זה לא סוד שהרפואה בפריפריה הישראלית טעונת שיפור. יש מעט בתי חולים יחסית למרכז, זמינות הרופאים נמוכה יותר והמשאבים מצומצמים הרבה יותר. מטופלים ומטופלות רבים נאלצים להתנייד לאזור המרכז כדי להשיג תורים דחופים או לראות רופאים מומחים, והרפואה הפרטית כמעט אינה קיימת. זה בדיוק מה שראה לנגד עיניו ד"ר ברק אריכא-תמיר, מומחה בגינקולוגיה ותושב הנגב, כשהחליט להעניק לנשים בערים ובעיירות הקטנות בנגב את השירות שמגיע להן. "פה באזור הדרום נושא הרפואה בנוי בצורה קצת שונה מאשר במרכז. מאחר שהערים פה קטנות אז אין מרפאות פרטיות", הוא אומר. "המרפאות הגדולות הפרטיות נמצאות באשקלון או בבאר שבע, אבל אם מישהי שמתגוררת במקום כמו: אופקים, שדרות, דימונה, ירוחם וכו', ומעוניינת לבצע בדיקות פרטיות, היא צריכה לנסוע לאחת הערים הגדולות. זו בעיה כי גם החתך הסוציו אקונומי במקומות האלה די נמוך, אז זה אומר להיגרר באוטובוסים, הרבה פעמים בהריון ועם עוד ילדים - זה לא פשוט".

ד"ר אריכא, 50, נשוי ואב לשלושה, מתגורר בנגב מאז 1995, אז עבר דרומה והתאהב. הוא למד רפואה באוניברסיטת בן גוריון, סיים בהצטיינות סטאז' והתמחות בסורוקה, והמשיך את דרכו כרופא נשים בקהילה המעניק שירות בקופת חולים. הוא מכיר היטב את הנגב, את האתגרים שעומדים בפני התושבים, והיוזמה שלו היא לא פחות מחלוצית, ומעין קריצה לרופאים הניידים של המאה ה-18 בארה"ב שעברו מעיירה לעיירה. אלא שבמקום שיקויים מפוקפקים, ד"ר אריכא מציע בדיקות הריון. "שימשתי כרופא נשים בנתיבות הרבה שנים והמטופלות היו אומרות לי שהן לא באמת יכולות לנסוע לעשות בדיקות במקומות אחרים. במקביל גם עבדתי במרפאה גינקולוגית פרטית באשקלון, וכך לאט לאט עלה בי הצורך לעשות משהו מעבר", הוא מספר.
הוא התחיל לגלגל את הרעיון להציע שירותי רפואה פרטית, גם לאלו שלא יכולים להגיע אליה, ביחד עם בת זוגו. אחרי שהשניים היו בטיול קרוואנים, עלה במוחם הרעיון המקסים והייחודי לייסד מרפאה ניידת שיכולה להגיע למטופלות. "לא היה לי רצון להמציא משהו שאין, אבל חפרתי וחפרתי בכל הרשת ולא מצאתי שום דבר כזה".


גם לא במדינות אחרות?

"נתקלתי רק בקונספט של משאיות ענקיות ממש, שבתוכן יש מרפאה ממשית עם חדרים והכל. אבל כל הרעיון שלנו היה להיכנס לתוך העיר ולהגיע למטופלות, זה משהו שקשה לעשות עם משאית ענק".
הקונספט לא זכה לתגובות נלהבות בהתחלה. "זה היה קצת לחצוב מים בסלע כי היה קשה לרתום אנשים לרעיון הזה. זה היה נשמע להם מופרך. כדי להרים כזה פרויקט צריך כסף, להשקיע בקרוואן, בציוד, ולשם כך צריך לשכנע את הבנק", הוא אומר. "הבנק מכיר מרפאה פרטית שעושה כסף, אבל דבר כזה הוא לא מכיר, והיה צריך לשכנע אותו שזה יכול להצליח".


איך הבנק השתכנע בסוף?

לשמחתי, על הדרך פגשתי גם אנשים שנדלקו על הרעיון, והצלחתי לשכנע את קופת חולים כללית לתת הצהרה מאוד כללית ש'אם היה כזה שירות אולי זה היה מעניין אותה לשכור אותו'. זאת הייתה אמירה מסויגת אבל למרבה המזל עבור הבנק זה הספיק".
אחרי שקיבל אור ירוק פיננסי, כתב ד"ר אריכא תכנית עסקית עבור הבנק. את "בשבילך", מרפאה גינקולוגית ניידת, החל להניע ב-2018. השם, הוא מסביר, הוא משחק מילים. גם בשבילך במובן עבורך, וגם בשביל שלך – מה שמבטא את הרעיון שהמרפאה מגיעה למקום המגורים של המטופלות. "בהתחלה שמרתי את הפרויקט בשושו, לא רציתי לפרסם אותו", הוא אומר.

_OBJ


מפתיע. למה?

