אם אתם מרבים להסתובב במקומות ציבוריים בתקופת החורף, קבלו את העצה הבאה: אל תעשו את זה. או ליתר דיוק, נסו לעשות את זה כמה שפחות. אנחנו מודים, גם לנו קצת קשה ליישם את הטיפ הזה, וזו בדיוק הסיבה שהחלטנו לרכז עבורכם את רשימת המקומות המועדים ביותר לפורענות. ככל שתשהו בהם פחות – כך גדל הסיכוי שתימנעו ממחלות ומזיהומים.

אבל לפני שניגש לפירוט, בואו נבין רגע איזה תענוג מפוקפק ממתין לנו בכל אחד מהמקומות. "באופן כללי, אפשר לחלק את המחלות המידבקות לשתי קבוצות", מסביר ד"ר אורי הראל, מומחה לרפואת משפחה ב"מאוחדת". "המחלות המידבקות ששכיחותן עולה בעיקר בחורף הן אלה שמועברות באמצעות טיפות רוק, כלומר – על ידי עיטוש או שיעול למשל. לעומתן, ניתן לציין את המחלות הזיהומיות, המועברות דרך הפרשות הצואה אל הפה, כשלא מקפידים על היגיינה נאותה". ד"ר הראל מפרט מאילו מקומות מומלץ להימנע במיוחד.

כמה זמן תמתינו? (צילום: חדשות 2)
באמת שתשתדלו לא | צילום: חדשות 2

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?
>> 6 חפצים שמזוהמים יותר מהאסלה

המידבקים ביותר: בתי חולים, בתי מרקחת ומרפאות

בראש הרשימה מציין ד"ר הראל את בתי החולים. אבל שימו לב ממה בדיוק כדאי להיזהר שם: "לא כולם מודעים לכך שאחד המקומות המזוהמים ביותר בבתי החולים הוא המעלית, ובעיקר לחצני המעליות. ידי החולים והעוברים נוגעות בהם בכל רגע נתון, מה שהופך אותם לחממת חיידקים אמיתית. העצה שלי בנושא היא להשתמש במרפק כשלוחצים עליהם, או ללחוץ באמצעות נייר טישו. מובן שאם יש אפשרות, תמיד כדאי להעדיף שימוש במדרגות ולא במעלית, שגם השהות בה מסוכנת בפני עצמה. כאשר בן אדם חולה שוהה במעלית, הוא עלול להדביק את מי שבסביבתו. חצבת למשל, מועברת באמצעות אוויר, או מחלות ויראליות שונות המועברות באמצעות טיפות רוק. אלה יכולות לעבור בקלות באמצעות עיטוש או שיעול כאמור".

חדר המתנה של רופא ילדים (צילום: shutterstock)
אולי תחכו בחוץ | צילום: shutterstock

יתרה מכך, ד"ר הראל מציין שהמיקום המסוכן ביותר להידבקות בתוך בתי חולים הוא חדר המיון. "מדובר במקום מאוד בעייתי. המיון למעשה מרכז את כל האוכלוסייה שלא בהכרח ברור ממה היא סובלת. אם במרחב אחר בבית החולים ניתן לבודד חולה שמסכן את הציבור בחצבת למשל, כשהוא מגיע למיון הוא עדיין נמצא בשלבי אבחון, ולא תמיד אפשר להציע לציבור אמצעי הגנה מפניו. לכן, העצה הטובה ביותר היא להימנע מביקור בחדר מיון ולשמור אותו למקרים דחופים בלבד".

גם לרופא המשפחה לא מומלץ למהר לגשת לדבריו. הדבר נכון בעיקר לגבי ילדים, אבל תקף גם לגביכם: "ילד שסובל מחום ומשתעל, אך נראה חיוני, שותה ומגיב, לא חייב לרוץ עם הוריו לרופא. חשוב לזכור שגם בזמן ההמתנה בתור הסיכוי להידבק גדול יחסית, ולכן מומלץ להגיע לשם רק אם חייבים.

