קרה לכם פעם שהבטתם בריכוז בעיניים של מישהו, או לחלופין במראה, והיה לכם נדמה שאתם רואים נמשים באישונים? אז זה דבר אמיתי, ומחקר חדש ממליץ לשים לב לנמשים האלה – כי עשויה להיות להם חשיבות בריאותית.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

המחקר שפורסם ב-Investigative Ophthalmology & Visual Science בחן את התופעה הנפוצה להפתיע של הופעת נמשים על הקשתית (החלק הצבעוני של העין). החוקרים מדגישים כי הנקודות הכהות שמופיעות על הקשתיות של כ-60 אחוזים מהאוכלוסייה אינן עונות על ההגדרה הדרמטולוגית של נמש, אבל הן דומות לנמשים לא רק במראה שלהן אלא גם בהיבט של הקשר בינן לבין חשיפה לשמש: מתברר ש"נמשי העין" מהווים אינדיקציה מהימנה למצב של חשיפת יתר מסוכנת לקרינת השמש.

ד"ר כריסטוף שוואב, מי שעמד בראש המחקר, הוציא הודעה לעיתונות שעושה סדר בממצאים: "אנחנו עדיין לא יודעים איזה תפקיד ממלאת השמש במחלות עיניים שונות, אבל עכשיו יש לנו מדד ביולוגי לחשיפת יתר כרונית לשמש". בהתאמה, נמצא שהנמשים מופיעים בראש ובראשונה אצל אנשים שנחשפים באופן קבוע לאור יום, כאלה שיש להם היסטוריה של כוויות שמש ואנשים מנומשים במובן הקונבנציונלי. הנמשים נפוצים פחות בקרב אנשים עם קשתיות כהות, ונדירים גם בקרב המקפידים על אמצעי הגנה מהשמש – מה שמחזק את הקשר הישיר בינם לבין חשיפה לאור יום.

עוד ב-mako בריאות
>> חשבה שזה יובש בעיניים ומה שגילו זעזע את כולם
>> עזבו פג תוקף: עד מתי אפשר לאכול את זה?
>> זה האגוז שאתם חייבים לשלב בתפריט שלכם

מתברר שנמשים בקשתית הם לא רק אזהרה של הגוף מפני כמויות הקרינה שאנחנו סופגים: המחקר מראה שהם עשויים להעיד על סיכון למחלות עין כמו קטרקט וניוון רשתית. חשוב להבין שהנמשים עצמם אינם מהווים סכנה בריאותית, אבל הם עשויים להיות לא נעימים מבחינה אסתטית – ונכון להיום אין כל טיפול שמאפשר את הסרתם (זאת בניגוד לנקודות על החלק הלבן של העין, שניתנות להסרה באמצעים כירורגיים).

אם הופיעו אצלכם נמשים ראשונים – והמחקר מראה שנמש אחד לפחות ניתן למצוא אצל 76.1% מהאוכלוסייה הבוגרת – תוכלו למנוע מנמשים נוספים לצוץ פשוט בעזרת שימוש קבוע במשקפי שמש. בכלל, ההתנהגות הנדרשת כאן היא בדיוק מה שדיברו עליו בקמפיין "חכם בשמש". קפיש?