זקפה היא עניין ברור למדי שאין עליו עוררין, היא פשוט שם. ובכל זאת, יש לה המון סוגים, גורמים ותופעות מעניינות. הנה 11 דברים שלא ידעתם על זקפה:

1. לא צריך להיוולד כדי לקבל זקפה

מסתבר שאפשר לראות זקפה כבר ברחם. איברי המין מתפתחים בסביבות השבוע השישי, וזה לוקח בערך 10 שבועות עד שהעובר הזכרי יכול לפתח זקפה. "זקפה ברחם היא תופעה שיכולה להתרחש, ונצפו כאלה בעבר, אך זה לא קורה בהכרח", אומר ד"ר דניאל וטלמן, סקסולוג קליני, מטפל מיני וזוגי מוסמך המכללה האקדמית בית ברל. "בדרך כלל ניתן לראות זאת בבדיקת אולטרה סאונד לבחינת מין העובר בסביבות החודש השלישי".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

2. יש סוגים שונים של זקפה

מחקר שנעשה באוניברסיטת קליפורניה סיווג את הזקפה לשלושה סוגים שונים: זקפה פסיכוגנית, הנגרמת כתוצאה מפנטזיה או מצפייה במשהו מגרה מינית, זקפה לילית מתרחשת מתוך שינה וזקפה רפלקסוגנית, הנגרמת כתוצאה ממגע פיזי. "אין הבדל משמעותי בין סוגי הזקפות השונים. יש זקפה שמופעלת כתוצאה מגירוי ויזואלי או נפשי, בהקשר אירוטי, שיכולה להתרחש גם כתוצאה מצלילים, טעמים ומגע", מסביר ד"ר וטלמן. "יש זקפות לילה, שמתרחשות בזמן החלימה, זקפות בוקר שנגרמות בדרך כלל כשהשלפוחית מלאה ולוחצת על הערמונית, וזקפות ספונטניות שקורות במהלך היום ללא סיבה אירוטית, סתם ככה בלי שום קשר למשהו שראית או חשבת".

3. אין מנוחה לרשעים

מסתבר שכשגברים ישנים, הפין שלהם עובד שעות נוספות. גברים חווים כל לילה בין 3-5 זקפות, מה שלא משתווה למספר הזקפות שהם חווים ביום שיכול להגיע ל-11, אכן עבודה קשה. אף אחד לא ממש יודע למה הפין מתעקש להזדקף גם מתוך שינה, אך זה עוזר להכניס חמצן לרקמות ולשמור את הפין בריא. "לכל גבר בריא יש בין 4-5 זקפות כל לילה, ומדובר בזקפות ממושכות יחסית, שאורכות כ-10 דקות בכל פעם ושאינן קשורות לחלימה אירוטית. זהו חלק מתהליך פזיולוגי שקורה בזמן שנת ה-REM. אגב, יש גם רטיבות בנרתיק אצל נשים בזמן החלימה, וגם זה לא קשור לחלומות אירוטיים".

"חלק מההסברים לזקפות בלילה הם שמדובר במעין תחזוקה של הפין. למעשה, הדרך של הגוף לתחזק איברים מסוימים הוא על ידי הזרמת דם, וכשיש זקפה יש יותר זרימת דם לפין, זו מעין תחזוקה שוטפת של הפין שמועשר בכמויות דם גבוהות יותר. אגב, לפעמים זקפת בוקר נגרמת משום שהגבר התעורר בשלב החלימה ולכן הוא מתעורר עם זקפה. לדוגמה, גברים שסובלים מהפרעות שינה לפעמים מתעוררים בזמן הזקפה".

גבר במיטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
11 פעמים ביום? כבר הפסקנו לספור | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
עוד ב-mako בריאות:
>> וגיניזמוס: כשהראש רוצה סקס והגוף לא
>> שומרים בבטן: מיתוסים ממערכת העיכול
>> אימון למקצוענים: הפלאנק שיפרק אתכם

4. יש חיים אחר המוות

והם בתוך המכנסיים שלך. זקפה לאחר המוות מתרחשת לעיתים אצל אנשים שהוצאו להורג, וספציפית בתלייה. הסיבה העיקרית לכך היא שלאחר התלייה נמשך הדם בגוף למטה, כתוצאה מכוח המשיכה. הדם ממלא את הרגליים וממשיך להצטבר בחצי הגוף התחתון ודם מצטבר גם במחילות הפין ויוצר זקפה.