מחכה למעלית (צילום: shutterstock)
אימת הכפתורים | צילום: shutterstock

כיום ניתן להיעזר גם בשרותי רפואה מקוונים, כמו וידאו צ'ט למשל, וכך לצמצם את החשיפה לחולים בחדר המתנה. העניין חשוב בעיקר כאשר מדובר באוכלוסיות בסיכון שמערכת החיסון שלהם עדיין לא בשיאה, כדוגמת תינוקות, קשישים וחולים כרוניים".

ואם הביקור אצל הרופא מאחוריכם, ואתם ממתינים בתור בבית המרקחת לטובת מרשם שקיבלתם, שלא תחשבו לרגע שחסכתם מעצמכם סיכון נוסף: "בתור בבתי המרקחת לרוב שוהים אנשים חולים, ומאחר שקיימת צפיפות והמקום לא תמיד מאוורר, כל שיעול או עיטוש עלול לדבק בקלות. לכן, תמיד מומלץ לשמור מרחק או לקחת מספר ולהגיע ללא המתנה. מעבר לכך, כיום ניתן להיעזר בשירותי שינוע המספקים תרופות עד הבית".

בית מרקחת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
על זה לא חשבנו | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

סיכוי לא רע להידבק: מטוסים ותחבורה ציבורית

במקומות ציבוריים רנדומליים, שבהם שוהה האוכלוסייה הכללית, אמנם סביר פחות להידבק, כי באופן סטטיסטי יש פחות ממי. ואולם, ד"ר הראל מציין שגם שימוש בתחבורה הציבורית עשוי לחשוף אתכם למחלות, בעיקר בחורף: "הבעיה העיקרית במטוסים למשל, נובעת מכך שמדובר במקום סגור שהאוורור בו אינו אידיאלי. בתקופת החורף, הסיכוי שמישהו חולה במחלה ויראלית ישהה בו יחד עם אנשים בריאים גדול, ובהתחשב בכך שהאוויר אינו מתחלף, קל מאוד להידבק בווירוסים ובמחלות שעוברות באופן טיפתי".

מטוס עמוס (צילום:  Viktor Konya, shutterstock)
האוויר לא מתחלף | צילום: Viktor Konya, shutterstock

>> דוחה: החיידקים שמתחבאים במושב האוטובוס

באופן דומה, גם השימוש ברכבת או באוטובוס עלול לסכן, אבל לעומת מטוס, במקומות האלה קל יותר לאוורר באמצעות פתיחת חלון, מה שמפחית באופן משמעותי את הסיכוי להידבק. נוסף לכך, הוא מציין שגם משרדים יכולים להוות חממה לווירוסים, בעיקר כשעובדים מגיעים חולים. כמובן שגם במקרה הזה, ככל שהמשרד מאוורר יותר, כך הסיכון להדבקה קטן.

שירותים ציבוריים (צילום: ken-treloar-unsplash)
תביאו נייר טואלט | צילום: ken-treloar-unsplash

לא רק מחלות – גם זיהומים: שירותים ציבוריים

גם בשירותים ציבוריים קל מאוד לחטוף זיהומים או להידבק במחלות כאשר שוהים בהם במחיצת אנשים חולים, או כאשר לא פועלים בהתאם לכללי היגיינה מחמירים במיוחד. "במקרה הזה, לא רק שמדובר במקומות לא מאווררים, אלא שבדרך כלל גם אחוז הלחות בהם גבוה יחסית, מה שתורם לסביבה נוחה יותר לחיידקים שמשגשגים בה. לכן, ההמלצה היא להימנע ככל שניתן מביקור בשירותים כאלה, ובלית ברירה ממומלץ להימנע ממגע ישיר עם מקומות שנוטים לצבור חיידקים כמו: מושב האסלה, ידיות הדלת ומייבשי הידיים. כמו כן, בעת הביקור בשירותים מומלץ להשתמש בנייר טואלט אישי, שכן הנייר שבמקום לא תמיד היגייני. בעיקר אם מישהו אחר בדיוק נגע בו או עפו עליו טיפות מהשרותים, וכמובן לשטוף היטב ידיים במים וסבון בתום השימוש".

