אנחנו מקבלות אותו מדי חודש, יחד עם תסמינים שונים ושלל מיתוסים. אז מה חם ומה סתם? בדקנו את כל האמת על המחזור שלנו, בעזרת ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה של שירותי בריאות כללית ומנהלת מרפאת לב העיר בפ"ת.

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. לא כדאי להתאמן במחזור

לא נכון. ככלל, פעילות גופנית בריאה ומומלץ להרבות בה וחבל להפסיד ימי פעילות בגלל מחזור. אם יש כאבי בטן, אפשר להימנע מפעילות ספציפית שמאמצת את שרירי הבטן ולהתרכז בפעילות גופנית שעובדת על שרירים אחרים, כמו למשל, רכיבה על אופניים. לפעילות גופנית אין שום השפעה שמפריעה לתהליך התקין של הווסת. למעשה, כשעושים פעילות גופנית אירובית, יש הפרשת אנדורפינים במהלך הפעילות, אלו הם חומרים טבעיים בעלי אפקט משכך כאבים ואז זה אף יכול להפחית את כאבי המחזור, כך שניתן לומר שהפעילות אפילו עוזרת לכאבי המחזור.

2. נערות לא צריכות להשתמש בטמפונים

לא נכון. טמפונים לא יכולים לקרוע את קרום הבתולין, לכן שום מניעה לבנות להשתמש בטמפון, בעיקר כאשר הוא מאפשר לחיות חיים ספונטניים וללכת לבריכה או לים. עם זאת, יש את תסמונת ההלם הרעלי - חיידק ששחרר רעלנים למערכת הדם. זה נגרם על ידי טמפונים מסוימים שלא מייצרים אותם יותר. התופעה הזו אמנם נדירה אבל בנות מתחת לגיל 20 יותר רגישות אליה, ואחד מגורמי הסיכון הוא השארת הטמפון ליותר משמונה שעות.

3. לא מומלץ לשחות במחזור

לא נכון. אין שום מניעה לשחות בזמן המחזור, אפשר לשים טמפון ולשחות. אם החשש הוא מדלקות בדרכי השתן, הן נגרמות מחדירה של חיידקים של מערכת העיכול לדרכי השתן, וחיידקים אלו חודרים כאשר יש קרעים קטנים ברירית הנרתיק, כמו לדוגמא לאחר קיום יחסי מין. אין לזה שום קשר למחזור.

4. בזמן המחזור את מאבדת הרבה דם

יש בנות שמאבדות הרבה דם ויש שפחות, זה משתנה מאישה לאישה ומתקופה לתקופה ונובע משינויים הורמונאליים. דווקא בגיל המעבר יש מחזורים ממושכים יותר, ואז נשים מאבדות יותר דם אבל אין לזה חוקים.

5. הטמפון יכול לשוטט בגוף

לא נכון. הנרתיק מחובר לצוואר הרחם והוא מחובר לרחם, לכן אין כל סיבה שהטמפון ישוטט בגוף. הטמפון נשאר בנרתיק, ובמקרה הכי גרוע הוא יכול לעלות לצוואר הרחם – רק במקרה שלא הקפדתן להחליף טמפונים כל 4-5 שעות. השארת טמפונים לזמן ממושך יכולה לגרום לזיהום, כי מדובר בגוף זר ואם חיידק מתיישב על הטמפון, זה יכול לגרום להרעלה. היה מקרה של נערה שהשאירה את הטמפון מעל 16 שעות בגוף, ואושפזה. זהו אמנם מקרה נדיר אבל הוא עלול לקרות כשלא ממלאים את הוראות השימוש.

עוד ב-mako בריאות:
>> זוגיות: למה בני זוג נראים אותו הדבר?
>> בסוף זה יעבור: 11 דרכים לשחרר עצירות
 >> חושבים שאתם חכמים? הנה 7 סימנים שיעזרו לכם להוכיח את זה

6. לא כדאי לשים טמפון בלילה

תלוי. המיתוס נובע מהחשש ששנת הלילה תהיה ארוכה ואז יוצר מצב שבו לא יחליפו את הטמפון למשך זמן רב. אם מישהי הולכת לישון ליותר מ-8 שעות, רצוי להשתמש בתחבושת היגיינית כאמצעי בטיחות, אבל באופן כללי לא אמורה להיות בעיה לישון עם טמפון.

7. כשאת במחזור תשני רק על הצד

לא נכון. במחזור הרחם מתכווץ ומוציא את הדם, לא משנה אם את ישנה על הגב או על הבטן, אין לכך שום משמעות.

בחורה מחזיקה טמפון (צילום: Thinkstock)
זה לא אמור לכאוב | צילום: Thinkstock

8. אין דבר כזה תסמונת קדם וסתית

לא נכון. תסמונת קדם וסתית היא צירוף של הרבה תסמינים, אשר נובעים משינויים הורמונליים שמתרחשים בתקופה הקודמת למחזור. תקופה זו יכולה להימשך משבועיים לפני המחזור או אפילו במהלך המחזור. לכל אישה הרגישות שלה לשינויים הורמונליים וגם אצל כל אחת יהיו שינויים במהלך החיים. אין זמנים מדויקים ואין תסמינים אחידים. יש נשים שלא רגישות להורמונים ויש נשים שבביוץ מרגישות גודש בשדיים, כאבי מחזור ועצבנות.

9. זה כואב להחדיר טמפון

אולי בפעם הראשונה, אצל נערה צעירה שהנרתיק שלה צר יותר יכאב לה. אך זו לא אמורה להיות פעולה כואבת. הטמפון עשוי מספוג כותנה דחוס, בשוק קיימים גדלים שונים של טמפונים, ורצוי להתאים את הגודל.

10. חוש הריח בזמן מחזור מתחדד

החל מהיום הראשון לווסת רמת האסטרוגן עולה, היא מגיעה לשיא בביוץ, ואז רמת הפרוגסטרון מתחילה לעלות בהדרגה ומגיעה לשיא לפני שמקבלים מחזור. כשיש רמות גבוהות של הורמונים, בדומה לתקופת ההריון, יש רגישות גבוהה יותר לריחות. 

והנה גם 3 שאלות שהתביישתן לשאול על מחזור

מהו הרכב הדם של המחזור?
"רקמת הרחם, שמורכבת בעיקר מחלבונים ותאי דם, והיא מתקלפת פעם בחודש".

למה יש למחזור ריח לא נעים?
"כל רקמה שנפרדת מהגוף ושלא מקבלת אספקת דם קבועה עוברת תהליך של פירוק, והופכת למעין רקמה מתה, התהליך הזה יוצר ריח לא נעים".

למה כשאנחנו במחזור יש לנו יותר גזים וקקי?
"כשאנחנו במחזור זו טלטלה הורמונאלית לגוף. בתהליך המחזור מופרשים פרוסטגלנדינים, שמטרתם לגרום לכיווץ שרירי הרחם על מנת להשיל את כל רקמת הרחם, לכווץ את כלי הדם ברחם ולהפסיק בסופו של דבר את הדימום. הפרוסטגלנדינים גורמים גם לתופעות גסטרו שונות כגון: גזים וכאבי בטן, כאבי שרירים ושינויים בהרגלי יציאות".

>>  מה ההבדל בין דיאטת אטקניס לתזונת פליאו?