בימים האחרונים נחשפנו לתופעה מטרידה ברשתות החברתיות – אנשים שמחדירים שן שום לאוזן במטרה להפחית כאבי אוזניים. לאחרונה הייתה זו מאיה וורטהיימר שמצאה את עצמה במיון עם שן שום תקועה בתוך האוזן שמסרבת לצאת, לאחר שהכניסה אותה לשם במטרה להקל על כאבי האוזניים מהם סבלה. גם משרד הבריאות הזהיר מהטרנד שתפס תאוצה אפילו בקרב אנשים שסובלים מנזלת ומנסים להיפטר ממנה ע"י החדרת שום לנחיריים. כנטורופתית והרבליסטית אני חייבת להודות שהייתי צריכה לקחת אוויר ולחשוב - איך מגיבים לעניין שכזה.

 
ובכן, נתחיל מהסוף – אסור להחדיר לאוזן דבר בלי שאנחנו יודעים מול מה אנחנו מתמודדים, מהו מקור הכאב ובלי שהבעיה אובחנה באמצעות הרפואה הקונבנציונאלית. כאב הוא תמרור אזהרה שבא לאותת לנו שמשהו בגוף אינו כשורה. לכאב אוזניים למשל, יכולות להיות סיבות רבות: הוא יכול להתעורר על רקע של דלקת באוזן התיכונה או באוזן החיצונית, בגלל נוזלים באוזניים הלוחצים על עור התוף או כתוצאה מבעיות שיניים (בעיקר בלסת העליונה) השכיחות בקרב אנשים שנוטים לחרוק שיניים ולנעול לסתות. אגב, גם זילוף שמן לתוך האוזן שמקובל בקרב חלק מהאנשים יכול להזיק, משום שהוא יכול להצטבר יחד עם השעווה שנמצאת באופן טבעי שם, ולגרום לפקק, המשמש מצע מעולה לשגשוג חיידקים וכמובן גם לכאבים.

 

למי כדאי לפנות כשסובלים מכאבי אוזניים?

אבחון הכאב והטיפול צריכים להיעשות ע"י רופא אף אוזן גרון ובמקרה של ילדים גם ע"י רופא ילדים, לא תמיד מקור הכאב הוא דלקת ולכן חשוב להבין מהו מקור הבעיה כדי שהילד יטופל בדרך הנכונה ביותר. באופן אישי, אני מאמינה בשילוב בין הרפואה הקונבנציונלית לאינטגרטיבית. במקרים של דלקות אוזניים חוזרות ונשנות ולאחר אבחון, לנטורופתיה ורפואת הצמחים יש הרבה מה להציע.

איך להתמודד עם כאבים? (צילום: Leszek Glasner, shutterstock)
"כאב הוא תמרור אזהרה" | צילום: Leszek Glasner, shutterstock

 

מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להקל על הכאבים?

שימוש בשמן ייעודי: כדאי להחזיק בבית שמן אתרי של לבנדר, שהוא היחידי שמותר למריחה ישירות על העור. את השמן יש למרוח מאחורי האוזן בלבד. לשמן זה יש תכונה אנטי דלקתית, מזרימת דם עדינה ומפחיתת כאב, שיכולה להקל על כאב שמתעורר לפתע, מה שמסייע כעזרה ראשונה עד שמגיעים לרופא כדי לקבל אבחנה מדויקת.

שתיית חליטת ג'ינג'ר: מחקרים מראים שהחומר הפעיל בצמח הג'ינג'ר מסייע להקלה על כאבים. המחקרים מראים כי למספר תרכובות המצויות בג'ינג'ר ישנן תכונות אנטי דלקתיות משככות כאבים. תוכלו לשים אותו בתה, ולהוסיף לימון ומעט דבש.

תרגילי נשימה: ידוע שתרגילים מעין אלה מסייעים בהפחתת כאב באופן כללי. איך מבצעים? שבו באופן נינוח על כיסא כאשר שתי כפות הרגליים מונחות על הריצפה, ישרו את הגב, הניחו את כפות הידיים על הברכיים או על משענת הכיסא, ונשפו אוויר בעדינות ובשקט דרך האף. תנו לאוויר למלא את הריאות, והמתינו שתיים שלוש שניות. לאחר מכן, הוציאו את האוויר דרך האף לאט, ובהדרגה. חיזרו על פעולה זו חמש פעמים ברצף. חזרו על התרגיל אחת לשעה.

שינוי תזונתי: לאחר האבחון הנטורופתי, לעתים יומלץ למטופל להפחית במזונות אלרגניים אם קיימים כאלה, בסוכרים פשוטים, בג'אנק פוד; ומנגד – להעשיר את התפריט התזונתי במזונות עשירים בנוגדי חמצון כמו ירקות ופירות טריים; שומנים בריאים כמו: אבוקדו, אגוזים, שקדים, גרעינים וזרעים בצורתם הלא קלויה, שמן זית ועוד. את כל אלה מומלץ לצרוך לצד כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים.

טיפול בצמחי מרפא: במקרה שיומלץ על שימוש באלה, הדגש הוא על שימוש בתמצית או בתה המכיל צמחים לימפתיים מזרימי דם עדינים (שיעזרו בפינוי נוזלים באוזן), שימוש בנוגדי אלרגיה, בנוגדי דלקת או במפחיתי כאב. לכאבי אוזניים, ברוב המקרים, תותאם תערובת שמנים למריחה חיצונית מסביב לאוזן (ולא בתוכה), כדי לעודד את כל התהליכים שכבר הוזכרו.

כמן כן, במהלך הטיפול ניתן דגש על שינוי אורחות חיים – הפחתת סטרס, הגברת התנועה ועוד.

חשוב לדעת שכל מטופל יכול לקבל טיפול שונה מהנטורופת לאותה בעיה. זאת מכיוון שלכל אחד גנטיקה שונה, מחלות ורגישויות שונות, אורח חיים אחר ורמות סטרס שונות.

 

הכותבת היא נטורופתית והרבליסטית קלינית, מנהלת מגמת "הרבליסט קליני" במכללת רידמן לרפואה משלימה ואינטגרטיבית