המין האנושי עבר דרך ארוכה מהימים בהם היינו מתים מכל זיהום ועד לגילוי הפניצילין. אלפי שנים לקח לנו לצבור את הידע הרפואי שמאפשר לנו היום להציל חיים, לנתח, ללדת בבטחה, לחסן, למנוע מחלות ולטפל בתסמונות. עם מהפכת המידע אנחנו רואים קפיצה ושינוי בכל תחומי החיים, מהאופן בו אנחנו מתקשרים, דרך קצב החיים ותרבות השפע. השינויים הללו לא פוסחים גם על תחום הרפואה ומכינים לנו עתיד בלתי יאמן, כזה שעשוי להציל חיים רבים. אספנו עבורכם כמה מהטכנולוגיות שנמצאות בפיתוח ועשויות לשנות את הרפואה כמו שאנחנו מכירות אותה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ניתוחים בלי סכין ובלי איזמל

ניתוחים אמנם מצילים חיים אבל הם גם מפחידים: ההרדמה, שעות המתח וההתאוששות הארוכה הם מחירים שצריך לשלם היום כדי לשפר את הבריאות שלנו ולטפל במחלות. ניתוח לא פולשני נשמע כמו חלום, אבל הוא קרוב יותר משאתם חושבים, בזכות פיתוח של ישראלי בשם יואב מדן, שמשתמש בשילוב של אולטרה סאונד ממוקד ו-MRI כדי לנתח בלי כל הבלגן של הסכינים והתפרים. בהרצאה שלו ב-TED הוא מספר שהאולטרסאונד הממוקד מאפשר שליחת קרינה ממוקדת למקום מסוים ופגיעה בו מבלי לגרום נזק לרקמות שמסביבו. האולטרה סאונד הוא כוח מכני שאפשר לשנות את עצמתו, ריכוזו ותדירות גליו כדי ליצור השפעות שונות ברקמה בה הוא פוגע. בזכות ה-MRI המנתח יכול לקבל פידבק לגבי מה שקורה כשהאולטרה סאונד מכוון אל נקודה ספציפית ויכול לראות מה הוא עושה בזמן אמת. בזכות הטכנולוגיה הזו את חדר הניתוחים יחליף ה-MRI ולא רק שהמטופלת לא תהיה תחת הרדמה, היא גם תוכל לשוחח עם הרופאה המנתחת שלה בזמן אמת ואפילו לעצור את הניתוח, אם היא רוצה.

זה אולי נשמע כמו חלום אבל יש כמה חולות וחולים שכבר טופלו באמצעות הטכנולוגיה הזו. אחד מהם הוא ג׳ון, פרופסור להיסטוריה בפנסיה, שסבל מרעידות שהקשו עליו לאכול ולכתוב. התרופות הקונבנציונליות שקיבל לא עזרו לו וב-2011 הוא החליט לעבור ניתוח ניסיוני במוח באמצעות הטכנולוגיה הזו, במטרה להסיר נקודה ספציפית במוח שלו שאחראית לרעידות. בניתוח כזה, המנתחת מתחילה בסריקות MRI, היא מסמנת את המטרה – הנקודה אותה היא רוצה להסיר בניתוח - ואז שולחת גלי אולטרה סאונד בעצמה נמוכה, כדי לוודא שהנקודה המסומנת היא אכן זו שמקבלת את הגלים. עצמת הגלים הנמוכה מעלה את הטמפרטורה בנקודה המנותחת במעט ומהווה אינדיקציה לכך שהאולטרה סאונד מכוון למקום הנכון. כשהמנתח יודע שהכל כשורה, הוא מגביר את עצמת הגלים, שמעלים את הטמפרטורה בנקודה הרצויה ל-55-60 מעלות. שניה אחת בטמפרטורה הזו מספיקה כדי שהחלבון בתאים יושמד, והנקודה הפוחזת תיעלם. ג׳ון עבר את ההליך הזה בדיוק ומיד לאחר הניתוח הצליח לכתוב באופן ברור, בלי שום חתכים, איבוד דם או תקופת התאוששות. למעשה, הוא חזר לתפקד כרגיל.

