הולכים לרופא עור כשיש גירוד מוזר או פריחה משונה על העור, אך מסתבר שיש תסמינים שלא קשורים דווקא לעור. נגיד, אם יש לכם אפטה בפה, כדאי שתלכו דווקא לרופא העור שלכם. הנה התסמינים המפתיעים שמעידים על כך שכדאי לבקר אצל רופא העור

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. יובש בעיניים

יש לכם יובש ואדמומיות בעיניים? יכול להיות שזה בכלל סימן למחלה עורית. "יובש בעיניים מתלווה לכל מיני מחלות עוריות כמו מחלות אוטואימוניות שונות שבהן יש יובש בריריות הגוף, גם בעיניים וגם בעור, אבל לרוב מדובר במחלות גנטיות נדירות", אומר ד"ר רון יניב, מומחה לרפואת עור במכבי שירותי בריאות ומומחה לאסתטיקה רפואית. "מצד שני, יש גם תרופות לטיפול בבעיות עור שיכולות לגרום ליובש כזה. לדוגמה, תרופות נגד אקנה מייבשות את העור ואת הריריות, וכלן מסוכן מאוד לשים עדשות מגע בזמן שנוטלים אותן".

2. שינוי בציפורניים

אם הציפורניים שבריריות ונסדקות מהר יותר, אם יש שינוי בצורה ובמרקם או אם יש שינוי בצבע - כנראה שמדובר בביטוי של מחלת עור. "הגורם הכי נפוץ לשינוי בציפורניים הוא פטריות שונות, ולאחר מכן גם פסוריאזיס שפוגעת באופן קלאסי בציפורניים", אומר ד"ר יניב. "גם מחלת ילפת שטוחה פוגעת בציפורניים וגם בקרקפת וברירית הפה. אך התסמין הכי בולט הוא קווים לבנים ברירית הלחיים, ובאחוז קטן מהמקרים המחלה יכולה להתפתח לסרטן בחלל הפה".

ציפורניים שבורות 1 (צילום: istockphoto)
אם הן מתחילות להישבר יותר, הגיע הזמן לבקר את רופא העור | צילום: istockphoto

3. שיער שמן וקשקשת

אם השיער שלכם לא מסתדר, בין אם זה מלווה בקשקשת וקילופים בקרקפת או דווקא אם הוא שמנוני מהרגיל – כל אלה יכולים להעיד על התפרצות מחלת עור. "שני הדברים הנפוצים שגורמים לשינויים בשיער הם סבוריאה ופסוריאזיס", אומר ד"ר יניב. "במקרה של סבוריאה, יהיה גם יובש באזור הגבות ואזור האף. במקרים אחרים, היובש יכול להיות תוצאה של פטרייה או גזזת שיכולים לפגוע גם בשיער".

עוד ב-mako בריאות:
>> לא רק ביצה: 7 מאכלים עם יותר חלבון ממה שחשבתם
>> פטמות או לא להיות: הנה כמה עובדות חשובות
>> מה הקשר בין גודל הלשון לאיכות השינה שלכם?

4. יבלות שם למטה

יש לכם יבלות באיבר המין? אל תשכחו שהם רופאי עור ומין, הם יכולים לעזור לכם. זה מתחיל כיבלות קטנות על שם למטה, אך הן עלולות לגדול אם לא מטפלים בהן בזמן. "יבלות גנטליות יופיעו לאחר מגע מיני והן נגרמות על ידי וירוס הפפילומה", אומר ד"ר יניב. "היבלות האלה נקראות קונדילומה והן זכו לפרסום בשנים האחרונות, בעיקר מרגע הופעת החיסון. בשליש מהמקרים זה עובר לבד, וקיימות הרבה דרכי טיפול במידה וזה לא עובר מעצמו". ואם אתם כבר שם, תעשו עוד איזו בדיקת דם כדי לבדוק שלא נדבקתם בעוד איזו מחלת מין.

5. אפטות בפה

הסיבה לאפטות בפה אינה ידועה, אך הסברה היא שמדובר בחוסר בוויטמינים או בביטוי למחלות אוטואימוניות שונות. "זה יכול להיות ביטוי להרפס, אם כי הסיבה הנפוצה ביותר לאפטות היא לא ידועה ומייחסים אותה למתח נפשי", אומר ד"ר יניב. "לרוב רופא העור מטפל בבעיות האלה, אבל יש גם מרפאות מתמחות שנקראות רפואת הפה- רפואה של הריריות הרכות של הפה- לשון, חניכיים ולחיים".

גבר עצוב (צילום: Minerva Studio, Shutterstock)
הלחץ מכריע אתכם? זה יכול להוביל להחמרה במחלת העור שלכם | צילום: Minerva Studio, Shutterstock

6. שינויים במצבי הרוח

מסתבר שהקשר בין המוח לעור שלנו הוא הרבה יותר עמוק ממה שאנחנו חושבים. שניהם נוצרו מאותה רקמה עוברית – ובשלב העוברי האם אכן קשורים. ובהקשר הנפשי, הדבר שברור לרופאי העור הוא שמחלות עור מתפרצות או מוחמרות במצבים של סטרס. "הדוגמה הקלאסית לכך מתבטאת במחקר שנעשה בנושא ומצא כי ההתלקחות הראשונה של פסוריאזיס לרוב תקרה בזמן אירוע טראומטי בחיים, כמו גירושין, פיטורין או מוות של מישהו במשפחה", אומר ד"ר יניב. "גם ויטליגו, המחלה שהיתה למייקל ג'קסון, או בהקת של העור,  קשורה מאוד לסטרס וכך גם התקרחות מוקדית, עיגולי קרחות באמצע הקרקפת. אנחנו יודעים שמתח משפיע על החיסון של הגוף, זה מנגנון שקשור לכך. בשל הקשר החזק בין המוח לעור – רופאי עור רבים עושים התמחות גם בפסיכיאטריה".

>> בלי לייבש: אל תסמכו על מייבשי הידיים בשירותים הציבוריים