מצב נוסף של זקפה נקרא פריאפיזם: תופעה של זקפה כואבת וממושכת של יותר מ-4 שעות שנגרמת ללא גירוי מיני. מה שקורה בפועל הוא שדם נלכד בפין ואינו מצליח להתנקז. "פריאפיזם הוא למעשה מצב של דם לכוד בפין שיוצר מצוקה בגוף. המצב מתרחש לרוב לאחר הזרקה לפין של פפאברין ופרוסטוגלנדין 2. מינון יתר עשוי לגרום לפריאפיזם, מסביר ד"ר וטלמן. "יש גם סוג של פראפיליה - סטייה מינית - של גברים שחונקים את עצמם חנק עצמי אירוטי (Auto-Erotic Asphixiation) כדי להגיע לריגוש מיני חזק, משום שזה משפר מאוד את הזקפה ואת האורגזמה. בארה"ב מדובר במאות אנשים שנפטרים כך מדי שנה".

5. שאלת מיליון הדולר

לפי מחקר שנעשה על כ-2,000 גברים, גודל הפין הממוצע הוא 14 סנטימטרים, והיקפו 12 סנטימטרים. מה שמעניין הוא שגודל הפין משתנה לפי סוג הזקפה. זקפה של אחרי יחסי מין היא גדולה יותר מאשר זקפה שנגרמת מפנטזיות. "האורך נע בין 12-16 סנטימטר, וכל מה שמתחת או מעל לטווח הוא החריג, וההיקף הוא בערך בסביבות ה-12 סנטימטר", אומר ד"ר וטלמן.

6. ריחות מחרמנים

מחקר שנערך בשיקגו מצא שריחות של אוכל מפתה יכולים להגביר את זרימת הדם לפין עד ל-40 אחוז. הניסוי נעשה על 31 מתנדבים עליהם נוסו 30 ריחות. ההשפעה של הריחות על זרימת הדם לפין הייתה משמעותית, מבין הריחות המשפיעים ביותר היו ליקוריץ, עוגת דלעת, לבנדר וסופגניות, כנראה שהם ממש אהבו מתוק. "יש פרקטיקה בה קיימים חומרים שיכולים לגרום לזקפה בהרחה", אומר ד"ר וטלמן, "ובמצבים קיצוניים פחות, זה כמו שגברים אומרים לנשים שהן מריחות טוב, יש לזה במובן מיני מאוד משום שיש לריח יכולת להגביר עוררות מינית".

7. נשבר הזין

על אף מה שהביטוי מרמז, אין עצם בפין האנושי. זאת, לעומת יונקים אחרים עדיין יש שם עצם, שנקראת בקולום. העצם נמצאת בחלל הבטן, ויוצאת בעת הצורך כדי להאריך את הפין. אצלנו אמנם אין עצם, אבל זה לא אומר שהפין חסין משברים, למעשה יש גם מצב של שבר בפין, שלא נדע מצרות.

גבר במיטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הרבה דואגים מהגודל של הפין שלהם בזמן רפוי, אבל אין לו קשר לגודל בעת זקפה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

"אכן, מצב של שבר יכול לקרות. בזמן זקפה יש שתי מחילות מעל הפין ואחת בבסיסו שעשויות מרקמה ספוגית - כמו משולש, הנקראות קופה קפרנוזה. כשיש זקפה הספוג הזה מתמלא בדם ויוצר את הנוקשות של הפין. ברגע שמכופפים בכוח את הפין המחילות האלה יכול להיפרץ החוצה - ויכול להיות דימום וכאבים קשים", אומר ד"ר וטלמן. "הפין מאוד קשיח בעת זקפה ואם יש פריצה של הקופה קפרנוזה זה יכול לגרום לכאבים, לשטפי דם ואפילו לדימום. זה יכול לקרות בפרקטיקה מינית קצת סוערת, במיוחד כשהאישה למעלה, ברגע שהפין מפספס את החור ומתעקם".