מנתחת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
האם בקרוב רובוט יחליף את המנתח? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

שיטה חדשנית ולא פולשנית נוספת, שמצמצמת צלקות ונמצאת בשימוש כבר בימים אלה במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי (איכילוב), נקראת "da Vinci Xi", המכונה גם "טלכירורגיה" או כירורגיה בשליטה מרחוק. מדובר במערכת חדשנית של כירורגיה רובוטית המאופיינת בחודרנות מינימלית, באמצעות חדירה לתוך הגוף דרך מחסומים חיצוניים טבעיים. היא משלבת מערכת הפעלה מרחוק, מערכת מנתחת, מערכת ויזואליזציה וזרועות הנושאות כלים אנדוסקופיים, המוחדרים לתוך הגוף בהתאם לצורך. החודרנות המינימלית של "da Vinci Xi" ממזערת את אזור החדירה לגוף המטופל ואת הטראומה לרקמות, ובתוך כך מזרזת בהרבה ומקלה על תהליך ההחלמה לאחר הניתוח. כך, הצורך בעירוי דם פוחת, משך האשפוז מתקצר, ההתאוששות מהירה יותר והצלקות הנגרמות עקב הניתוח קטנות בהרבה.

הרובוטים שישתלטו לכם על הגוף

אולי נראה לנו שהרובוט החשוב בחיינו הוא ה-iRobot, אבל כבר תקופה ארוכה שהרפואה המודרנית מסתכלת קדימה אל הננורובוטיקה: רובוטים מיניאטוריים שיוחדרו לגוף שלנו ויפקחו על המדדים הרפואיים בתוכו, יתריעו על בעיות ואפילו יטפלו בהן באופן עצמאי. הגרדיאן הבריטי מספר שהרובוטים הללו יהיו בגודל של בקטריה ויורכבו מחלקים מכניים בגודל של מולקולה שיהיו עשויים בחומר קשה כמו יהלום. הננורובוט אמנם יכיל מנוע וסנסורים, אבל יהיה קטן מכדוריות הדם האדומות שלנו ויוכל לשייט בגוף שלנו בחופשיות ונוחות. אם לקחת את העתידנות קדימה, בגוף שלנו יהיו טריליונים של ננורובוטים מסוגים שונים, למשל ננורובוט שיחפש חיידקים, וירוסים פטריות ובקטריות ויילחם בהם כמו כדורית דם לבנה, ידביק אותם אליו ואז יאכל אותם תוך דקות – קצת כמו צמח טורף. עם ביצועים כאלה, נוכל לקבל זריקה של ננורובוטים שתטפל במחלה שלנו תוך שעות ספורות בלבד. עם סיומו של הטיפול, הרופא עשוי לשדר לננורובוטים אותות אולטרה סאונד שיגרמו להם להתרכז בכליות שלנו ומשם – לצאת ללא כאבים בזרם השתן שלנו. רובוט אחר יכול להיות מתוכנת לאכול הצטברות של תאים סרטניים ברגע שהיא מתחילה ובכך למנוע סרטן.

גם הגנטיקה אינה פטורה מננורובוטים. בעתיד, הם יוכלו גם לנתח תאים חולים ולהחלים את הגרעין שלהם בגרעין בריא או להחליף גנים לקויים בגנים מתפקדים, כך שהם ירפאו מחלות גנטיות. אגב, טיפול כזה בגנים עשוי לטפל בתהליך ההזדקנות ולעצור אותו, להפוך את כולנו לצעירים לנצח.

ננורובוט (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הננורובוטים יפקחו על המדדים הרפואיים בגוף, יתריעו על בעיות ואפילו יטפלו בהן | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

>> עוד בmako בריאות:
שיטת הטיפול הסינית שמסעירה את העולם
המדריך השלם למיצי הפירות: מה כדאי לקנות ומה סתם משמין?
הכל בגנים: מה ההורים שלנו מעבירים לנו בתורשה?

הסוף למוות כתוצאה מאובדן דם

אחד הדברים הקטלניים בפציעות קשות הוא אובדן דם. בטירונות לימדו אותנו לעשות חסם עורקים ולפעמים אפילו ללחוץ עם האצבעות על פצעים ולעצור אובדן דם שיעלה בחיי אדם – אבל את השיעור הזה בעזרה ראשונה יכול להיות שיחליף בקרוב שיעור קל בהרבה: פשוט למרוח ג׳ל. כן, תכירו את VETIGEL ג׳ל של חברת Suneris, ג׳ל שעשוי מפולימרים טבעיים ומתפקד עם איתותי מערכת קרישת הדם של הגוף כדי להאיץ את עצירת הדימום. מרגע שמורחים אותו, הג׳ל מעורר את תהליך קרישת הדם ע״ הפעלת לחץ פיזי ואקטיבי על מקום הפציעה - בדיוק כמו חסם עורקים. אחרי השלב הזה הג׳ל מפעיל את הצטברויות טסיות הדם שנקשרות למקום הפגיעה ויוצרות רשת עבה של טסיות, ומשלים את עצירת הדם בכך שהוא מגביר את ההיקשרות של חלבון הקרישה לטסיות ויוצר קרישה יציבה, סוג של גלד. התכונות הללו מאפשרות לג׳ל לעצור דימום, אפילו אם במספר פגיעות בו זמנית. הג׳ל עוד לא זמין למכירה וישווק קודם כל לווטרינרים, אבל הרשו לנו להניח שאם יצליח שם, יחולל מהפיכה אמיתית בעולם הרפואה, במיוחד בזה של רפואת החירום.

