ההורמונים שולטים בגוף שלנו. הם מווסתים אצלנו את מערכת העיכול, את המשקל, השינה ואפילו את מצב הרוח. אך יש לנו כל מיני הרגלים שיכולים להוציא את ההורמונים שלנו מאיזון - אם אתן נוהגות לעשות את הדברים הבאים לעיתים קרובות, אולי כדאי לכן לשקול מחדש.

1. אתן לא מבלות מספיק עם חברות

לכולנו יש לוח זמנים צפוף ואנחנו נוטות לדחוק את הזמן עם החברות לתחתית סדר העדיפויות שלנו, אך מסתבר שזה עלול לבלבל את ההורמונים שלנו. קשר בין נשים מעלה את רמות האוקסיטוצין, שנקרא גם "הורמון האהבה" ותורם לתחושה החיובית שלנו. ההורמון הזה קשור גם להפחתת המתח שלנו, כך שלבילוי עם החברות יש אפקט מרגיע.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

2. אתן מתאמנות יותר מדי

בעוד שהתעמלות מעלה את רמת ההורמונים שאחראיים על התחושה הטובה שלנו, מחקר חדש מגלה כי יותר מדי זמן אימונים עלול להעלות את רמת הקורטיזול בגוף, הורמון הלחץ. עודף מההורמון הזה עלול לגרום שיבוש המחזור החודשי ואף להשפיע על הפוריות. גם ירידה משמעותית במשקל מתחת לסף קריטי מסוים יכול לשבש את הופעת המחזור. איך מתגברים על המכשול? בחרי התעמלות שיכולה להעלות את העמידות שלך ללחץ – כמו יוגה או פילאטיס.

3. אתן אוכלות אוכל משימורים

כולם כבר יודעים שכדאי לשתות רק מבקבוקי פלסטיק שלא מכילים את הכימיקל ביספנול A, מה שלא כולם יודעים הוא שהכימיקל המסוכן עלול להימצא גם בפחיות שימורים. הכימיקל הידוע לשמצה יכול להשפיע על הפוריות הנשית, לכן כדאי להקפיד שקופסאות השימורים בהן אתן משתמשות הן ללא ביספנול A, ואפילו כדאי פשוט לעבור לאוכל בצנצנות זכוכית.  

4. אתן בדיאטה דלת שומנים

ברגע שמגבילים את צריכת השומנים הטובים, כמו חומצות אומגה 3, אנחנו עלולות להגביר את הנטייה לדלקות בגוף, מה שעלול להפוך את הטסטוסטרון שלנו לאסטרוגן ולשבש את הקולטנים של הורמון הפרוגסטרון. השינויים ההורמונליים האלה עלולים לגרום לנו להשמנה, שינויים במצבי הרוח ובנוסף וסת מוגברת. בכדי להימנע מכך, חשוב שתשלבו בדיאטה שלכם מאכלים המכילים שומנים טובים כמו סלמון, אגוזים ואבוקדו.

אבוקדו חתוך (צילום: Eddie Berman, Istock)
חשוב להכניס לתפריט שומן טוב כמו אבוקדו | צילום: Eddie Berman, Istock

>> עוד ב-mako בריאות
האם חלב ובשר באותה ארוחה זה באמת לא בריא?
10 תרגילים מעולים לברכיים

החולה מפיצה ברשת: כך נראה שד עם סרטן

5. אתן זוללות אוכל לא בריא

מוצרי חלב ומוצרים מקמח חיטה יכולים לגרום לעלייה ברמת הקורטיזול בגוף, מה שגורם לתחושת לחץ ולעלייה במשקל. חשוב להגביל מאכלים שעלולים לשבש את האיזון ההורמונלי שלנו ולמצוא להם תחליפים. לדוגמה, במקום חלב רגיל ניתן לשתות חלב שקדים או קוקוס. הגבלת המאכלים הללו יעזרו לכן להחזיר את האיזון.

6. אתן שוטפות ידיים יותר מדי

שימוש במחטא ידיים יכול להפר את האיזון הבקטריאלי של העור, מה שעלול לגרום לנטייה לדלקות ולחוזר איזון הורמונלי. בנוסף, סבונים אנטי בקטריאליים מכילים את הכימיקל טריקלוזן יכול להשפיע על ייצור האסטרוגן ועל תפקוד בלוטת התריס.

7. אתן משתמשות במוצרי טיפוח שמכילים פראבן

מוצרים המכילים פראבן יכולים להשפיע על האיזון ההורמונאלי שלכן. מחקר שפורסם לאחרונה גילה כי ב-99 אחוז מדגימות סרטן השד של 40 מטופלות נמצא לפחות סוג אחד של חומר משמר מסוג פראבן, בחלק מהדגימות נמצאו עד חמישה סוגים שונים. מומלץ להשתמש במוצרים שעל התווית מצויין כי אינם מכילים פראבן – בעיקר מוצרים קוסמטיים

8. אתן אוכלות מוצרים מן החי שאינם אורגניים

 נכון שזה עולה יותר כסף, אבל אולי כדאי לכם להשקיע ולמנוע חשיפה להורמונים שנמצאים בגופן של חיות המשק התעשייתי. ההורמונים המלאכותיים אשר נמצאים בשימוש במשק החי התעשייתי עלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים.

אישה מתאמנת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אל תתאמני יותר מדי | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

9. אתן לא צורכות מספיק ויטמינים

בלוטת התריס שלכן ,שתפקידה לווסת הורמונים, זקוקה למרכיבים תזונתיים מסוימים בכדי לתפקד כראוי. אם חסר לכן ויטמין D, סלניום או אבץ, יכול להיות שתחוו חוסר איזון הורמונאלי או תת-פעילות של בלוטת התריס. התופעות האפשריות של ליקוי בתפקוד בלוטת התריס הן עלייה במשקל, שינויים במצב הרוח, עייפות ונשירת שיער.

10. אתן שליליות מדי

צורת המחשבה שלנו יכולה אף היא להשפיע על האיזון ההורמונלי, אנחנו מסוגלים להלחיץ את עצמנו וכך לגרום לתגובה הורמונלית בגופנו. לסטרס יש השפעות מרובות על תפקוד המערכת ההורמונלית. בשל כך, חשוב להיות מודעים לדרך בה אנו מתנהגים, ולנסות לשלוט במצבי הרוח שלנו כמה שיותר, נפש רגועה מובילה גם לגוף רגוע 

(מקור)

* ייעוץ רפואי: ד"ר יובל קאופמן, רופא בכיר במחלקת נשים ויולדות במרכז רפואי כרמל, חיפה.

>> 7 מזונות שאתם לא אוכלים נכון