישות של עמוד השדרה. פרופ' סלעי ממליץ לעשות הפסקות תכופות ולתרגל תרגילי מתיחה ויישור לגב.

6. כאבים בשורש כף יד

כאשר פרק כף היד שלנו נמצא במנח קבוע וממושך כדי לשלוח הודעות טקסט, נגרם מאמץ רב לגידים ולמפרק כף היד עד המרפק. פרופ' סלעי מזהיר ששהייה של שורש כף היד כפוף לפרקי זמן ממושכים, עלול לגרום ללחץ על העצבים בשורש כף היד ולתרדמת של האצבעות.

מה עושים? להחליף לעיתים תכופות את הידיים, זה יכול לעזור לא רק למרפק אלא גם לשורש כף היד. נסו לעשות את רוב העבודה היומית שלכם במחשב שולחני או נייד, יש סיכוי טוב שיש לכם סביבה ארגונומית ליד המחשב הביתי או הנייד כמו כרית לכף היד. אם המצב חמור ואתם סובלים מכאב רציני בשורש כף היד או במפרק, ייתכן שתצטרכו להשתמש בסד כדי לשמור על המפרק במנח נייטרלי ולהפעיל פחות לחץ על המבנה של הרקמות הרכות, שעשוי לגרום לדלקת באזור.

>>  5 דברים שאתם צריכים לדעת על האוזניים שלכם