אין מי שלא מכיר את מיקי גולדווסר - אמא של אהוד גולדווסר ז"ל, חייל מילואים ישראלי שנחטף ביחד עם אלדד רגב ז"ל על ידי חיזבאללה בגבול ישראל–לבנון ביוני 2006. רכב ה"האמר" הראשון שבו נסעו אהוד ואלדד, נפגע ראשון מטילי אר-פי-ג'י. ה"האמר" השני, שהיה במרחק של כחמישים מטר מאחוריו, הספיק לדווח בקשר על הפגיעה לפני שספג פגיעה ישירה שהרגה גם את שלושת החיילים שנסעו בו.

במשמרת המחאה שהתקיימה בזמנו מול בית ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, אמרה גולדווסר, "אני מרגישה בתוך-תוכי שאודי חי. אני אמא, יש לי רגש חזק מאוד אל הבן שלי. על-פי הרגש הזה אני ממשיכה במאבק עד שאודי יוחזר חי הביתה". ביוני 2008 אישרה ממשלת ישראל את עסקת חילופי השבויים, אלא שאז התברר שרגב וגולדווסר כבר אינם בחיים.

בימים אלה גולווסר עומדת לצד משפחות החטופים ולאחרונה ביקרה במטה שארגנו. "יש שם אנשי תקשורת, יועצים, רופאים וכל מה שנדרש", היא מספרת. "אבל הדבר הכי חשוב שהם חייבים להקפיד עליו, לדבריה, זה להיות מלוכדים. "זאת קבוצה מאוד גדולה של אנשים ממגזרים שונים עם השקפות שונות. אנחנו רק בני אדם, וברגע שכל אחד יביע את דעתו זה עלול לגרום לפילוג. אף אחד לא יודע מה נכון ומה לא נכון, לא באמת. עדיף שיהיו מלוכדים בדאגה לחטופים. ככל שיהיו יותר מלוכדים יהיה להם יותר כוח לסחוף אחריהם קהל".

יצרת קשר אישי עם משפחות?

"לא. נפגשתי עם המשפחות שהיו שם חיבקתי אותן, אמרתי להן שאני איתן בכל דבר שרק יצטרכו. אני מקווה שיקראו לי ואני מתכננת גם להגיע מדי פעם להפגנות. זה לא קל לי אני כמעט בת 80 ואני גרה בנהריה, אבל אבוא מתי שרק אוכל".

בזמנו חלפו כשנתיים עד שהחזירו את גופותיהם של בנך ושל רגב ז"ל. היה שלב שבו חשבת שהוא בחיים?

"כבר מהרגע הראשון חשבתי שהוא בחיים. הנחת העבודה לפי החקירות שבוצעו בשטח, הייתה שאחד מהם פצוע קשה ושהשני פצוע אנוש, אבל ששניהם בחיים. היה לי ברור שאם הם אכן בחיים, אז הם ישרדו. החיזבאללה מצויד במיטב הרופאים, והיה עדיף להם להשאיר אותם בחיים. למעשה, עד הרגע שבו ראינו את הארונות שלהם מוצאים מהטנדר בראש הנקרה, חשבנו שהם בחיים".

אנחנו צריכים לפעול לפי צורת החשיבה שלהם, לא שלנו. אנחנו צריכים להשפיל אותם"

מיקי גולדווסר

יש לך עצות להורי החטופים?

"קטונתי. אני רק אמא של בן שנחטף. אני לא יועצת לא יועצת תקשורת ולא פרשנית, יש לי רק ניסיון אישי אבל אי אפשר להשוות. במקרה שלנו, בתקופתנו דובר על שני חיילים שנחטפו אמנם מתוך שטח מדינת ישראל וכתוצאה מכשל בטחוני רב מאד. היום כשנחטפו כל כך הרבה נשים וטף, זה פי מיליון גרוע. זה סרט אימה".

את חושבת שצריך להחזיר בתמורה להחזרת החטופים את כל האסירים הביטחוניים?

"בוודאי. שישימו את כל אלפי האסירים הביטחוניים ליד החומה, שייקחו את כולם שיחזירו לנו את כל החטופים כולל החיילים כולל החללים. ברגע שיעברו את הגדר לשטח עזה צריך למחוק אותם. החמאס הפסיד המון לוחמים והם בוודאי ירצו את האנשים האלה. הם איבדו כוח. אבל אנחנו לא ניתן להם זמן להתארגן. אגב, לדעתי המון פעולות לא נעשות. אני חושבת שההסברה שלנו ממש לוקה בחסר. למה לא מושיבים כמה אנשי חמאס שבויים מול מצלמות, שיראו מסכנים ויתחננו על חייהם? החמאס כל הזמן משחק לנו ברגשות ואנחנו צריכים לעשות את אותו הדבר. גם החיזבאללה, גם איראן וגם החמאס צריכים לראות את ההשפלה של איש חמאס, שמתחנן על חייו. אנחנו צריכים לפעול לפי צורת החשיבה שלהם, לא שלנו. אנחנו צריכים להשפיל אותם".

מה עוד צריך לעשות כדי שישובו אלינו במהרה?

"אין לי פתרון. אני לקחתי יועצים מצד"ל שלימדו אותי לחשוב כמוהם. ביקשתי מהם לתרגם לי ראיונות ונאומים של נסראללה. לא כפי שהם מתורגמים לעברית אלא איך שהם מבינים את הנאומים האלה. אנחנו גם פעלנו מידית כדי לעורר דעת קהל עולמית - זה מאד השפיע על החיזבאללה וגם על הממשלה. אולי על החמאס זה ישפיע פחות, אבל צריך לזכור שגם הם נבחרו בתהליך כביכול דמוקרטי, והם לא יכולים להתנהג כאילו הם דאעש. העולם צריך להבין מיהם. מוכרחים להראות את מה שעשו לנו, את כל הזוועות וההרס. אני מקווה שהלחץ העולמי יעשה את שלו".