כשזה נוגע לבריאות העור שלכם, נראה שיש כמה כללי ברזל שכדאי מאוד לציית להם. נתחיל מכך שאם המקלחת שלכם נמשכת חצי שעה, הגיע הזמן להתחיל לקצר עניינים (טוב לבריאות וגם לחשבון המים). אבל עד כמה שמשך המקלחת חשוב, מתברר שיש דברים חשובים יותר שיש לבדוק קודם, מטמפרטורת המים ועד לכמות הסבון. רופאות עור מסבירות - כך תשמרו על העור שלכם בזמן המקלחת.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אז כמה זמן כדאי להתקלח? תלוי מה אתם עושים

לפי ד"ר אירם איליאס, רופאת עור, ככל שתבלו יותר זמן תחת המים הזורמים – כך העור שלכם יתייבש יותר. "הכי טוב לנסות להגביל את משך המקלחת ולמרוח קרם לחות מיד אחרי, כדי להחדיר לחות לעור", מסבירה ד"ר איליאס לאינסיידר.

אך אורך המקלחת שלכם תלוי במידה רבה במה שאתם עושים במהלכה. "בין חמש ל-15 דקות יעשו את העבודה, תלוי מה אתם צריכים לעשות", מסבירה ד"ר סוזן בראד, דרמטולוגית. אם אתם מתכננים לחפוף את השיער או להוריד שערות ברגליים, זה עשוי להיות ארוך יותר. ד"ר איליאס ממליצה על חמש או 10 דקות למקלחת סטנדרטית, כזו הכוללת רק ניקיון ושטיפת הגוף.

>> 10 טעויות שאתם עושים במקלחת

טמפרטורת המקלחת גם חשובה

אם אתם בקטע של מקלחות רותחות, כדאי לדעת שזה לא הכי מומלץ לעור שלכם. "מקלחות חמות יותר מסירות מהעור שמנים טבעיים בו, מה שיכול להוביל לעור יבש ומגרד", מסבירה ד"ר איליאס. "זו בעיה גדולה יותר ככל שאנחנו מזדקנים. העור שלנו הוא מחסום שמאפשר לווסת את טמפרטורת הגוף ביחס לסביבה. ככל שאנחנו מתבגרים, העור שלנו הופך ונעשה דק יותר באופן משמעותי ולכן זה נעשה קשה יותר לווסת את הטמפרטורה. אם אתם נוטים להתקלח במים חמים, זה רק מוריד עוד לחות מהעור שלכם ומקשה עוד יותר על הגוף שלכם לווסת את הטמפרטורה שלו וזה גם גורם לכם להתגרד". במילים אחרות, פשוט כדאי לכם להתקלח במים פושרים, במקום במים חמים או רותחים.

אם מים פושרים קרים לכם מדי, ד"ר בארד ממליצה על כמה פעולות שיפחיתו את ההשלכות השליליות של מקלחת במים רותחים. "שהמקלחת תהיה קצרה ואחרי שהתנגבתם היטב מרחו קרם לחות מכף רגל ועד ראש".

אישה מתקלחת (צילום: carol.anne, Shutterstock)
לא יותר מ-15 דקות | צילום: carol.anne, Shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> הקפואים שאתם חייבים להעיף מהמקפיא, ומהר
>> חוקרים מצאו דבר אחד במשותף לנשים מקועקעות
>> הפעולה היומיומית הזאת גורמת לנשירת שיער 

כמות הסבון משפיעה על בריאות העור

אם אתם סובלים מעור יבש ומגרד או מאלרגיות בעור כמו אקזמה, עליכם להיות זהירים עם כמות הסבון שאתם משתמשים בו ועם האופן שבו אתם מסתבנים. "אם יש לכם נטייה ליובש בעור, זה עוזר להגביל את השימוש בסבון לאזור הפנים, בית השחי, מפשעה, ידיים וכפות הרגליים", מסבירה ד"ר איליאס. "מרבית המטופלים הסובלים מאקזמה נוטים לסבול מהתפרצויות בגב, בזרועות וברגליים, ברגע שהחורף מתחיל. זה עוזר להפחית את הנטייה ליובש על ידי הגבלת השימוש בסבון". אך גם אם אתם לא סובלים מאקזמה, חשוב לדעת ששימוש מוגזם בסבונים יכול לגרום ליובש בעור. אז זכרו להשתמש במתינות.

ניקיון מוגזם יכול לעשות יותר רע מטוב

ד"ר איליאס מסבירה כי העור שלנו הוא כמו חומת לבנים. המלט שמחזיק את הלבנים (תאי העור) יכול להתפרק כאשר הוא נחשף ממושכות למים חמים וסבון. זה הופך את תאי העור לרגישים יותר לסביבה, מה שמוביל לגרד בעור ולסיכון גבוה לאקזמה.

בשורה התחתונה: היא ממליצה להגביל את כמות הסבון ואת הדקות שלכם במקלחת. ואל תשכחו שטמפרטורות גבוהות מדי גם כן יכולות להזיק לעור.