"אני רופא יחיד וכל העבודה עליי, ואני גם רופא בכללית כי השירות הרפואי הציבורי מאוד חשוב לי. חששתי שזה יהיה עמוס מדי אז לא פרסמנו, אבל היומנים התמלאו מפה לאוזן, זה משהו שהיה בו צורך ממשי. בקורונה אנשים התקשרו אלינו מכל הארץ כדי שנגיע אליהם".
גם היום "בשבילך" היא מרפאה של איש אחד. ד"ר אריכא מניע מדי יום את הקרוואן, מתיישב מאחורי ההגה, ונוסע לעיר אחרת, בבקרים או אחר הצוהריים. הוא מחנה את הקרוואן בנקודה מסוימת בעיר, בדרך כלל ליד קופת חולים כללית, ולשם מגיעות המטופלות. "אין איתי אחות, אין מזכירה, רק מישהי שקובעת את התורים", הוא מסביר. "בהתחלה היינו בנתיבות ואחר כך הוספנו את שדרות, קריית גת ומתישהו דימונה, שיחקנו עם הערים", הוא אומר. "השנה לדוגמה פתחו מרפאה פרטית ראשונה בנתיבות שנותנת שירות, אז לשם הפסקתי להגיע".


הרבה אחריות.

"זו הסיבה שרופאים לא כל כך רוצים להצטרף למיזם הזה איתי", הוא צוחק. "התוכנית הייתה אמורה להיות ממש רחבה, לספק שירותי גינקולוגיה ורפואה דחופה רחבים. תחשבי שיש מישהי בבית שלא מסוגלת להגיע למיון, ולתת לה שירות כזה זה מדהים. אבל בשביל זה צריך אנשים שמחויבים לזה. אני לא מסוגל להציע את כל השירותים, אז כרגע אני עושה רק בדיקות הריון וסקירות. בהתחלה עשיתי קצת בדיקות אחרי לידה, אבל ראיתי שהן מצריכות את כל תשומת הלב ואת הזמן שאני אמור לתת במרפאה".

הוא ניסה לרתום גופים נוספים למיזם, אך בינתיים ללא הצלחה. "פניתי לצה"ל, הצעתי שייקחו את המרפאה, יגיעו לבסיסים, במקום שחיילות יחכו לרופא נשים ייקחו מילואימניק רופא נשים שיסע מבסיס לבסיס, אבל זה לא הסתייע".

המרפאה עצמה מצוידת ומוקפדת במיוחד. יש בה מיטה, מחשב, מסך טלוויזיה ומכשיר אולטראסאונד. "העיצוב והאינטימיות זה לדעתי אחד הדברים המהממים פה. את הבחירה של הרכב ואת המבנה הפנימי שלו עשו איתי בחברת אופק, שמהם רכשתי את הקרוואן", מסביר ד"ר אריכא, "אסף המנכ"ל נתן לי רוח גבית ועזר לי לארגן את הקרוואן כך שיתאים לשימוש. אשתי ואני עשינו את עיצוב הפנים והפרטים הקטנים. זוג מעצבים גרפיים מנחל עוז עשו לי את המיתוג".


זה לא עלול להרתיע לעבור בדיקה גינקולוגית במרפאה ניידת?

"היה לי חשש גדול ותהיתי אם נשים יסכימו לזה, אבל במפתיע קיבלתי תגובה הפוכה. בתקופת הפיילוט הזמנתי מטופלות למרפאה הניידת לבדיקת סרק, בדיקה בשביל הכיף. הן קיבלו בדיקת אולטרסאונד איכותית בחינם ואני בחנתי את המערכות. אותן נשים שיתפו אותי כי התחושה היא הפוכה מהחשש שלי. המרפאה הניידת מספקת תחושה אינטימית. משהו בעיצוב החם, בגודל הקומפקטי. העובדה שרק בני הזוג והרופא נוכחים במרפאה גורמת דווקא לתחושת חמימות והגנה".


איפה הנשים ממתינות לבדיקה?

"פינת ההמתנה היא ה'קריפטונייט' של המרפאה. כמו במרפאות ניידות אחרות, למשל בכזו של תרומת דם, ההמתנה היא בחוץ. לכן, סידרתי פינת 'בית קפה צרפתי' קטנה בחוץ. אבל לוח הזמנים מאורגן, כך שבדיקה שאורכת 10 דקות מתוכננת בחלון זמן של 20 דקות, וכו', ולכן כמעט תמיד אני מחכה למטופלת ולא ההיפך".

המרפאה אמנם פרטית, אבל לד"ר אריכא יש הסדר עם קופת חולים כללית, שחולשת על אזור הדרום. 70% מהתושבים, הוא אומר, הם מטופלים של כללית מאחר שבית החולים העיקרי הוא סורוקה, השייך לקופה. לכן רוב המטופלות זכאיות להחזר מהקופה על השירות. ובכל זאת, מדובר בטיפה בים. "השירותים בפריפריה לא מספיקים, ומרפאה ניידת זה לא הפתרון, זה פלסטר", הוא אומר. "הפתרון הוא שתהיה מרפאה מסודרת בכל עיר קטנה בנגב, שכל אישה תקבל את מה שהיא צריכה".

ד"ר אריכא לוקח כל סיפור באופן אישי. "אני רופא כזה שזוכר את השמות של המטופלות ושל הילדים שלהן. אני אומר תודה, זה בונה אותי ונותן לי כוח ללכת. המקצוע שלנו מאוד שוחק, והעבודה הזו, הקשר האישי עם המטופלות, עושה את זה עבורי קל יותר".