צמחי מרפא וויטמינים שונים, נמכרים בשוק החופשי ללא צורך במרשם, והם משמשים למטרות ומצבי בריאות שונים, לרבות מחלות אונקולוגיות. אלא שלא רבים מודעים לכך, שתוספים אלה עלולים לגרום לאינטראקציות ולהשפעות שונות על תרופות המרשם הניטלות במקביל. המשמעות גדולה במיוחד כשמדובר בחולים אונקולוגיים, שבאמצעות פעולה זו עשויים לפגוע ביעילות הטיפול במחלתם.

במחקר חדש שנערך בבלגיה, שפורסם בכתב העת Scientific Reports, בחנו החוקרים דיווחים על תגובות בין צמחי מרפא ותוספים לבין תרופות אונקולוגיות אשר דווחו למאגר הנתונים VigiBase של ארגון הבריאות העולמי, המאגד דיווחים לגבי תגובות שליליות לתרופות. החוקרים התמקדו בעשרה צמחי מרפא ותוספים פופולריים, ביניהם:  Viscum album דבקון לבן, Silybum marianum – גדלין מצוי, Hypericum perforatum –  פרע מחורר             (Cimicifuga racemose), St. John’s wort –  קוהוש שחור, תה ירוק, כורכומין, קנאביס וזנגוויל. מטרתם הייתה לבחון אם דווחו לגבי אלה מקרים של תגובה שלילית, בעת נטילתם יחד עם חלק מהתרופות האונקולוגיות.

מרעילות כבד ועד מוות

ניתוח התוצאות בהקשר התוספים וצמחי המרפאה, הצביע על נתונים מטרידים. בין התופעות שדווחו בקשר לשימוש בצמח צויינו: רעילות כבד, תגובות עוריות ותופעות במערכת העיכול. עוד דווח על יותר תגובות שליליות בקרב נשים מאשר בגברים (57% לעומת 35%, וב-8% לא דווח על מין המטופל). כ-70% מהדיווחים התייחסו לנטילת דבקון לבן יחד עם חלק מהתרופות האונקולוגיות.  מבין התוספים, גם תה ירוק, כורכומין וקוהוש שחור נקשרו לרעילות כבד. נתון זה מדאיג בייחוד בהקשר טיפולים בסרטן, כיוון שרבות מן התרופות האונקולוגיות הן בעלות פוטנציאל לרעילות כבד. ב-8% מהמקרים התגובות המדווחות היו מסכנות חיים.

"ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הדיווח לרופא המטפל לגבי כול תוסף שנוטלים או שוקלים ליטול בזמן הטיפול האונקולוגי הפעיל", אומר בתגובה למחקר משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "זאת על מנת לוודא כי אין לאלה פוטנציאל להשפיע לשלילה על הטיפול. מחלקת המידע והמחקר של האגודה למלחמה בסרטן אוספת את המידע העדכני ביותר מהמכונים האונקולוגיים וההמטולוגיים בבתי החולים בארץ, וממאגרי מחקרים קליניים בין - לאומיים, לשימושם של החולים והחולות האונקולוגים ולציבור הרחב".