אירנה בלכר בת 62 מראש העין, לא חשבה לרגע שהביקור התמים אצל רופא המשפחה שלה יסתיים באבחון כל כך דרמטי. "סבלתי מצרידות שנמשכה כחודש. ניסיתי כל מיני דרכי טיפול - שום דבר לא עזר". ד"ר דן אויירו, מומחה ברפואת משפחה ב"מכבי שירותי בריאות" שבדק אותה, חשד שמדובר במשהו חמור יותר מצרידות סתמית. "ביקשתי מאירנה שתיגש לבדיקה אצל רופאת אא"ג וגם דאגתי לקבוע לה תור כמה שיותר מהר. הבנתי שיש פה משהו שמצריך בירור מידי", הוא משחזר.

רופאת האא"ג בדקה את אירנה וגילתה שהמיתר השמאלי בגרונה משותק. הסיבה לא הייתה ברורה. "היא לא ידעה אם זה נובע מווירוס או אולי משיתוק חלקי של הפנים ולכן ביקשה שאעשה בדיקת אולטרסאונד, MRI ו – CT", מספרת אירנה. בדיקת האולטרסאונד קבעה באופן ברור כי מדובר בגידול. "רופא המשפחה התקשר אליי ונלחצתי מאוד כי ממש לא ציפיתי לתוצאות כאלה. הבנתי שאצטרך ניתוח דחוף". הבדיקות נשלחו לביופסיה שאישרה כי אכן מדובר בגידול ממאיר שיצא מגבולות בלוטת התריס והתלבש על העצב במיתרי הקול של אירנה.

בלוטת התריס (צילום: urdun Iliya, shutterstock)
מרגישים משהו מוזר במיתרי הקול? תמיד כדאי לבדוק | צילום: urdun Iliya, shutterstock

"רופא המשפחה לרוב מכיר את המטופלים שלו בצורה מעמיקה. הוא מלווה אותם שנים רבות ומכיר את ההיסטוריה הרפואית שלהם. ברגע שאירנה סיפרה לי על הצרידות הפתאומית שצצה פתאום, הבנתי שהצרידות היא רק תסמין למשהו עמוק יותר", אומר ד"ר דן אויירו. "היא לא התלוננה בעבר על צרידות והתלונה החדשה על צרידות שלא עוברת מייד עוררה בי חשד. ואני שמח שבסופו של דבר הצלחנו לאבחן ולטפל בגידול בשלב מוקדם יחסית".

בימים אלה, אירנה מתאוששת לאחר הניתוח, ממשיכה בטיפולים וחוזרת בהדרגה לשגרה. " המשפחה שלי דחפה אותי ללכת להיבדק אצל הרופא. אני מודה שאם זה היה תלוי בי, לא הייתי הולכת. הייתי מחכה עד שזה יעבור לבד. הגעתי עם תלונה תמימה לרופא משפחה וסיימתי בניתוח אונקולוגי - זה הזוי לגמרי", אומרת אירנה. "מצד שני, איזה מזל שהקשבתי למשפחה שלי והלכתי לרופא. אין צורך להתבייש או לדחות. לפעמים אנחנו חושבים שאנחנו יודעים הכול אבל התייעצות קטנה עם רופא משפחה יכולה להציל חיים".