בספטמבר 2020 טסה מאיה ריי מקנדה לטורקיה כדי לעבור מספר פרוצדורות אסתטיות. היא שילמה 26 אלף דולר עבור חבילה שכוללת: שתלים בישבן, שתלי חזה וגם עבור ציפויי שיניים שהיו אמורים להעניק לה מראה חדש ומשופר.

כעת כשהיא מביטה במבט מפוכח לאחור, היא מפרסמת שורה של סרטוני טיק טוק שמטרתם היחידה היא להניא אנשים מלבצע את הליך השיניים הטורקי שעברה. הסיבות לדבריה – רבות ומגוונות. ראשית טוענת ריי כי רופא השיניים שטיפל בה לא ידע אנגלית וכי נאלצה להשתמש במתרגם. בנוסף, היא מתארת כי רופא השיניים לא השתמש בחומרי הרדמה כראוי, מה שהוביל לכאבים חמורים במהלך הטיפול. השיא היה שבמקום לקבל ציפויי חרסינה כפי שהובטח לה, התברר לה כי הרופא השתיל לה כתרים ולשם כך נאלץ לשייף את שיניה עד שקיבלו מראה גפרורי בלתי אסתטי. "השיניים שלי היו יפות לפני זה. אל תעברו תהליך כזה בטורקיה אתם צפויים להתחרט עליו", היא מזהירה.

 

השתלת שיניים (צילום: Jonathan Borba, unsplash)
זולים אבל עלולים להיות יקרים - מחיר טיפולי השיניים בטורקיה | צילום: Jonathan Borba, unsplash

"הישראלים חושבים על הצד הכלכלי אבל לא על ההשלכות שייגרמו להם בעתיד"

למעשה, טרנד השתלות וציפויי השיניים בטורקיה שכיח מאוד בקרב ישראלים. סיבה מרכזית לכך היא שבטורקיה מחיר ההליך הרפואי זול באופן משמעותי מאשר בארץ. יחד עם זאת, רופאי שיניים בארץ מתריעים כי מדובר בהליך ללא כיסוי רפואי במקרה של הסתבכות או רשלנות רפואית, ולכן אנשים שעוברים אותו לוקחים סיכון. יו"ר הסתדרות רופאי השיניים בישראל, ד"ר ליאור קצף, טוען כי ההחלטה לעבור השתלת שיניים בטורקיה היא מסוכנת ומסובכת ואין לדעת אם היא תצליח. לדבריו, אין פיקוח על הנעשה במרפאות כמו בארץ, וקשה לדעת מי באמת רופא ולא מתחזה. לשיטתו, מה שעולה בזול עולה בסופו של דבר ביוקר.

"בעוד שבארץ יש פיקוח הדוק של משרד הבריאות על הטיפולים ועל הצוות הרפואי, שם אני לא בטוח שזה קיים בכלל", אומר קצף. "אנשים רוצים לחסוך אבל בסופו של דבר אני חושב שהם מסכנים את עצמם. אם יהיו סיבוכים - אף רופא שיניים בארץ שמכבד את עצמו לא יסכים לטפל בהם, לקחת סיכון ולתקן מחדלים של רופאים מטורקיה. פה בארץ לכל רופא יש כיסוי ביטוח למקרה של רשלנות או מחדלים. הישראלים חושבים על הצד הכלכלי אבל לא על ההשלכות שייגרמו להם בעתיד. היו מקרים של ישראלים שחזרו מטורקיה עם נזקים בשיניים והם מצטערים על כך".