חיסון לכל החיים

ההתלבטות העונתית אם להתחסן מפני שפעת או לא עשויה להגיע לקצה די בקרוב: כבר כמה שנים שמדענים מחברת SEEK עובדים על חיסון לשפעת שיחסן אתכם מכל סוגי הנגיף בבת אחת. למה בעצם מבקשים מאתנו להתחסן כל כך הרבה פעמים? ובכן, וירוסי השפעת עוברים מוטציות ושינויים בחלבונים שבשכבה החיצונית שלהם באופן כמעט תמידי. כך, הנוגדנים שפיתחתם בשנה שעברה מגיעים אל הווירוס אבל לא מצליחים להשמיד אותו בגלל שהשכבה החיצונית שלו שונה. זה מצריך חיסון מחודש, בו מוחדרים לגוף הנגיפים שהיו פופולריים בחצי הכדור השני. אבל כנראה שהפתרון באופק: השינויים נעשים בדרך כלל בקליפה החיצונית של הווירוס – וזה מה שהחיסון שיש כרגע מלמד את הגוף שלנו – לזהות את הווירוס הספציפי הזה. הצוות שעובד על החיסון המהפכני, הנקרא FLU – V הצליח לבודד את מה שמשותף לכל הווירוסים של השפעת, כך שהחיסון יהיה אפקטיבי נגד שפעת עופות וחזירים וגם נגד שפעות עונתיות.

_OBJ

אבל זה עוד לא הכל לגבי תחום החיסונים. גם באופן בו ניקח אותם מצפה לנו שינוי מרענן: אם היום אנחנו נאלצים להתמודד עם דקירה לא נעימה, צוות מדענים עובד כדי לשנות גם את זה. האמצעי: אבקנים. אתר ListVerse מספר כי חוקרים באוניברסיטת טקסס מחפשים דרכים בהם יוכלו להשתמש באבקנים כדי להפיץ חיסון, במקום הזריקות. הסיבה בה משתמשים בזריקות לנתינת חיסון ולא בכדורים או נוזלים שניטלים דרך הפה, היא שרוב החיסונים לא עומדים בחומצות שמעורבות בתהליך העיכול האנושי כך שנטילה שלהם דרך הפה תהרוס אותם ותהפוך אותם לחסרי תועלת. לעומת נוזלים, מסתבר שאבקנים בנויים מקליפה חיצונית קשה שלא נהרסת במערכת העיכול שלנו, מה שמאפשר להם לעבור אותה ולשחרר חומרים לגוף שלנו. את היכולת הזו מקווים לנצל באוניברסיטת טקסס כדי לחסן אותנו בקלות: החוקרים מעוניינים לרוקן את המרכיב האלרגני מהאבקנים ולמלא את החלל שנוצר שם בחיסון, כך שנשיפה או בליעה שלו תאפשר לנו להתחסן בלי כאבים.

תדפיס לי כליה בבקשה

חוקרים באוניברסיטת וושינגטון פיתחו חומר היברידי בעל חוזק וגמישות הזהה לעצם האנושית. את החומר הזה יכולים להחדיר לגוף במקרה של עצמות שבורות והעצם שלנו תגדל סביבו. כשמערבבים את החומר עם תאי גזע, העצם גדלה הרבה יותר מהר ואין צורך בגבס כי היא מתאחה במהירות. את המוצר מדפיסים במדפסת תלת ממדית ובעתיד מאמינים שיוכלו להדפיס בעזרתה לא רק את החומר הזה, שמכיל אבץ, סיליקון וסידן, אלא גם איברים שלמים, שאת הנוסחאות להדפסתם עוד צריך לפצח. ועד שיצליחו להדפיס כליות וטחולים, מדענים הצליחו לייצר כליה של חולדה בתנאי מעבדה וכשהיא הושתלה בחולדה היא הצליחה לעמוד המשימה ולייצר שתן.

>> תופעה: מבוגרים לוקחים ריטלין כדי להתגבר על קשיים