בטקס האוסקר היוקרתי שנערך שלשום (ראשון), הופיעו מפורסמים רבים, שכמיטב המסורת השקיעו שעות רבות של הכנות לקראת המאורע המרגש. הם לבשו חליפות ושמלות מעצבים, וצעדו על השטיח האדום עם שיער ואיפור מוקפדים. מי שבלטה במיוחד, היא הזמרת ליידי גאגא שהיממה את הקהל כשהחליטה לחרוג מהכללים הבלתי פורמליים, ולהופיע על הבמה בחולצת טריקו שחורה נטולת איפור. 

אגב, גאגא היא ממש לא חלוצה בתחום. בשנים האחרונות יותר ויותר מפורסמות בוחרות ללכת עם הטבע ולהתנגד לחוקי היופי המלאכותיים שמכתיבה החברה. בין שלל המפורסמות שכבר צעדו על השטיח בפנים 'ערומות' אפשר לציין למשל את ג'ניפר גארנר, ג'ניפר לורנס, אלישייה קיז ואפילו ג'יזל.

האם הצעד של גאגא הוא הצהרה פמיניסטית, שינוי תדמית או פשוט נובע מחוסר חשק לבלות שעות רבות במכוני היופי? קשה לדעת. כך או כך, ההופעה של גאגא היא הזדמנות להבין אם אולי הגיע הזמן שכולנו ניפטר מהמייקאפ והמסקרה, למען שמירה על בריאות העור שלנו.

"איפור הוא קודם כל עניין חברתי", אומרת בתגובה ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור אסתטית. "יש נשים שלא יצאו בלי איפור לסופר, יש כאלה שימרחו קצת מסקרה לפני שהן מגיעות לפגישה חשובה ויש כאלה שבדומה לגאגא מחליטות להימנע מכל העסק הזה".

האם איפור מזיק לעור?

"התשובה היא לא. למעשה, לאיפור יש אפילו תועלת בריאותית, משום שהוא משמש שכבת הגנה נוספת החוצצת בין העור לבין נזקי קרינת השמש והרדיקלים החופשיים שמקיפים אותנו. מובן שחשוב לבחור באיפור איכותי של חברה מוכרת, כזו שיש מאחוריה מחקרים קליניים. אני תמיד מעדיפה להשתמש באיפור דרמו קוסמטי שאינו מכילים פראבניים. אם משתמשים במייקאפ, חשוב לוודא שהוא מכיל מסנני קרינה. כמו כן, חשוב לוודא שהמוצר מאושר ע"י משרד הבריאות".

אישה מתאפרת (צילום: shutterstock by Anna Demianenko)
חשוב לוודא שהמייקאפ מכיל מסנני קרינה | צילום: shutterstock by Anna Demianenko


מה לגבי מסקרות וריסים מולחמים?

"כל עוד לא מפריזים בשימוש, לא אמורה להיות בעיה. לא רבים מודעים לכך, אבל אחת הסיבות השכיחות ביותר לדלקות עיניים בקרב נשים היא דווקא שימוש בלק. נשים שנוהגות למרוח אותו ונוגעות בעיניים, עלולות לגרום להעברה בלתי מודעת של חלקיקי לק יבשים, שעלולים לגרום לבעיות שונות בעפעפיים. לכן, חשוב להימנע ככל האפשר ממגע בעיניים. גם ריסים מולחמים עלולים לגרום לבעיות מהסוג הזה, משום שהחלקיקים שלהם עלולים לחדור לתוך העיניים, ולכן אני פחות ממליצה על שימוש בטכניקה הזאת".

בכל מקרה, ד"ר אלמן מבהירה ששימוש באיפור חייב להיעשות על עור רך ועשיר בלחות. "חשוב למרוח סרום מתאים וקרם לחות בטרם השימוש. מריחת איפור על גבי עור יבש תהיה פחות יפה מבחינה אסתטית והיא גם עשויה להוביל לגירוי העור".