בבוקר שבעה באוקטובר התעוררה מיכל עזר סטיין בביתה בתל אביב להדי האזעקות. "אני לא אשכח את זה לעולם", היא מספרת, "בשש וחצי בבוקר שמעתי את האזעקה, והדבר הראשון שעשיתי היה לרוץ לחדר של הבת שלי. היא יצאה לבלות ערב לפני ולא זכרתי אם שמעתי אותה נכנסת הביתה. למזלי היא הייתה בחדר, אבל זה היה רגע מצמרר עבורי כשחשבתי שמשהו כזה מתרחש במדינה בלי שהילדה שלי נמצאת לידי".

ככל שעברו השעות, כך גם גברה החרדה ותחושת הזעזוע. "אני זוכרת שפשוט ישבתי על הספה מול הטלוויזיה ולא הייתי מסוגלת לזוז כמה שעות טובות. הייתי בטוחה שמה שקורה שם בדרום קורה גם כאן ברחובות למטה ופחדתי לחשוב אפילו על להוציא את הכלב לטיול", היא מספרת. אלא שעזר סטיין לא ויתרה לעצמה. שנים של התמודדות עם חרדות ופחדים לימדו אותה שהדרך הטובה ביותר להתגבר היא דווקא לקום ולעשות, "החרדה משתקת אותנו, ואם לא נהפוך להיות אקטיביים ישר ברגע שהיא תופסת אותנו, יהיה לנו הרבה יותר קשה אחרי זה, אז הכרחתי את עצמי לרדת למטה".

>> בעקבות המצב: כך תסייעו למי שסובל מהתקף חרדה

מתי חווית לראשונה התקף חרדה בחייך?

"מאז שאני ילדה אני חווה חרדות, אבל במשך רוב חיי בעצם לא שמתי את האצבע ואמרתי שזו חרדה. הרגשתי שזו סוג של חוצפה מצידי לחוות חרדה, שאין לי זכות, כי על פניו היו לי חיים טובים ומשפחה תומכת ולא חוויתי איזושהי טראומה מטלטלת. זו גם הסיבה שלא הלכתי לטפל בעצמי במשך המון שנים וזו הייתה טעות. לחרדה אין הסבר, היא פשוט קורית, וזה לא משנה מי אתה או מה אתה, צריך לטפל בה".

איך היא התבטאה אצלך?

"בעיקר בדפיקות לב מאוד מאוד חזקות, תחושת שיתוק, והחלק העיקרי היו המחשבות הטורדניות. מחשבות שמתחילות ממשהו קטן ובמהירות הופכות למשהו קטסטרופלי. לאורך חיי המחשבות האלה השפיעו על תחושת הערך שלי ותחושת המסוגלות שלי. זה ממש עצר לי את החיים וגרם לי להישאר באזור הבטוח ולא להעז".

ובאיזה שלב החלטת להכיר בחרדה ולטפל בה?

"יש לי שני ילדים, מאיה בת כמעט 18 וגל בן 14, ומאז שנולדו אני מרגישה שהחרדה שינתה כיוון ואיבדה שליטה, הפחדים הכי גדולים שלי קשורים אליהם. לפעמים הייתי נוסעת עם הבת שלי ומדמיינת שחוטפים אותה, כל הזמן הייתי חוששת ומפחדת מפדופילים שיעשו להם משהו, מחשבות חסרות בסיס ולא רציונליות, לפחות לא עד שבעה באוקטובר. החלטתי שאני לא רוצה להעביר להם את זה. רציתי שיראו שאמא שלהם יודעת להתמודד, והתחלתי לטפל בעצמי. זה לא אומר שאני לא נשברת, עדיין יש התמודדות, אבל אני לא מתרגשת כמו פעם. יש לי כלים ואני יודעת שזה עובר".

המסע שעברה עם עצמה דרבן אותה להביא לקדמת הבמה את הנושא הטעון, ואחרי שנים שבהן טיפחה קריירה מצליחה בתור בלוגרית אופנה, היא החליטה לזנוח אותה, לפחות חלקית, ולצאת למסע חדש. בשנתיים וחצי האחרונות היא ואחיה הקטן אסי עזר מסתובבים ברחבי הארץ עם הרצאה חשופה, שבה הם מספרים על ההתמודדות האישית שלהם עם החרדה. "אחרי שקיבלתי בעצמי כלים, רציתי להעביר הלאה את המסר שחרדה היא לא גזרת גורל. שיש מה לעשות איתה", היא מסבירה.

מיכל עזר סטיין ואסי עזר (צילום: באדיבות המצולמים)
במהלך ההרצאה. "להעביר הלאה את המסר שחרדה היא לא גזרת גורל" | צילום: באדיבות המצולמים

מאיפה נולד הרעיון להרצאה?