"במידה וזה קרה וזה מאוד כואב, ובעיקר אם יש שטפי דם יש לגשת לחדר מיון, משום שניקוז וטיפול בבעיה באותו הרגע יכול לפתור הרבה מאוד בעיות בהמשך. ישנה סברה של אנשי מקצוע שכתוצאה משבר בפין או טראומה לפין יכולה להיגרם עקמת פין. במצבים קיצוניים של המצב הזה אפילו לא ניתן לקיים יחסי מין".

8. הזקפה שלא נגמרת

זה יכול לקרות לכל גבר, פשוט זקפה שלא עוברת במשך שעות ארוכות וקשות. זה אולי נשמע לכם כמו חלום, אבל זה בדרך כלל מאוד כואב ולא קשור לגירוי מיני בשום צורה. "דברים כאלה לא קורים סתם כך, זה בדרך כלל נוצר מהזרקה של חומר לפין. במצבים של בעיות זקפה, כאשר כדורים כמו ויאגרה ודומיה לא יעילים, יש פרקטיקה של הזרקות לפין", אומר ד"ר וטלמן. "חשוב שרופא יעשה את ההזרקה הזו תחילה, כדי לפקח על המצב ולמצוא את המינון הנכון. זקפה ממושכת שלא יורדת יכולה להיות מצב מסוכן. אם זה גורם לכאבים חייב ללכת לחדר המיון לצורך ניקוז, משום שזה כאילו עשו חוסם עורקים לפין, זה יכול לגרום לנזק".

"מה שמחזיק את הזקפה הוא יותר דם שנכנס מאשר דם שיוצא, ובמצב של פארפיזם הדם נשאר כלוא בפנים, וזה יכול אפילו לגרום לנזק. אגב, מצב של זקפה ממושכת יכול לקרות גם אם לוקחים מעל למינון המקסימלי של ויאגרה או דומיה - זה גורם לתחושה מטרידה או לפעמים אפילו אי נוחות, אבל זה אינו מצב קיצוני באותה המידה, וזה עובר אחרי זמן מה".

9. הפין הוא בצורת בומרנג

הפין אולי נראה ישר אבל הודות למדענים שהסתכלו על זוגות מקיימים יחסי מין במכשיר MRI, היום אנחנו יודעים שצורת הפין היא למעשה של מעין בומרנג. "הפין אכן יכול לקבל זווית מסויימת בזמן שהוא נכנס לנרתיק אבל לא הייתי אומר שהוא בצורת בומרנג. אולי בומרנג מאוד מתון, אחרת לא ניתן לקיים יחסי מין בקלות" אומר ד"ר וטלמן.

10. אל תסתכלו בקנקן

מראה הפין יכול להיות מאוד מטעה. דווקא פינים שנראים קטנים יותר במצב רפוי מסוגלים להתארך הרבה יותר בזמן זקפה. אז גם אם הוא נראה ביישן, אל תשפטו אותו עד לרגע האמת. "הגודל של איבר המין הרפוי לא בהכרח מרמז ביחס ישיר לגודל שהוא יהיה בזמן זקפה", מסביר ד"ר וטלמן. "אם הממוצע הוא 14 סנטימטרים, אז יש פינים שכשהם במצב רפוי הם יהיו 3 סנטימטרים, ובזקפה הם יכולים להגיע ל-13 סנטימטר, וכאלה שכשהם רפויים הם 10, אך מגיעים לאותו הגודל בעת זקפה. אין לגודל הרפוי משמעות על הגודל בעת הזקפה, על אף שהעניין מטריד גברים רבים, וכמובן שאין סיבה להיות מוטרדים מכך, כל פין נראה שונה, יש לו גודל שונה וזווית שונה".

11. גם לנשים יש

ואם חשבתם שלגברים יש מונופול על תופעת הזקפה, תחשבו שוב. אמנם אי אפשר להבחין בה מרחוק, אבל גם לנשים יש זקפה. "בזמן עוררות מינית הדגדגן גדל, חלקו פנימית וחלקו חיצונית, ואם מסתכלים מקרוב אפשר ממש לראות את זה", אומר ד"ר וטלמן. "הרבה פעמים בדיוק לפני האורגזמה הדגדגן נסוג פנימה - מצטמק, הוא פתאום נעלם, וזה יכול לבלבל את בן הזוג ולהבריח את האורגזמה המיוחלת".

>> תרופות סבתא: הצמחים שיכינו אתכם לחורף