חום יולי-אוגוסט, אבל אתם סובלים מהקור? מתלוננים כל הזמן בפני החבר'ה בעבודה שמקפיאים אתכם עם המזגן? נשים, כדאי שתדעו, סובלות יותר מקור. נכון, יש לכך סיבות פיזיולוגיות, אך ישנן גם סיבות נוספות. לפניכן 10 סיבות שעשויות לגרום לכך:

1. את רזה מדי

משקל גוף נמוך (BMI נמוך מ-18.5) עלול לגרום לכך שתסבלי מהקור ממספר סיבות. הראשונה, גופך חסר את שכבת השומן המגנה עליו מטמפרטורות נמוכות. הסיבה השנייה היא שכדי לשמור על BMI נמוך כל כך את כנראה גם לא אוכלת מספיק, מה שגורם להאטה במטבוליזם - ולכך שהגוף אינו מייצר מספיק חום. מסיבה זו מומלץ להוסיף למשקלך מספר קילוגרמים, על ידי תוספת של מזונות בריאים, המכילים כמויות גבוהות של חלבון, שומן ופחמימות מורכבות.

2. את סובלת מתת פעילות של בלוטת התריס

רגישות קבועה לקור היא אחד הסימנים המעידים על תת פעילות של בלוטת התריס, כלומר מצב שבו בלוטת התריס אינה מייצרת מספיק הורמונים. במצב זה חילוף החומרים מואט, מה שמונע מהגוף לייצר מספיק חום. סימנים נוספים שיכולים להעיד על תת פעילות של בלוטת התריס הם שיער דליל, עור יבש ועייפות.

3. את לא מקבלת מספיק ברזל

רמות נמוכות של ברזל הן אחד הגורמים העיקריים לתחושת קור כרונית. הסיבה: ברזל הוא המינרל שמסייע לכדוריות הדם האדומות לשאת חמצן בגוף, כמו גם חומרים מזינים אחרים, לכל תא ותא בגוף כדי ליצור אנרגיה. כאשר יש מחסור בברזל, כדוריות הדם האדומות לא יכולות לעשות את עבודתן בצורה אפקטיבית, מה שגורם לתחושת הקור.

4. מחזור הדם שלך איטי

אם כפות הידיים והרגליים שלכן תמיד "קפואות" אך שאר הגוף מרגיש נעים, ככל הנראה מדובר בבעיה המונעת מהדם לזרום לקצוות של הגוף. ייתכן שזהו סימן לבעיה קרדיו-וסקולרית, שבה הלב אינו מתפקד כראוי ולא שואב את הדם בצורה טובה או שאולי ישנה חסימה באחד העורקים המונעת מהדם להגיע לאצבעות הידיים והרגליים. גם עישון עשוי לגרום לבעיות במחזור הדם, כיוון שהסיגריות גורמות לכיווץ של כלי הדם.

סטייק (צילום: Liv Friis-Larsen, Istock)
מחסור בברזל יכול לגרום לתחושת קור. תאכלו משהו | צילום: Liv Friis-Larsen, Istock

עוד ב-mako בריאות:
>> מסיוט למציאות: העכברושים באים
>> זה קורה לכולם: למה באמת הידיים שלנו רועדות?
>> האם ירידה במשקל יכולה לרפא פסוריאזיס?

5. את לא ישנה מספיק

שינה לא מספקת עלולה לגרום לשיבוש בפעילות מערכת העצבים ולפגיעה במכניזם במוח אשר משפיע על טמפרטורת הגוף. הסיבה לכך איננה ברורה, ומחקרים שנעשו בנושא העריכו כי זוהי התגובה של הגוף לסטרס שנגרם לו בעקבות המחסור בשינה, שמוביל לירידה בפעילות ההִיפּוֹתָלָמוּס, האזור במוח שמווסת את הטמפרטורה.

6. את מיובשת

יותר מ-60% מהגוף של אדם מבוגר מורכב ממים, ומים הם אלו שעוזרים לווסת את טמפרטורת הגוף. כאשר אתם שותים מספיק המים "יאגרו" את החום וישחררו אותו לאט, ובכך ישמרו על טמפרטורת גוף נעימה. כאשר אתם שותים פחות מדי, הגוף שלכם רגיש יותר לטמפרטורות קיצוניות. המים מסייעים לשמור על הטמפרטורה בדרך נוספת: הם עוזרים להתניע את המטבוליזם, מה שכאמור משפיע גם הוא על טמפרטורת הגוף.

7. את לא צורכת מספיק ויטמין B12

הוויטמין, שנמצא במוצרי מזון מן החי בלבד, משחק תפקיד מרכזי במניעת צמרמורות קור. הסיבה: הגוף זקוק לו כדי לייצר כדוריות דם אדומות, שכאמור נושאות את החמצן ממקום למקום בגוף. מחסור בוויטמיןB12 עלול להוביל לאנמיה, לספירה נמוכה של כדוריות הדם האדומות - ולתחושת קור כרונית.

מים מבקבוק (צילום: Vladimir Piskunov, Istock)
יכול להיות לכם קר גם אם התייבשתם. תשתו משהו | צילום: Vladimir Piskunov, Istock

8. את אישה

אם גם אצלכם יש ריבים בין המינים על טמפרטורת המזגן - תדעו שיש לכך סיבה. הגוף הנשי בנוי כך שהוא אוגר חום באיברים החשובים ביותר, כמו המוח והלב. מנסיבה זו הגוף הנשי מזרים פחות דם לאיברים חיוניים פחות, כמו כפות הידיים והרגליים – מה שגורם לכך שהן יהיו קרות יותר, לפעמים אפילו באופן קבוע. מחקר שנעשה בנושא אף מצא כי למרות שטמפרטורת הגוף של נשים גבוה יותר - טמפרטורת כפות הידיים והרגליים שלהן נמוכה במספר עשיריות המעלה.

9. יש לך סוכרת

סוכרת לא מאוזנת עלולה להוביל למצב רפואי שנקרא נוירופתיה סוכרתית, פגיעה בקצות העצבים. כאשר מצב זה מתפתח, תיתכן בעיה בתחושה של כפות הידיים והרגליים. וכיוון שאלו האיברים העיקריים שאחראים להודיע למוח על הטמפרטורה, הם עלולים להיות קרים. חשוב לדעת כי נוירופתיה סוכרתית מתפתחת באיטיות, כך שייתכן שאת סובלת ממנה אך לא יודעת. לכן, אם את סוכרתית או סובלת מתסמינים של סוכרת - חשוב שתפני לרופא.

10. את צריכה להגדיל את מסת השריר

השרירים מסייעים לשמור על טמפרטורת הגוף על ידי ייצור חום. לכן, אם אין לכם מסת שריר מספקת – ככל הנראה תחושו שקר לכם כל הזמן. בנוסף, מסת שריר גדולה יותר ממריצה את חילוף החומרים בגוף, מה שמפחית את תחושת הקור. לכן מומלץ להקפיד על פעילות גופנית בונת שריר, ולא רק על פעילות אירובית.