מה כבר לא שמענו על סקס? שהוא ישרוף לנו יותר קלוריות מספינינג וישפר את עור הפנים שלנו יותר מפילינג. החלטנו לשים סוף לשמועות ולצאת להביא את העובדות האמיתיות כמו שהמומחים מדווחים עליהן.

היתרונות הבריאותיים בסקס, מסתבר, לא מגיעים בהכרח מהמשגל, אלא שהם מתבטאים גם במגע. "לליטופים, חיבוקים ונשיקות ישנה יכולת לשפר משמעותית את התחושות הנפשיות והפיזיות שלנו", אומר הסקסולוג הקליני ד"ר דניאל וטלמן, מהמכללה האקדמית בית ברל והמרכז לשיפור התפקוד המיני, הקרייה הרפואית רמב"ם. "סקס הוא הדרך של הטבע לקיים המשכיות דרך רביה, ומשום שזהו דבר מהותי, ברור שהוא יהיה גם מהנה ובריא עבורנו."

ואכן, בבדיקת הקשר בין סקס לבריאות, חוקרים התמקדו בחקר ההורמון שנקרא אוקסיטוצין, אך מוכר יותר בכינויו "הורמון האהבה". ההורמון הזה מופרש במהלך האורגזמה, או אפילו כתוצאה ממגע עור בעור, ואחראי, בין היתר, לתחושה הנפלאה של אחרי הסקס. בהקשר הבריאותי, הורמון זה אחראי על איכות השינה שלנו, ומבטיח שינה טובה ועמוקה לאחר קיום יחסי מין.

"בתקופה של סקס אני ישן מעולה"

ואם תחושות העונג והשינה הטובה לא מספיקות לכם, ההורמונים שמופרשים במהלך סקס טובים גם נגד כאבים. במהלך יחסי המין ולאחריהם משתחררים בגוף אנדורפינים. הורמונים אלה הינם משככי הכאבים הטבעיים של גופנו, והם יכולים להקל על כאבים פיזיים. ד"ר וטלמן מסביר ש"זה כנראה לא יעזור במקרה של שבר פתוח, אך כן מפריך את המיתוס לפיו אם כואב הראש לא ניתן לקיים יחסי מין. אדרבא, אם כואב הראש אף מומלץ לקיים יחסי מין שכן האנדורפינים יכולים להעלים כאבי ראש, ואף מיגרנות".

את התמורות הבריאותיות החיוביות של יחסי מין חש על בשרו רונן (שם בדוי), מטופל של ד"ר וטלמן שטוען כי סקס משפיע עליו באופן מהותי. "היו כמה שנים שלא עשיתי סקס כמעט בכלל, והייתי לגמרי חסר ביטחון, הייתי עצוב ואפילו נהייתי חולה בקלות, אם זה צינון, או תחושה כללית של חולשה. ועכשיו, בתקופות של יותר סקס, אני מרגיש טוב יותר בכל התחומים, אם זה בעבודה, בחדר הכושר, עם החברים. אני מרגיש ערני יותר, וישן מעולה."

אינטימיות (צילום: istockphoto)
הורמון האהבה תורם לתחושת האינטימיות | צילום: istockphoto

נהנים יותר ממין עם רגש

אבל סקס יכול להועיל לא רק לגוף אלא גם לנפש. "סקס יכול לעזור במצבים של דכדוך ואפילו דיכאון", אומר ד"ר וטלמן. "לפי מחקר מסוים אף יעצו לנשים להיות יותר פעילות מינית בכדי לשפר את תחושת הדיכאון שלהן." ואכן, מחקר משנת 2002 ניסה לבסס את הטענה לפיה נוזל הזרע מכיל חומרים נוגדי דיכאון, מה שהוביל לרמיזה כי עדיף לא להשתמש בקונדום בכדי לחוות את האפקט המלא. המחקר הזה נותר שנוי במחלוקת עקב העובדה שהוא כביכול מעודד קיום מין לא מוגן. גם אצל גברים נמצא שסקס יפה לבריאות: מחקרים רבים מצאו קשר בין קיום יחסי מין להפחתת הסיכון בקרב גברים לחלות בסרטן הערמונית ואף הארכת תוחלת החיים.

גם מיכל שור, מטפלת זוגית, מחזיקה בגישה לפיה סקס צריך להתבסס על אלמנטים רגשיים בכדי להיות בריא. "סקס הוא צורה נוספת של תקשורת, תקשורת דרך הגוף המתבססת על תחושת הביטחון בין בני הזוג" היא אומרת. "רק כאשר האדם בטוח שהוא יכול להיות עצמו, אז מתעצם הדימוי העצמי שלו, וכתוצאה מהתמורות בבריאות הנפש, הוא זוכה גם לתמורות בבריאות הגופנית".

ואכן, מחקר אמריקאי שנערך ב-2013 בקרב צעירים בין הגילאים 17-22 בקולג' מצא כי גם גברים וגם נשים דיווחו על הנאה מרובה יותר ממין הכולל רגש מאשר ממין מזדמן. יתרה מכך, נבדקים אשר דיווחו על השתתפות תכופה בסקס מזדמן דיווחו על רמות גבוהות יותר של חרדה ותחושות דיכאון. שור מחזקת את תוצאות המחקר: "סקס אינו משמעותי לבריאות אם אינו כרוך קודם לכן בבניית ביטחון דרך תקשורת של רגשות בין בני הזוג. רק כאשר מתקיימים כל התנאים הללו ניתן לפתח יוזמה וסקרנות."

זוג מחזיק ידיים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"המפתח למין טוב הוא תקשורת" מיכל שור, מטפלת זוגית | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אנסטסיה, ספורטאית בת 25, מאשרת כי קיום יחסי מין גורם לה לתחושה כללית טובה יותר. "אני מרגישה פחות עייפה, יש לי יותר מרץ באימונים ובחיים בכלל. אבל, אני חושבת שזה יותר קשור לזוגיות מאשר לסקס, זה שיש לי מישהו, זה מה שגורם לי להרגיש טוב יותר. אני מניחה שזה משפיע על כל השאר".

תפיסתו של ד"ר וטלמן, לעומת זאת, מנוגדת לכך. לטענתו, גם יחסים שאינם במסגרת מונוגמית, או בגבול הנורמות החברתיות המקובלות, יכולים להיות בריאים. "כל יחסים שהינם מהנים ומספקים יכולים לתרום לבריאות, בתנאי שהם נעשים בהסכמה, ומבלי לפגוע באחרים, כמובן".

וכעת, לגבי המיתוס המעניין ביותר, האם סקס באמת שורף קלוריות?

"סקס אכן שורף קלוריות, והכמות משתנה בתלות ישירה במידת המאמץ שהמשתתפים משקיעים, וכן בתדירות האקט. עם זאת, לא הייתי ממהר לבטל את המנוי לחדר הכושר, שכן ממוצע הקלוריות שנשרפות שווה ערך לתפוח בערך."

>> כמה קרוב, ככה מזוהם: האמת המטונפת על האקססוריז שלנו