זה קורה לכולם, לפעמים הגוף שלנו מפתיע אותנו ומתחיל להתנהג באופן שונה. פתאום השיער נושר יותר מבדרך כלל, לפעמים העור משתנה ונסדק ולפתע מופיעים כתמים בלתי מוסברים על העור. מה המשמעות של הסימנים האלה ומה צריך לעורר את הדאגה שלנו? שאלנו את ד"ר יוסי עזורי, מומחה לרפואת משפחה, איך להתמודד עם הסימנים הקטנים שמטרידים אותנו.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. הופעת כתמים צהובים על העור

מה עושים עם כתמים צהובים ובלתי מוסברים שמופיעים פתאום על גופנו? המחשבה הראשונה שעולה לנו לראש היא צהבת, אבל זה לא תמיד המקרה. "אחת התלונות הנפוצות בקרב מטופלים בהקשר הזה היא הופעה של כתמים בצבע צהוב או כתום על כפות הידיים", אומר ד"ר יוסי עזורי, מומחה לרפואת משפחה ומנהל היחידה למחקרים קליניים במכבי שירותי בריאות. "בדרך כלל אין סיבה לדאגה ומדובר בתופעה שקשורה לתזונה. אם אוכלים הרבה ירקות אדומים או כתומים, זה יכול לגרום להופעת כתמים כאלה. בנוסף, גם נטילת ויטמינים שמכילים בטאקרוטן יכולה לגרום לתופעה. זה לא עושה שום נזק ובמידה ומקצצים בכמות, זה עובר לבד".

"עם זאת, יש מצבים אחרים שאכן יכולים להעיד על צהבת", הוא מוסיף. "ההבדל הוא שצהבת זה מצב מפושט יותר, הכתמים יכולים להופיע על כל הגוף או בלחמיות העיניים. במקרה כזה כדאי ללכת להיבדק אצל רופא בהקדם".

2. גירוד וגירוי בעור

תחושות של גירוי וגירוד יכולות להיות קשורות בעיקר ליובש מקומי בעור, ויש קשר הדוק בין הופעתן לשינויים במזג האוויר. "בדרך כלל, כשיוצאים מהמקלחת העור היבש מגרד יותר, ולפעמים גם ניתן לראות שהעור יבש וסדוק". אומר ד"ר עזורי. "זה קשור בעיקר לשינויים במזג אוויר, אך זה גם עניין מאוד אינדיבידואלי, ישנם אנשים רגישים יותר, או עם נטייה ליובש. אם מדובר בגירוי מפושט, על הזרועות או הרגליים, כדאי להקפיד על מריחת קרם לחות. גירוי בעור יכול לקרות גם מחשיפה לכל מיני חומרים או זיהומים מקומיים של פטריות או חיידקים על העור, לכן, אם מדובר בתופעה ממושכת, כדאי להגיע להתייעץ עם רופא".

3. יובש מסביב לקצוות השפתיים

הופעת יובש בשפתיים, או שברים בעור מסביב לשפתיים, יכולים להעיד על מחסור בויטמינים. "חוסר בברזל או ויטמינים אחרים, לעיתים מתבטא גם ביובש על השפתיים. יובש בפה לעומת זאת, בשילוב תופעות נוספות כמו הטלת שתן מרובה וחולשה, יכול להעיד על מצב של סוכרת", אומר ד"ר עזורי.

זוג עצוב במיטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
לא ישנה טוב? כבר בדקת את לחץ הדם שלך? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
 

4. נשירת שיער

השיער שלכם נושר יותר מבדרך כלל? יכול להיות שחסרים לכם ויטמינים. "נשירת שיער מוגברת יכולה להעיד על מחסור בוויטמינים חיוניים כמו ברזל או B12. אם הנשירה מופיעה בשילוב עם חולשה, יכול להיות שמדובר באנמיה. במידה ויש חשד, ניתן לעשות בדיקת דם פשוטה שתגלה אם אכן מדובר במחסור בברזל", אומר ד"ר עזורי. "בנוסף, נשירת שיער יכולה להיקשר גם להפרעות בבלוטת התריס, וגם לחוסר באבץ. במידה ויש נשירה מוגברת חשוב להגיע ולהיבדק".

עוד ב-mako בריאות:
>> העור יימתח להקשב: 9 מזונות שגורמים לעור פנים צעיר
>> כמו איידס? התגלה וירוס אנושי חדש
>> לא התאמנתם כבר שבוע? הלך הכושר 

5. ציפורניים נשברות

יכול להעיד על חוסר בוויטמינים - בעיקר ברזל וויטמין B12. גם פה חשוב לחפש חולשה ונשירת שיער או אנמיה כמעידים על חוסר בברזל. במידה ויש חשד, יש בדיקת דם פשוטה שיכולה לגלות מה חסר", מסביר עזורי. "אך מלבד זאת, גם מחלות עור כמו פסוריאזיס יכולות להשפיע על הציפורניים. אם מדובר במשהו ממושך ומשמעותי כדאי להיבדק אצל רופא".

