למעלה מ-4 חודשים בילתה מעיין בשן, מומחית ופרשנית לשפת גוף, בוגרת פרופילאות פלילית ומרצה ליחידה לקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל, בבתי הכלא בישראל. היא צפתה בשפת הגוף של אנשים הסובלים מהפרעות אישיות קשות כמו פסיכופתיה, סדיזם ועוד. הרקע המקצועי שלה סייע לה לנתח גם את הסרטונים הלא מצונזרים מתוך חקירות שניהלו חוקרי שב"כ עם מחבלי הנוח'בה. היא בחנה היטב כל תנועה בשפת הגוף שלהם, כל רמז, תנועה או מימיקה, וריכזה מתוכם מסקנה אחת ברורה ומצמררת - לדבריה, רובם היו מודעים היטב למעשי הזוועות שביצעו. "קיוויתי שהתוצאה תהיה שכולם פסיכופתים וסדיסטים. לתדהמתי, התברר שלא", היא אומרת בראיון ל-mako בריאות. "כשמבינים שזה לא מה שהניע אותם, קשה מאוד להתמודד עם זה".

בשן מציינת שבאופן כללי, התשובות שסיפקו המחבלים לחוקרים היו כמעט זהות. "תוך כדי שהם עונים, הם מסתכלים ימינה –מה שמאפשר להבין מאיזו אונה במוח הם שולפים את המידע. מי שמסתכל לכיוון אוזן ימין לרוב דולה זיכרון מהזיכרון השמיעתי – כלומר נזכר בצליל ששמע בעבר, ובעצם מדקלם משהו שמישהו אמר לו פעם. זה חשוב, בעיקר כי המסר המרכזי שלהם הוא שהמעשים שלהם נבעו מתוך הנהגת חמאס, אבל בפועל ברור שכבר הכינו להם תשובה כזאת מראש למקרה שיתפסו אותם. הם מנסים לייצר תמונת מצב שהכריחו אותם, ושהם לא הסיפור בעניין. אם היו משירים מבט או מסתכלים ימינה למטה למשל, זה היה אומר משהו אחר, אבל מאוד ברור שזה לא העניין".

בשן בחרה 3 דוגמאות מתוך צפייה בחקירת סרטוני המחבלים:

מהנד יאסר: "בסרטון הזה רואים מחבל  מותש מאוד, שברוב הזמן מדבר אמת. כשהוא מסביר שאמרו למחבלי הנוח'בה לחטוף למשל, הוא טיפה מגהק ומתקשה לבלוע את הרוק. הוא משפיל מבט, אבל מיד לאחר מכן מישיר אותו. אף שהוא מדבר על סיטואציות מאוד קשות, הניואנסים הקטנים של הגוף שלו משדרים אי-נוחות, מה שמעיד על כך שהוא אומנם מדבר אמת, אבל גם מודע היטב לעובדה שמדובר במעשים חמורים מאוד ולכן הוא מתאמץ להגן על עצמו - מה שמסביר למשל את הרמת המבט לאחר השפלתו. כשהוא מציין את העובדה שהנהגת החמאס היא זו שבעצם רימתה אותם וזנחה אותם, הוא אומנם מנסה להצטייר כמסכן, אבל שפת הגוף שלו אומרת שזו הצגה – טונוס השרירים שלו עולה והוא כמעט לא משתמש בידיו. הוא לא מישיר מבט ומתכנס בעצמו".

"אין כאב ואין שמחה – לא על העובדה שהוא השתתף בטבח נוראי ולא על העובדה שמחריבים את עזה - אלה בדיוק המאפיינים של פסיכופת"

מעיין בשן

יחיא מאג'ד: "מתוך 8 מחבלים שבהם התבוננתי, ניתן לומר שהוא היחיד שהראה סימנים של פסיכופט. כשהחוקר שואל אותו מה הם עשו בבארי למשל, הוא מישיר מבט ולא ממצמץ כשהוא מודה בכך שהם רצחו אזרחים. גם הסנטר שלו גבוה – מה שמעיד על כך שהוא אפילו גאה במעשים. זה פשוט בלתי נתפס. יתרה מכך, כשמשווים את הבעות הפנים שלו בזמן שהוא מתאר מעשים קשים לאלה שצולמו בזמן שנשאל לגבי פרטי זהותו היבשים, נראה שבשתי הסיטואציות ההבעות זהות. אין ספק שזה מצמרר, כי בד"כ אפילו מרצחים אלימים ביותר מראים סימן כלשהו שמעיד על ההבנה שהם עשו מעשים חמורים מאוד, גם אם הם חפצו בהם וכאן הוא מתייחס לרצח ומעשה זוועה כמו באופן שבו הוא מתבקש לדקלם את שמו.

