זה לא סוד שאורח החיים המערבי והמודרני גורם לנו לעשות לא מעט בחירות לא בריאות, כשרובן נובעות מסדר עדיפויות שבו הבריאות נדחקת הצדה. אבל, כמו שאומר ד"ר פיל, כשאתם מודעים לבעיה – אתם כבר בחצי הדרך לפתרון. הנה 12 דברים יומיומייםשאתם עושים ולא ידעתם שהם לא בריאים:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. לדבר בנייד כשהוא מוטען או להיות בסביבתו

אם יש דבר שכולנו חוטאים בו, כנראה שמדובר בסעיף הזה – מפני שאנחנו פשוט לא יכולים להתנתק מהטלפון הסלולרי. לדברי ד"ר עזורי, הדבר מעלה את הסיכון לקרינה: "כשמשוחחים בטלפון או נמצאים בסביבתו כשהוא מוטען, אנו נחשפים לא רק לקרינה סלולרית, אלא גם לקרינה אלקטרומגנטית". עם זאת, יש לציין כי עדיין אין מספיק ראיות חותכות לכך שקרינה סלולרית אכן מסוכנת.

2. להיות כל היום מול מסכים

בעבודה, בהפסקה וגם לפני השינה – רובנו נמצאים בחלקו המכריע של היום מול המסכים. ד"ר עזורי אומר: "הימצאות מול המסכים לא טובה בהרבה היבטים: הצורך למקד את הראייה למרחק קצר יחסית עלול לגרום להתעייפות של העין, ולכן מומלץ להסיט את המבט ולהסתכל על דבר מרוחק כל רבע שעה. בנוסף, הישיבה עצמה עלולה לגרום לכאבים בכתפיים, בשרירים ובצוואר, ולפעמים מסכים מרצדים גורמים לכאבי ראש".

3. לאכול נקניק

נראה שהמזון המעובד מעולם לא זכה ליותר כותרות מאשר בתקופה האחרונה, כשהועלה חשד שצריכתו מגבירה את הסיכון לתחלואה בסרטן. ד"ר עזורי: "בדומה לכל דבר – זה עניין של כמות, וחשוב לא להגזים".

4. ישיבה ממושכת

בדרך לעבודה, במשרד ובשעות הפנויות מול המחשב – כמעט כל היום שלנו מתנהל בישיבה. "ישיבה ממושכת, למשל מול המחשב בעבודה או בטיסות ארוכות, עלולה לגרום לכאבים בפרקים ואף להגביר סיכון להיווצרות קרישי דם בגפיים התחתונות. לכן, חשוב להקפיד על קימה והליכה קצרצרה אחת למספר דקות. כמובן שזה לא מספיק, וצריך לבצע גם פעילות גופנית".

5. להאזין למוזיקה בקול רם מדי

אחרי יום עבודה ארוך, אין דבר כיפי יותר מלהאזין לפלייליסט בעוצמה הגבוהה ביותר בדרך הביתה. אבל, לדברי ד"ר עזורי, "האזנה למוסיקה בקול רם עלולה לגרום לפגיעה בשמיעה ולירידתה, ואלה עלולות להיות בלתי הפיכות. חשוב במיוחד להקפיד כאשר מאזינים למוסיקה באמצעות אוזניות, משום שאז ניתן בקלות להעלות את הווליום לרמות מסוכנות מבלי לשים לב".

6. ללבוש סקיני ג'ינס או לענוד עניבה לחוצה מדי

אומרים שבשביל להיות יפה צריך לסבול. האומנם? והאם זה באמת שווה את זה? ד"ר עזורי אומר: "עניבה לחוצה מדי לוחצת על עורקי הצוואר, דבר שעלול להיות מסוכן לאנשים הסובלים מבעיות של טרשת בעורקי הצוואר ואף לגרום לשבץ מוחי. מכנסיים צמודים עלולים ללחוץ על הוורידים בגפיים התחתונות ולפגוע בזרימת הדם חזרה ללב. מצב זה עלול לגרום להיווצרות של בצקות ואף קרישי דם בורידים. בנוסף, מכנסיים או תחתונים צמודים באזור המפשעה אצל גברים עלולים לגרום לפגיעה זמנית באיכות הזרע".

