כריסטין קנקאר, טייסת ותיקה הזהירה לאחרונה נוסעים מבוגרים מפני בחירה במושבים ליד החלון. לדבריה, "חלונות מטוסים אינם מסננים את קרני ה-UV המזיקות של השמש". היא אף הצהירה כי היא עצמה משתמשת באופן קבוע בקרם הגנה בזמן שהיא במטוס: "גם כשאני לא באור שמש ישיר, אני עדיין חשופה לקרני ה-UV המזיקות".

האזהרה של קנקאר מצטרפת למספר הצהרות של רופאים מהשנים האחרונות שהתייחסו לנזקי שמש במטוס, בין היתר בשל קירבת יתר לשכבת האוזון ולקרינה אולטרה סגולה. ד"ר ג'ויס פארק, רופאת עור במקצועה העלתה לאחרונה סרטון שהפך לוויראלי בו היא ממליצה למרוח קרם הגנה במטוסים או לסגור חלונות בשל סיכון לסרטן העור. דנדי אנגלמן, רופא עור קוסמטי מניו יורק טען שמכיוון שמטוסים נוסעים בגובה רב הם קרובים יותר לשמש ועוצמת הקרינה האולטרה סגולה (UV) גבוהה יותר. "כל חשיפה לקרני UV עלולה להוביל לנזק לעור", אמר אנגלמן. "ככל שהגובה גבוה יותר, כך אנחנו מקבלים מינון קרינה גבוה יותר". וגם לבחירת המושבים יש משמעות. ההמלצה של ד"ר קרישנן, רופאת עור היא להזמין מראש מושב, בהתאם לגודל המטוס: "שבו בשורה האמצעית של המטוסים הגדולים או שבו ליד החלון כדי שתוכלו לשמור את החלון סגור".

@teawithmd Let’s talk about airplane ✈️ skin care! Today I am just covering INCREASED exposure to UV radiation in the plane. A research study in JAMA DERM from 2015 measured amount of UV radiation in airplane cockpits during flight and compared them to UVA carcinogenic affective doses in tanning beds. Turns out you get a heck of a lot of UV exposure as a pilot. When we’re sitting in the back, make sure to wear sunscreen or keep your window shut to reduce exposure to UVA during your flight. After all, you don’t want 1/2 of your face getting more sun ☀️ damage than the other! The more you know! Sources in comments #dermatologylesson #dermbypark #airplaneskincare #sunscreen #melanoma #inflightskincare ♬ original sound - random.shii089

מי בעיקר צריך להיזהר?

לעומת זאת, יש מומחים שפחות מתרשמים. "הסיכון מטיסה אחת, או למישהו שטס מדי פעם, כנראה נמוך", אמרה ד"ר אליזבת ג'ונס. לדבריה, עיקר הסיכון הוא עבור אנשי צוות טיסה וטייסים, "אנשים שטסים בקביעות הולכים להיחשף הרבה יותר לאור אולטרה סגול, במיוחד אם הם נמצאים בתא הטייס". ג'ונס מציינת מחקר משנת 2015 שמצא שלטייסים יש בערך פי שניים שכיחות של מלנומה (סוג של סרטן העור), בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. על פי המחקר, 56 דקות בתא הטייס של מטוס בגובה 30,000 רגל, חשפו את אנשי צוות הטיסה לאותה כמות קרינה אולטרה סגולה (UV) של שהות של 20 דקות במיטת שיזוף. 

ועדיין, יש עוד נזקים פוטנציאליים לשאר הנוסעים. לדברי ד"ר ג'ונס, חלונות מטוסים חוסמים את רוב קרני ה-UVB, הקרניים שעלולות לגרום לכוויות שמש וסרטן העור, אך הם אינם מונעים לחלוטין את קרני ה-UVA, "מה שעלול לגרום להזדקנות מוקדמת, קמטים ובסופו של דבר יכולים לתרום גם לסרטן העור". על פי ג'ונס, אנשים מסוימים צריכים לנקוט משנה זהירות, בעיקר כאלו עם היסטוריה אישית או משפחתית של סרטן העור, או אנשים עם עור בהיר שרגישים יותר לשמש.

@findingfiona ❌ Why you NEED to do this one thing on every flight #traveltips #skincare #sunscreen #beautyhacks #flighttips ♬ original sound - findingfiona ✈️

איפה לשבת? יש עוד שיקול בריאותי

על פי אלו פרמטרים נבחר את המושב שלנו בטיסה הבאה? רובנו כנראה נעדיף את צמודי החלון, שקטים יותר, אינטימיים ומאפשרים להסתכל על הנוף. אבל יכול להיות שגם במקרה הזה לא כל הנוצץ, זהב וגם לנוחות יש מחיר. אם אתם רגישים לשמש, הקפידו בכל מקרה על הגנה מתאימה ובמקרים קיצוניים תמיד אפשר לסגור את החלון. וגם, לא באנו להפחיד אבל חשוב שתדעו גם את זה. מחקר של 105 תאונות אוויר הגיע למסקנה שהמושבים המסוכנים ביותר הם אלו שליד החלון, במיוחד מאחור. 

מצד שני, אם אתם משתדלים להתרחק מהמושבים צמודי החלון, אולי תיחשפו פחות לשמש אבל יכול להיות שתהיו פגיעים יותר למחלות אחרות, שפעת למשל. על פי מחקר משנת 2018 שעקב אחר יותר מ-1,500 נוסעים ב-10 טיסות, יש פער לא מבוטל בסיכויי ההדבקה שלכם בהתאם למיקום בו אתם יושבים. על פי המחקר, לרוב הנוסעים במטוס יש סיכוי של 3% להידבק בשפעת על ידי נוסע אחר. עם זאת, הסיכוי גדל משמעותי לכל מי שיושב בטווח של שלושה מטרים מנוסע חולה. במקרה כזה הסיכון קופץ ל-80%.

המקום הבטוח ביותר הוא המושב שליד החלון מכיוון שזהו המושב המבודד ביותר במטוס. על פי ממצאי המחקר, לנוסעים במושבי מעבר היו 64 מגעים עם נוסעים אחרים במהלך טיסה, מה שהפך אותו למרחב המגע הגדול ביותר. המושב האמצעי הגיע עם 58 מגעים, ולנוסעי מושב החלון היו רק 12.