6. עצירות

עצירות היא עניין מאוד מורכב, היא יכולה להיות קשורה לשינויים בתזונה, לתקופות של מתח ולחץ וגם למחלות רציניות יותר. "תדירות היציאות משתנה מאדם לאדם והטווח הנורמלי הוא מאוד רחב, יש אנשים שרגילים ליציאות פעמיים ביום וכאלה שרגילים לפעמיים בשבוע - הכל בטווח הנורמה. עם זאת, לכל אדם יש את הרגלי היציאות שלו ולכן חשוב לשים לב לשינוי האינדיבידואלי", מסביר ד"ר עזורי. "במקרה הקיצוני ביותר, עצירות יכולה להיות קשורה לסרטן המעי הגס. במידה ויש אדם שמרגיש פתאום עצירות, ללא שינויים בתזונה או באורח החיים, ואם יש לו במשפחה מישהו שסובל מסרטן המעי הגס או ממחלות מעי אחרות כדאי להגיע בדחיפות להיבדק.

"אבל עצירות יכולה להיגרם משינוי מסוים בתזונה, בעיקר אם אנחנו מתחילים דיאטה דלה בסיבים. זה גם יכול להיגרם גם על ידי הפרעות בבלוטת התריס, שימוש בוויטמינים שונים, כמו קלציום, או שימוש בתרופות משככות כאבים מקבוצת האופיאטים, כמו מורפיום. בכל אופן, אם יש שינוי במצב הרגיל של הרגלי היציאות – כדאי לבוא להיבדק".

כסיסת ציפורניים נוספת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
שוב נשברה הציפורן? אולי חסרים לך ויטמינים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

7. חולשה כללית ועייפות

אם אתם מרגישים חלשים ועייפים זה יכול להיגרם על ידי כמה סיבות, בעיקרן מחסור בוויטמינים או הפרעה בבלוטת התריס. "בדרך כלל מלבד עייפות וחולשה יהיו תופעות נוספות שיוכלו לשפוך אור על המצב, לדוגמה - בשילוב נשירת שיער וציפורניים שבירות, עייפות יכולה להעיד על מחסור בברזל. "כדי לאבחן את זה אפשר לעשות בדיקת דם פשוטה ובמידה ומוצאים חוסר בוויטמין כזה או אחר הטיפול הוא בהשלמה של אותו הוויטמין", מסביר ד"ר עזורי. "כשלוקחים ויטמינים חשוב להקפיד על הוראות הנטילה - יש כאלה שכדאי לקחת עם מזון חומצי, וכאלה שכדאי להימנע משתיית חלב לפני כן".

8. השמנה בטנית

השמנה פתאומית, או ירידה פתאומית במשקל שתיהן קשורות לשיבוש בפעילות בלוטת התריס. "בלוטת התריס שולטת בחילוף החומרים בגוף ויש לה השלכות על כמה מערכות בגוף. כשהבלוטה עובדת לאט מדי, ההורמון של הבלוטה T3 T4 יהיו נמוכים וה-TSH יהיה גבוה - אך זה בעצם מעיד על פעילות נמוכה", אומר ד"ר עזורי. "מה שתת-פעילות בלוטת התריס גורמת הן תופעות של השמנה, יובש בעור ובמצבים מתקדמים יותר אף דיכאון, עצירות וקצב לב איטי. לעומת זאת, במצב של יתר פעילות אנשים דווקא יורדים במשקל ביתר קלות- יש דופק מהיר, העור נוטה להיות לח ויש עוד תופעות נוספות שיכולות להיות קשורות ליתר פעילות של הבלוטה".

9. הפרעות בשינה

אנשים שמדווחים על הפרעות בשינה לא מודעים לכך, אבל יכול להיות שהם סובלים מדום נשימה בשינה. "אותם אנשים שמעידים עליהם שהם נוחרים בלילה, או אנשים שהשינה שלהם לא רגועה, יכולים לסבול מדום נשימה בשינה. זה קורה בדרך כלל בעקבות לחץ דם גבוה", מסביר ד"ר עזורי. "אפשר לאבחן את הבעיה בקלות במעבדות שינה ובמידת הצורך יש גם מכשיר שיכול לסייע לנשימה בזמן השינה".

באופן כללי, כמה סימנים מספיקים כדי ללכת להיבדק? "זה תלוי כמה האדם סובל מזה, והאם הוא מגיע עם עוד תסמינים. לדוגמא אם אדם סובל מיובש בפה, המלווה בשתן מרובה וחולשה - כנראה שמדובר בסוכרת. אבל זה תלוי ברמה של התסמין. אם זה משבש את החיים, או מפריע לכם במיוחד, כדאי ללכת להיבדק".

>> אמור לי איך אתה שותה את הקפה שלך ואומר לך אם אתה פסיכופת