התקרחות (צילום: Thinkstock)
זה הכל גנטי | צילום: Thinkstock
קו השיער שלכם נסוג והמצח שלכם גדל מיום ליום? אמנם עדיין אין תרופה להתקרחות, אבל למזלנו, המדע מתחיל להתקדם אל עבר פתרון. בינתיים במחקר חדש, מדענים מטוקיו גילו מה עומד מאחורי התקרחות הנובעת מהזדקנות.

בניסוי בטוקיו שנערך על עכברים בני 18 חודשים, בדיוק בשלב בו הם מתחילים לאבד שיער, נמצא כי לקראת זקנה מתבצע שינוי בזקיקי השערה, והם נהיים קטנים יותר. החוקרים חזרו על הניסוי גם בקרב אנשים בין הגילאים 55-70 ומצאו ממצאים דומים.

עכשיו כשאנחנו יודעים מה קורה שם, יהיה ניתן לטפל בבעיה באופן ממוקד. התקווה מגיעה מתאי גזע – תאים "ריקים" שמסוגלים להשתנות ולהפוך לכל סוג תא בגוף. מלבד זאת, הם גם נמצאים בתוך זקיק השערה ואחראים על הצמחת שיער מתוך הזקיק. מה שקורה בתהליך ההזדקנות הוא שהדנ"א נפגם, ואחד החלבונים המשמעותיים לגידול שיער נפגע, וגורם לזקיקי השיער להתכווץ ולהתנוון.

אם יצליחו החוקרים לשמור על רמות תקינות של החלבון המדובר, הם יוכלו להאט את הזדקנות שקיקי השערה ולהפחית את אובדן השיער לעת זקנה. החוקרים מקווים שהתגלית הזו תעזור להם גם בבלימת תהליכי הזדקנות באיברים אחרים בגוף. "הגילוי הזה יכול לפתוח אפשרויות לפיתוח אסטרטגיות בולמות הזדקנות שימנעו מחלות הנובעות מתהליך ההזדקנות", אמרו החוקרים לחדשות IFLScience.

הדרכים להילחם בקרחת

אבל מי כמונו, הישראלים, יודע שקרחת לא מגיעה רק לעת זקנה. רבים מאיתנו מתחילים לגדל מפרצים מרשימים כבר לאחר שחרורנו מהצבא - ויש גברים שזה קורה להם אפילו לפני. אנחנו מתקרחים הרבה יותר ממדינות אחרות, וגם כאן מדובר בגנטיקה ובהורמונים, לפעמים יש גם גרומים המשפיעים על הגנים. ליהודים, אגב, יש את גן ההתקרחות וזה הוכח מחקרית.

אז איך אפשר להתגבר על המצב? יש כמה דרכים:

1. השתלות שיער - מתאימה לכל הגילאים. תמצית השיטה: לוקחים שערות מהחלק האחורי ומשתילים אותן מקדימה. "השינוי של השיטה הוא שכבר אין תפרים בהליך הזה. זה כבר יכול להתבצע תוך יום-יומיים", כך אומר ד"ר אלכס גינסבורג, מומחה בהשתלת שיער.

2. השיטה הטבעית - לפי ד"ר ראול רודריגז, מומחה לרפואה טבעית, הבעיה הרצינית כשמדובר בהתקרחות נוגעת דווקא לנשים. "התופעה הזו מיותרת וברת מניעה - ידוע כי חוסר ברזל, בעיה שמאוד שכיחה באוכלוסייה ובעיקר באוכלוסיית הנשים והמתבגרים, יכולה להשפיע על נשירת שיער. אני מציע טיפול צמחי לנשים שחוות הידלדלות לבדוק ברזל ומאגרי ברזל - לאחר אבחון הסיבה, ניתן לקחת פורמולות של צמחים מיוחדות המיועדות לכך".

3. הדמיית שיער - הדמיית זקיקי שיער. "במקרה הזה, לאחר ההדמייה, לא ניתן להבחין שיש קרחת. זה מתאים לאנשים עם דלילות שיער, לאנשים עם מפרצים, מתאים גם לאנשים עם צלקות והתקרחויות", אומר אילן רביבי, מחברת וירטואל הייר.

וכמובן - יש גם תכשירים שונים בשוק, חלקם זמניים שהשפעתם נמשכת שבוע.

>> למה הטבעונים התחילו פתאום לאכול ביצים?