View this post on Instagram

A post shared by מעיין בשן (@maayan.bashan)

"אפילו כשהוא מדבר על כך שהנהגת החמאס גרמה להריסת עזה ולפגיעה בסביבתו, אין שום דבר שמעיד על מנעד של רגשות – כלומר, זה באמת לא מזיז לו. גם אם 'הבעות המקרו' שלו (כלומר התנועות הרצוניות שהוא מבצע) נראות לכאורה כאילו הוא מבין את חומרת העניין, הבעות המיקרו (הניואנסים הקטנים והבלתי נשלטים), מראות כמה הוא אסוף. למעשה, זה בדיוק אחד המאפיינים הכי בולטים בקרב פסיכופטים – ניתוק רגשי. אין כאב ואין שמחה – לא על העובדה שהוא השתתף בטבח נוראי ולא על העובדה שמחריבים את עזה".

"המחבל מבין שמה שהם עשו זה לא דבר אנושי או תקין, אבל מנגד – זה לא אומר שהוא מתחרט או מצטער"

מעיין בשן

גיהאד פאוזי: מדובר באחד מהבכירים שבמחבלי הנוח'בה. במקרה שלו, האגו והגאווה במעשיו מאוד בולטים. הוא יושב מול החוקר כשידיו שלובות ומשחק באגודליו. גם אם הוא מנסה לעשות פרצוף של מסכן, רואים שהוא שולט היטב בסיטואציה. אומנם מזהים מעט עצב בפנים, אבל זה ככל הנראה מעיד על הצער שהוא חש בעיקר בשל העובדה שהוא נתפס ולא בגין המעשים שעשה".

בשן מתארת סרטון נוסף של אותו מחבל, שבו שואלים אותו מה הייתה בדיוק המשימה של הצוות שלו. "שם רואים שכל הגוף שלו רכון קדימה, הוא מסתכל על אנשים מלמטה למעלה – זה מבט מאוד תוקפני ואלים. העובדה שהוא משחק עם האצבעות גם מעידה על כך שהוא מנסה להרגיע את עצמו. בשלב שבו הוא מספר שהם היו אמורים להגיע לקיבוץ תוך יומיים, הוא מסתכל שמאלה ולמעלה – זה אומר שהוא שואב אינפורמציה מהדמיון החזותי – כלומר מדמיין תמונה שלא הייתה, ובמילים פשוטות – משקר.

"גם הראש פונה שמאלה מה שמעיד על 'חרטוט' מוחלט. לעומת זאת, כשהוא מציין את העובדה שהמחבלים קיבלו הוראה להרוג את כל הגברים, הוא מסתכל ימינה ולמעלה, וזה מעיד על כך שמדובר באמת. כשהוא מדבר על הסיטואציות הקשות שבהן הרגו וחטפו, הוא משפיל מבט ומסתכל למטה ושמאלה. כלומר, בניגוד למחבל מאג'ד שהגדרתי פסיכופט – כאן מבינים שמדובר באדם שמודע היטב למעשיו ולחומרתם. הוא מבין שמה שהם עשו זה לא דבר אנושי או תקין, אבל מנגד – זה לא אומר שהוא מתחרט או מצטער. הוא מבין היטב מהי משמעות הטבח וזה בהחלט מזעזע כי מדובר באדם כביכול נורמטיבי ולא בפסיכופט".

 

View this post on Instagram

A post shared by מעיין בשן (@maayan.bashan)

לבסוף, היא מסכמת: "מחבלי הנוח'בה, ברובם, הם אנשים שהיו מודעים היטב למעשיהם. הם אומנם השתמשו בסמים קשים בזמן המעשה, וגם מדובר בכאלה שגדלו על שנאה, וכבר מגיל שנתיים בערך חלקם נחשפו לעריפת ראשים ולסרטונים קשים. למרות הכל, וחרף העובדה שהסמים שהם נטלו עשויים ליצור אפתיה, זה לא יכול להסביר מעשים כאלה חמורים ובלתי אנושיים. סביר להניח שהסיבה המרכזית להתנהגות הקיצונית והמחרידה היא פשוט שנאה קשה כלפי העם היהודי, אין ספק שזו מסקנה מטלטלת וקשה".