7. לחמם פלסטיק במיקרו

כשאתם מביאים אוכל מהבית במקום לקחת טייק אווי מהמסעדה הסמוכה למשרד, אתם בטוחים שאתם עושים בחירה בריאה. ובכן, לא בהכרח: "כלים מסוימים העשויים מפלסטיק עלולים לשחרר חומרים שונים למזון בחימום או בהקפאה, שהם בחלקם בעלי פוטנציאל קרצינוגני (מסרטן)".

8. לעמוד ליד המיקרוגל כשהוא פועל

הבאתם את האוכל הבריא שבישלתם מבעוד מועד, אפילו דאגתם לכלי מתאים, אבל -כשאתם מחממים את ארוחת הצהריים אתם עומדים ליד המיקרו. ובכן, כדאי שתימנעו מזה: "המיקרוגל מחמם את המזון באמצעות גלים, וחשיפה של רקמות לגלים האלה מסוכנת ועלולה לגרום לפגיעה בהן. אמורים להיות למיקרו מנגנוני הגנה שימנעו את דליפת הגלים, אבל אם הוא פגום או אם עומדים ממש צמוד אליו - האנשים מסביב נפגעים מהקרינה. לכן, מומלץ לעמוד במרחק מהמכשיר כשהוא פועל". מנגד, ישנם מחקרים הטוענים כי מיקרוגל שסגור היטב לא פולט החוצה גלי מיקרו ואם כן - זה לא ברמה מסוכנת.

9. לשחק בגלולות

"באופן כללי, חשוב להקפיד על נטילת כדורים לפי ההנחיות. נטילה מוקדמת מדי תגרום אולי למינון יתר בדם שעלול להיות מסוכן, ונטילה מאוחרת תגרום לירידה ברמות הטיפול ובאפקט הרצוי. באשר לגלולות למניעת הריון – אי הקפדה על נטילה שלהן כסדרן פוגעת באופן משמעותי ביעילותן. במקרה כזה, כדאי להיעזר באמצעי מניעה נוסף ולהתייעץ עם רוקח או רופא". עצה מאיתנו? פשוט תעשו תזכורת בטלפון.

10. שימוש בטלק

טלק אולי נראה דבר בלתי מזיק, אבל לדברי ד"ר עזורי, שאיפה של אבק הטלק היא מסוכנת: "השאיפה של הטלק עלולה לגרום לשינויים ברקמת הריאות וחשוב להימנע מזה. טלק נועד לשימוש חיצוני בלבד, כלומר על העור החיצוני".

11. שימוש בכימיקלים בשיער

מי מאיתנו לא ניסתה פעם לצבוע את השיער? או אולי להחליק אותו? לדברי ד"ר עזורי, "כימיקלים שונים על העור עלולים להיספג למחזור הדם, וחשיפה אליהם עלולה להגביר סיכון למחלות שונות. לכן, חשוב להקפיד על שימוש בחומרים המיועדים לחשיפה ממושכת לעור. בנוסף, אלה עלולים לגרום לפגיעה בצמיחת השיער".

12. לא לישון מספיק או לישון יותר מדי

מי מאיתנו באמת ישן שינה בריאה – הן מבחינת שעות והן מבחינת איכות השינה? ד"ר עזורי אומר: "חשוב להקפיד על שעות שינה מספיקות. חוסר בשעות שינה עלול לפגוע בערנות, בריכוז ובזיכרון, וכן לגרום לעצבנות יתר במהלך היום. שינה מוגזמת כמו גם מיעוט שעות שינה עלולות להיות ביטוי למצבי חולי שונים, כולל דיכאון, ולכן כשמדובר במצב מתמשך כדאי להתייעץ עם רופא". ההמלצה היא, אגב, בין שבע לתשע שעות שינה בלילה.

* ייעוץ רפואי: ד"ר יוסי עזורי, מומחה ברפואת המשפחה ורופא סוכרת ממכבי שירותי בריאות

>> 17 דברים שרק מי שמזיע המון יכול להבין