אשה מנקה חלון (צילום: shutterstock)
תפתחו חלון | צילום: shutterstock

מסעדות: עדיף לבחור בכאלה עם חלונות נפתחים

כאשר בוחרים מקום לסעוד בו בתקופת החורף, חשוב להתייחס לכמה פרמטרים כדי לצמצם את הסיכוי לחזור הביתה עם וירוס או חיידק: "ראשית, חשוב לשים לב לנראות המטבח. אם המקום לא נראה נקי ומסודר, יש סיכוי טוב יותר שזה עלול להתבטא בנוכחות מוגברת של חיידקים. שנית, כדאי לבחור במקום מאוורר ככל שניתן. כדאי להביא בחשבון שגם שימוש בכפפות לא בהכרח מבטיח הימנעות מחיידקים, כיוון שפעמים רבות העובדים מזהמים אותן בחפצים מלוכלכים ולכן אין להן באמת חשיבות".

>> הסכנות שמסתתרות בדוכן הסלטים 

  

ההמלצות: להתחסן, לאורר ולהימנע ככל שניתן משהייה במקומות ציבוריים וצפופים 

אמנם, לא תמיד אפשר להימנע מלחלות. אבל ניתן לצמצם את הסיכון לכך בעזרת כמה צעדים פשוטים. 

תתחסנו: חיסונים מצמצמים באופן משמעותי את הסיכון להידבקות במחלות. מעבר לחיסוני השגרה שבהם מומלץ לחסן ילדים, מומלץ למבוגרים להתחסן מפני שפעת, ולוודא שמחוסנים גם מפני חצבת. 

תכננו: אם אתם יוצאים מחוץ לבית, קחו איתכם עזרים שיסייעו לשמור על היגיינה מיטבית: חבילת טישו ואלכוג'ל הם מאסט. 

הימנעו מצפיפות יתר: נסו להימנע ככל שניתן מתורים צפופים או שהייה במקומות בעלי ריכוז גבוה של אנשים בחללים לא מאווררים. 

הירגעו: כן, גם לחץ הוא גורם שעלול לשבש את פעילות מערכת החיסון. שמרו על הבריאות הנפשית. 

הימנעו מעישון: עישון הוא אחד הגורמים הידועים המדכאים את פעילות מערכת החיסון. נסו להימנע ממנו ואל תשהו במחיצת אנשים שמעשנים. 

נקו את הפילטר במזגן: פילטרים במזגנים הם מקום מצוין להצטברות חיידקים ווירוסים, ולכן מומלץ להקפיד על ניקיונם בכל כמה חודשים – גם בבית וגם במקום העבודה. 

לכו לישון: שנת לילה איכותית חיונית לשמירה על תפקוד מערכת החיסון. למעשה, זאת התרופה הפשוטה ביותר לצינון שבאמת עובדת. 

שטפו ידיים (עם סבון מקציף!): שטיפת ידיים בעיקר לפני האכילה היא פעולה פשוטה שתורמת להיגיינה ולהגנה מפני מחלות. עד כאן לא חידשנו הרבה. אבל, ד"ר הראל מדגיש ששטיפת ידיים ראויה מתבצעת באמצעות הקצפת הסבון. הקצף, לדבריו הוא למעשה החלק הפעיל שבסבון. 

התעטשו לכיוון המרפק:  עיטוש לתוך כף היד למעשה תורם להפצת החיידקים בקלות רבה יותר, מאחר שהידיים נוגעות בחפצים וכך המשטחים הנגועים הופכים למוקשים המפיצים מחלות בקלות. לכן, בפעם הבאה שמשהו מדגדג לכם באף, הטו ראש והתעטשו לכיוון המרפק. הסביבה תודה לכם.