מתיו מקונוהיי, ארנולד שוורצנגר, סילבסטר סטאלון, בראד פיט, אנג'לינה ג'ולי, רוברט דה נירו, ג'ייסון סטיית'ם, הילארי סוואנק, נטלי פורטמן. זוהי רק רשימה חלקית של שחקני קולנוע מפורסמים בהוליווד שלקראת תפקידים בסרטים היה עליהם לעבור הכנה גופנית מתאימה. לעתים מדובר בהעלאת מסת שריר באופן משמעותי, שיפור יכולת גופנית ייחודית שהתפקיד מחייב כמו פעלולים או שינוי דרמטי במשקל.

בחלק מהמקרים ההכנה הגופנית המצריכה אימונים של שבועות ואף חודשים, וההשקעה וההקרבה הנדרשות רבות במיוחד. חשוב לציין כי כשמדובר בשחקנים מהשורה הראשונה, תקציב ההפקה מגיע למאות אלפי דולרים, ולכן ישנה חשיבות רבה להכנה המקצועית הנדרשת מהשחקן לתפקיד. נוסף לכך, שחקנים מפורסמים משתכרים סכומי עתק, ולפיכך מוכנים לעשות כמעט כל מה שנדרש כדי להתאים לתפקיד.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

תעשייה שלמה של אנשי מקצוע שמתמחים בהכנה גופנית

לעתים יש צורך לא רק להעלות מסת שריר, או אף לשפר יכולת הריקוד והתנועה, אלא להפחית משקל נכבד. ב"מועדון הלקוחות של דאלאס" נדרש מתיו מקונוהיי, שזכה באוסקר על תפקיד זה, להפחית משקל רב כדי לשחק חולה איידס שימיו ספורים. בראד פיט ב"מועדון קרב" היה צריך לעבור הכנה לסצנות רבות של קרבות. בחלק מהסרטים בוחרים שחקנים לפי ממדי גופם, כמו במקרה של ארנולד שוורצנגר, ששיחק בעשרות סרטים שבהם לממדי גופו האדירים היה יתרון ממשי. גם גיל השחקנים משחק תפקיד. ככל שהשחקן מבוגר יותר, שינוי גופני שיידרש לבצע יהיה משמעותי יותר.

מת'יו מקונוהיי (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
ירד משמעותית במשקל בשביל "מועדון הלקוחות של דאלאס". מת'יו מקונוהיי | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

בהוליווד קיימת תעשייה שלמה של מאמנים, דיאטנים קליניים ורופאים שמתמחים בהכנה גופנית של שחקני קולנוע שונים לקראת סרטים. במקרים לא מעטים נעשה שימוש בסטרואידים אנבוליים, סמי מרץ, חומרים משפרי ביצוע ועוד, ובדיאטות קיצוניות המצריכות מניפולציות תזונתיות. 

ומה קורה בישראל בתחום זה? למרות שבשנים האחרונות חלה עלייה ממשית של מספר הסרטים המופקים בישראל - התעשייה המדוברת של מאמנים ומומחים בתחום המכינים את השחקנים לתפקיד מסוים טרם הגיעה למחוזותינו באופן משמעותי. במרבית המקרים לא נדרשת הכנה גופנית כה ספציפית ומשמעותית לסרטים בישראל כמו לסרטים הנערכים בהוליווד ובשאר העולם.

בראד פיט (צילום: מתוך יוטיוב\Endirekizle.net)
נכנס לכושר במהירות בשביל "מועדון קרב". בראד פיט | צילום: מתוך יוטיוב\Endirekizle.net

עוד ב-mako בריאות
>> איך הרסנו את המערכת החיסונית של הילדים שלנו
>> מגפה? בשבועות האחרונים נרשמה התפרצות שעלת
>> הסלפי שהסעיר את הרשת וחולל שינוי בעולם

ההשלכות השליליות שעלולות להיות להכנה הגופנית:

ירידה אפשרית של מסת השריר – ירידה דרסטית במשקל ללא ביצוע אימוני כוח תוך כדי התהליך כרוכה בהפחתה של מסת השריר. מכיוון שמדובר בהכנה גופנית לתפקיד מסוים בתקופה של שבועות או חודשים. הדבר כרוך במרבית המקרים בירידה בחילוף החומרים הבסיסי (RMR).

הרעה של האסתטיקה הגופנית – שינוי משמעותי במסת השריר בתקופת זמן קצרה ללא תוכנית אימון ותזונה מותאמות ועייפות בשל השינוי המשמעותי במשקל הגוף משפיעים גם על האסתטיקה. כך גם עלייה במשקל הגוף ושומן הגוף.

ירידה בטונוס (מתח) השריר – אי ביצוע אימוני כוח בכלל או ביצועם בעומס מופחת מאשר היה בעבר גורמים להפחתה בטונוס השריר. הדבר תלוי רבות בגוף השחקן (מזומורף – שרירי, אנדומורף – שמן, אקטומורף – רזה), בוותק אימוני ובמרכיבים רבים נוספים. לכן ייתכן ששני שחקנים יעברו הכנה גופנית זהה לסרטים, אך התוצאה תהיה שונה לחלוטין אצל כל אחד מהם.

4. עלייה רבה במשקל ושומן הגוף –  כרוכה כמובן בהרעה של מצב בריאותי ואף תיתכן היפרפלזיה (פיצול תאי שומן). חזרה למשקל הגוף ההתחלתי תהיה משימה לא פשוטה כלל.

ד"ר איתי זיו (Ph.D), עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר למעלה מ-30 שנה.