"הכל התחיל כשאסי ואני עשינו שידורים חיים באינסטגרם ודיברנו על החרדות שלנו. נדהמנו מכמות התגובות שקיבלנו, אנשים אמרו לנו תודה על זה שאנחנו מנרמלים את ההתמודדות הנפשית. זה היה הסימן מבחינתנו שאנחנו צריכים להעביר את המסר ליותר אנשים והחלטנו לבנות הרצאה על הנושא. זה נותן לנו משמעות וסיפוק שלא חשבנו שנרגיש. ברגע שאנשים ראו אותנו מדברים על חרדה בכזו חופשיות, הבושה שלהם התבטלה, הם הבינו שהם לא לבד, והצליחו להכיר בחרדה שלהם ולקבל אותה".

"כל כך הרבה אנשים הצטרפו למשפחת החרדה מאז שבעה באוקטובר. אנחנו פוגשים בהרצאות יותר ויותר אנשים שרוצים להבין מה קורה להם, ומה זה הדבר הזה שנכנס לחיים שלהם ומשתלט עליהם"

איך זה לעבוד עם אסי?

"זה באמת מדהים. הוא בתעשייה כבר המון שנים ובתחילת הדרך הרגשתי שהחרדה שלי בשיאה, ולפני כל הרצאה הייתי בטוחה שאני מאבדת את זה ושלא אצליח לדבר. עצם הנוכחות שלו הרגיעה אותי מאוד, וגם אם נתקעתי הוא היה שם תמיד כדי לשחרר. אני מדברת איתך ומחייכת, כי אני מרגישה בת מזל. ההחלטה לעשות יחד הרצאות חייבה אותי לצאת מאזור הנוחות שלי ועזרה לי לגלות על עצמי דברים חדשים".

זה חיזק את הקשר ביניכם?

"מאוד. במהלך הדרך אסי למד עלי דברים שהוא לא ידע. במשך שנים לא שיתפתי עם מה אני מתמודדת, שמרתי על הפחדים שלי בסוד וממש התביישתי בהם. לפעמים הייתי עצבנית ואנשים סביבי לא הבינו למה אני מתנהלת ככה. כשהתחלנו לרוץ עם ההרצאה, זו הייתה הפעם הראשונה שאסי נחשף לפחדים העמוקים שלי, בעיקר אלה שהציפו אותי כשהילדים נולדו".

מאז החלה המלחמה, מספרת עזר סטיין, החרדות שאיתן היא מתמודדת הפכו קיומיות יותר, והיא חשה זאת גם בקרב הקהל שמגיע להופעות. "כל כך הרבה אנשים הצטרפו למשפחת החרדה מאז השבעה באוקטובר. אנחנו פוגשים בהרצאות יותר ויותר אנשים שרוצים להבין מה קורה להם, ומה זה הדבר הזה שנכנס לחיים שלהם ומשתלט עליהם. בחלק האחרון של ההרצאה אנחנו נותנים זמן לשאלות, ושומעים הרבה חוויות אישיות של אנשים. חלק צוחקים וחלק בוכים, זה רגע מרגש מאוד. כולם מעידים שמה שנותן להם כוח זאת העובדה שהחרדה קולקטיבית, שכולם נמצאים יחד באותו המצב, זה נותן תקווה". 

התקופה המטלטלת עוררה אצל מיכל גם חלומות חדשים. "חיפשתי דרך להעניק לאנשים משהו נוסף. לא בחרתי בדרך של טיפול, אלא החלטתי ללכת על משהו קצת יותר חיובי ולהיות מאמנת להצלחה, חשיבה חיובית והעצמה. רציתי לבוא ממקום של אמונה שהבן אדם מולי יכול לעשות כל מה שהוא רוצה עם הליווי הנכון. גם אני עברתי מסע כדי להגיע לאיפה שאני, ובא לי להגיד לכל מי שמסביבי 'בואו, זה אפשרי'".

>> אסי עזר, מיכל עזר סטיין וד"ר יעל דורון מדברים על חרדה והתמודדות

איך עובדים המפגשים?

"בפגישה הראשונה אנחנו קודם כל קובעים מטרה, יש אנשים שרוצים לעשות שינוי בחיים ולא יודעים איך, יש אנשים שרוצים לחזק את הביטחון העצמי, לכל אחד מטרה אחרת. חשוב לי להבין יחד איתם איפה הם רואים את עצמם בסוף התהליך. זו בהחלט עבודה, לא באים ורק מדברים. אני עובדת איתם כדי לגלות כל פעם עוד משהו שהם לא ידעו על עצמם, עוד חוזקה שתעזור להם להגשים את עצמם. אני מאמינה שזה גם הסוד לחיים מאושרים, להשקיע בעצמכם ולאהוב את עצמכם, רק אז נוכל להתמודד עם כל אתגר שיגיע".