כל בשלן מתחיל יודע, שהתבלינים הם מוצר חיוני במטבח. מעבר לעובדה שהם הם הופכים בן רגע כל מנה משעממת לנהדרת, עסיסית וטעימה; מסתבר שהם גם עשירים בחומרים חיוניים לגוף. באופן אישי, אני תמיד מקפידה על מגירת תבלינים מלאה ומגוונת, אבל התבלינים הבאים מככבים אצלי באופן קבוע.

כורכום

מדובר בתבלין דומיננטי ועשיר בעל סגולות רפואיות נהדרות. הוא מנקה את הכבד, אנטי דלקתי, נוגד חמצון, מזרים דם ומפחית את כמות השומנים בו – וזוהי רק רשימה חלקית.

קינמון

רובינו נוהגים לשלב אותו במאפים ובדייסות, אבל הקינמון יכול לעבוד מצוין עם מגוון תבלינים או מאפים. לקראת ראש השנה, תפוח בקינמון הוא תחליף נפלא לדבש העתיר בקלוריות. הוא מזרים דם ומאזן את כמות הסוכר, מפחית כולסטרול, סופח גזים ומרגיע את הבטן. 

פפריקה

הפפריקה מפחיתה את הכולסטרול "הרע" ואפילו מסייעת לתהליך הירידה במשקל. היא מצוינת בחריימה, בגולאש וגם בשקשוקה.

כורכום (צילום: מיכל לויט, mako אוכל)
כורכום - מלך התבלינים | צילום: מיכל לויט, mako אוכל

חוואיג'

מכיל את הכורכום שאת סגולותיו כבר מנינו, וגם עלי כוסברה העשירים בחומצה פולית, בוויטמין K ובאשלגן - חשוב לבריאות הלב, המסייע להפחית את לחץ הדם וכן לצמצם את הסיכון להתכווצויות שרירים.


כמון

מצוין למרק בשר עסיסי ולתבשילים. עשיר בנוגדי חמצון ומפחית את הכולסטרול "הרע" בגוף.  אגב, גם להל ולפלפל שחור סגולות דומות.

אבקת שום

אין ספק שמדובר במוצר חובה, לפחות מבחינתי. אפשר לקנות אותו יבש או קפוא, אבל בכל מקרה לא כדאי לוותר עליו. השום הוא תבלין אנטי דלקתי הנלחם מול זיהומים, וגם בדלקות כמו פטרייתית קנדידה. הוא תורם להפחתת לחץ הדם, מפחית את רמות הסוכר, מועיל מאוד במקרה של תולעי מעיים, מחזק את המערכת החיסון ועוד.


זעתר

תבלין המכיל אזוב, קורנית, סומאק, ולעיתים שומשום. הוא תורם להגברת זרימת הדם בגוף, ויש לו תכונות אנטיספטיות מחטאות. כמו כן, הזעתר חיוני בשיפור תהליך העיכול ומועיל בוויסות הסוכרים בדם ובמניעה של סוכרת.

נמלים, קינמון (צילום: Leszek Glasner, Shutterstock)
אין ספק שהוא מוסיף המון - קינמון | צילום: Leszek Glasner, Shutterstock

קארי

התבלין הצהבהב - חמרה הזה, הוא למעשה תערובת של תבלינים שמקורה בארצות דרום אסיה. זהו תבלין עשיר מאוד מבחינת ויטמינים A, B, K, C ו- E, המכיל גם מינרלים רבים כמו: מגנזיום, זרחן, אבץ, נחושת וסידן. הוא מסייע להגן על הגוף מפני סרטן, עוזר לפעילות מערכת העיכול, מווסת לחץ הדם ולמסייע להגן מפני מחלות כמו אלצהיימר ופרקינסון. בנוסף, הקארי תורם לניקוי הכבד ונמצא כמפחית רעלים שהצטברו בגוף עקב עישון.

 

הכותבת מיה בן אפרים, היא דיאטנית קלינית, מומחית לירידה במשקל ובעלת רשת תוכניות דיגיטליות "ללמוד לאכול נכון"