ציפורניים קיימות לא רק בשביל היופי, הן גם מגנות על האצבעות שלנו ועוזרות לנו להרים דברים קטנים ממש. וחוץ מזה, הן גם יכולות להגיד הרבה על הבריאות שלנו. אז מה זה בעצם ציפורן? מדובר במצבור של תאים מתים שיוצא מתוך בסיס הציפורן, וזו צורת חצי הסהר הבהירה שנמצאת בתחתית הציפורן. בסיס הציפורן ממשיך ליצור תאים חדשים שדוחפים את התאים הקודמים החוצה. וכאשר התאים האלה צומחים בצורה או בצבע אחר, זה כנראה מעיד על איזושהי בעיה. הנה 6 שינויים בציפורניים שיכולים להעיד על בעיה רפואית:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. Beau’s lines

כאשר יש קווים מאוזנים ובולטים בתחתית הציפורן, המשמעות היא שבסיס הציפורן לא יצר תאים חדשים לתקופה, וכאשר מתחיל יצור התאים מחדש, יש קו שמסמן זאת. אבל יש סיבה לכך שבסיס הציפורן מפסיק לייצר תאים חדשים - כנראה שלא הגיעו אליו מספיק חומרים מזינים דרך הדם, מה שעלול להתרחש במקרה של מחלה קשה או זיהום רציני. כאשר הגוף מסיט את העברת החומרים המזינים מפעילויות בעדיפות נמוכה, כמו גידול הציפורניים, זה משום שהוא מקדיש את רוב האנרגיה לפעילויות בעדיפות גבוהה כמו להילחם בזיהום. לכן, אנשים שסבלו מחום גבוה מאוד נוטים לפתח את התסמין הזה בציפורניים לאחר זמן מסוים.

"התופעה תוארה לראשונה ע"י ד"ר בו ב-1846, וזה נראה כאילו הציפורן נחרצה לרוחבה", אומר ד"ר רון יניב, מומחה לרפואת עור ומין, מכבי שירותי בריאות. "קווים רוחביים אלו בציפורן מעידים על כך שהאדם עבר מחלה חריפה כגון התקף-לב, שוק של ירידת לחץ-דם, זיהום אקוטי או ניתוח. כמו-כן מקובל לחשוב שגם חוסר חמור בסידן או באבץ עלול לגרום לכך. גורם אפשרי נוסף הוא טיפול תרופתי מדכא חיסון או כימותרפיה. עומק הקו יכול לרמוז על חומרת המחלה ומיקום הקו יכול להראות לפני כמה זמן היה האירוע שגרם לו. ייתכן מצב שנראה באותה ציפורן שני קווים רוחביים המעידים על שני אירועים שקרו במרווח של מספר שבועות זה מזה".

בעיה בציפורן (צילום: doctorsgates.blogspot.co.il, צילום מסך)
Beau’s lines. קווים רוחביים המעידים על כך שהאדם עבר מחלה | צילום: doctorsgates.blogspot.co.il, צילום מסך

2. ציפורניים מחוררות

כשהציפורניים נראות כאילו יש בהן בורות קטנים או שהמשטח שלהן מחוספס כאילו מישהו ניקב את הציפורן בסיכה קטנה. זה יכול להיגרם על ידי מחלות עור כמו פסוריאזיס או אקזמה. "המקרים האלה נובעים מדלקת  במטריקס, עומק הציפורן. הדלקת גורמת לכך שייצור התאים החדשים נעשה באופן לא שווה, ולכן הציפורן לא חלקה אלא מחוספסת", אומר ד"ר יניב. "מחלות שגורמות או קשורות לחריצים בציפורניים הן בראש ובראשונה פסוריאזיס ומחלת עור דומה בשם ליכן פלאנוס או "ילפת-שטוחה" בעברית. בנוסף, גם אקזמה יכולה לגרום לכך, והתסמין יכול אף להעיד על כך שסובלים ממחלת הקרחת הסגלגלה (אלופציה אראטה) שבה השיער נושר במוקדים מסוימים".

3. ציפורניים כחולות

ציפורניים יכולות גם לשנות צבע, וביום קר מהרגיל הן ודאי הפכו לכחולות וזאת משום שהקצוות הקיצוניים של הגוף לא מקבלים מספיק חמצן במקרים כאלה. ככל שהדם פחות עשיר בחמצן, כך הצבע שלו כהה יותר, וזה מה שמשתקף בציפורניים.

עוד ב-mako בריאות:
>> 10 סימנים שאתם אוכלים יותר מדי פחמימות
>> עובדים בלחיות בריא: 6 סיפורים על אנשים שמכורים לחיים בריאים
>> צלוליט? כך תלחמי בו כמו אלופה, גברים אתם גם מוזמנים

4. ציפורניים צהובות

לפעמים הציפורניים הופכות להיות צהובות וזה בדרך כלל בגלל זיהום פטרייתי. גורמים אחרים לכך יכולים להיות תסמונת הציפורן הצהובה, בה בסיס הציפורן מייצר תאים חדשים באיטיות מאוד רבה כך שהם נערמים אחד על השני ויוצרים ציפורן עבה וצהובה. זה קורה לאנשים עם מחלות במערכת הנשימה משום שלא מספיק אוויר מצליח להגיע אל הציפורן. חוץ מזה, זה עלול לקרות גם כתוצאה מבעיה בבלוטות הלימפה בדרך כלל כביטוי של סרטן או איידס. "הציפורן הצהובה יכולה להיות ביטוי גם של סוכרת, צהבת, נזק עצבי בגפה עליונה באותו צד, מחלת עמילואידוזיס או נזק טרמי", אומר ד"ר יניב. "בנוסף, קיימת תסמונת הציפורן הצהובה שמלווה את המחלה לימפאדמה (בצקת לימפטית) ביחד עם ברונכיאקטזיס - מחלת ריאה כרונית".

ציפורניים צהובות (צילום: www.handresearch.com)
בד"כ בגלל זיהום פטרייתי. ציפורניים צהובות | צילום: www.handresearch.com

5. כתמים בצבע שחור או ירוק

צבעים אלו בציפורן יכולים להעיד על זיהום חיידקי או טראומה לציפורן. "התסמין הזה יכול להיגרם גם משימוש בתכשירים מקומיים כמו לקים וג'לים מחזקים המכילים כימיקלים שונים כמו מטיל-גרין, נגזרות-כלורופיל וכסף חנקתי", מסביר ד"ר יניב.

6. כתמים בצבע שחור או חום

זה יכול להיות רציני ממש, או ממש שום דבר. אצל חלק מהאנשים זה נוצר כתוצאה מסרטן העור מסוג מלנומה שמשפיע על העור שמתחת לציפורן. אך במרבית המקרים זה שפיר, ובמיוחד אם צבע העור שלכם כהה יותר זה יכול לקרות לכם סתם ככה. 

בכל אופן, אם הציפורניים שלכם השתנו ואתם מודאגים מהשינוי, רוב הסיכויים שזה לא רציני, אבל עדיין חשוב להתייעץ עם רופא עור מומחה, אשר מוכשר לטפל במחלות עור, מין, שיער וציפורניים.

* יעוץ רפואי ד"ר רון יניב, מומחה למחלות עור ומין, מכבי שירותי בריאות.

>> בטוח שזה בטוח? 113 נשים לקחו גלולות ונכנסו להריון בלתי רצוי