בחלק מהתכונות האלו נוכל להשתפר, תכונות אחרות מופקדות בידי המזל או הגנטיקה שלנו. אך כפי שיש רשימה של תכונות והתנהגויות שכולם רוצים שיהיו להם – או לפחות לבן/בת הזוג שלהם, קיימת גם הרשימה ההפוכה. אז מהן התכונות הכי לא אטרקטיביות שיש, לפי המדע, או: איך תחבלו בסקס אפיל שלכם?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

חוסר סימטריה

מעבר ליופי, פרופורציות מעידות על בריאות ופוריות. "אנחנו משתדלים לייצר סימטריה ולהימנע מדיסוננס גם בביגוד או באיפור, וכמובן בגוף ובמראה שלנו, כי היא מעידה על בריאות גנטית", אומרת ד"ר ליאת יקיר, בוגרת מכון ויצמן - המחלקה לגנטיקה ומרצה על הביולוגיה של ההתנהגות האנושית, "כשיש בעיה או מחלה גנטית מסוימת היא תופיע בחוסר סימטריה או בעיוות בפנים או בגוף". 

ובהקשר של פוריות וגנטיקה גברים יימשכו לאגן רחב וטליה צרה, לא בגלל צו האופנה אלא משום שזה טבוע בתת המודע שלהם כי זהו סממן לאסטרוגן גבוה. בהתאם, נשים יימשכו לסממנים של טסטוסטרון גבוה אצל גברים: קול גברי, שרירים, שעירות ולא, לדוגמה, לגבר שנראה נערי או נשי.

ריח דומה או שונה מדי

המדע מספר לנו שבני האדם מחפשים בני זוג שהם לא דומים מדי ולא שונים מדי מבחינה גנטית, וההחלטות האלו לרוב מושתתות על ריח גוף. "לכל אחד מאיתנו יש הרכב חיידקים ופרזיטים שונה, ריח לא נעים מעיד על שגשוג של חיידקים וחוסר היגיינה", אומרת ד"ר יקיר, "2 קילוגמרים מהגוף שלנו הם חיידקים והם מתקשרים ומגיבים לחיידקים של האדם השני. כשאנו פוגשים אדם עם הרכב חיידקים שונה, אנחנו פחות נמשכים אליו. מצד שני אנו נמשכים למי שדומה לנו בהרכב החיידקים אבל לא דומה מדי בגלל העניין הגנטי. מה שבעיקר משפיע על החיידקים זוהי התזונה. יפנים, לדוגמה, יריחו מאוד שונה מאנשי המזרח התיכון, וזה יכול לייצר חוסר משיכה ביניהם. אך לעיתים יש רתיעה בהתחלה מריח הגוף, ואחר כך אפשר להתרגל אליו ולהימשך אליו".

 

שפת גוף מכונסת

כשאנחנו מרחיבים את הגוף שלנו, אנו מרגישים יותר חזקים ובטוחים, אבל כשאנחנו מתכנסים בתוך עצמנו, אנחנו מרגישים בדיוק להיפך. מחקר שנעשה בשנה האחרונה, גילה כי שפת גוף מכונסת יכולה לגרום לנו להיראות פחות אטרקטיביים. החוקרים יצרו פרופילים עבור גברים ונשים באפליקציית היכרויות מבוססת GPS - בקבוצה אחת של פרופילים, הגברים והנשים צולמו בתנוחות מכונסות כמו כתפיים שמוטות וקמורות או ידיים שלובות. בקבוצה השנייה, אותם גברים ונשים צולמו בתנוחות פתוחות, כמו הרמת ידיים לצורת V או שליחת היד כדי לאחוז במשהו. תוצאות המחקר הראו כי אנשים בתנוחות פתוחות נבחרו לעתים קרובות יותר מאשר אלה שהיו בתנוחות מכונסות והוצבו בעמדת נחיתות משמעותית.

חוסר כריזמה

אנחנו מסתדרים בהיררכיה לפי סדר חברתי שמתקיים ונוצר, ומי שמושך אותנו הוא זה שגבוה במעמד החברתי. חוסר כריזמה יכולה לבוא לידי ביטוי בכניעות, השפלת מבטים, הדרך שבה אנו משתמשים בגוף במרחב, משך הדיבור וטון הדיבור. "אם אתה מעניין וטון הדיבור שלך מרתק, אתה מושך יותר. טון דיבור מהסס הוא לא מושך", אומר ד"ר יקיר.

מיזנתרופיה

איך שלא נהפוך את זה אנחנו יונקים חברתיים ואדם שמתבודד ומתנער מהחברה הוא לא נורמטיבי. ד"ר יקיר מציינת כי כשלאדם יש חברים זה מעיד על כך שאנשים רוצים להיות בחברתו ושאוהדים אותו, וזה אומר שיש לו יכולות ומסוגלות ליצור קשרים חברתיים. אנשים שמשמרים קשרים מהילדות או ממסגרות שונות בחיים יכולים לקיים קשר חברתי לאורך זמן. אנחנו נירתע מאנשים שיש להם בעיות חברתיות, שלא מסתדרים עם הסביבה ונכנסים לעימותים עם כל אחד.

עוד ב-mako בריאות:
>> מחניק קצת בגרון: 5 סיבות ליובש בפה
>>  מוכנים? 10 דקות, 30 יום ובטן שטוחה אחת
>> טעים ובריא: יש עוד 11 סיבות לאהוב שוקולד

רשעות

כנראה שהמיתוס שנשים נמשכות לבאד בויז או שגברים אוהבים ביצ'יות, זה באמת רק מיתוס. במחקר סיני מ- 2014, חוקרים נתנו לגברים ולנשים להסתכל על תמונות של אנשים אחרים, בעלי הבעות ניטרליות. חלק מהתמונות לוו במילים סיניות שפירושן "הגון" וישר", והשאר לוו במילים הסיניות שפירושן "מרושע" ו"אכזר". חלק מהתמונות היו ללא כל מידע מילולי. המשתתפים דירגו את המרושעים והאכזרים כפחות אטרקטיביים.

לחץ

מחקר מ-2013 מצא כי נשים עם רמות גבוהות של הורמון קורטיזול הנגרם מסטרס נתפסו על ידי גברים הטרוסקסואלים כפחות אטרקטיביות. החוקרים טענו כי רמות גבוהות של קורטיזול מצביעות על רמת בריאות ופוריות נמוכות יותר.

מחייכים או גאים יותר מדי

נשים חייכניות או בעלות שמחת חיים מוחצנת יהיו יותר אטרקטיביות מאשר גברים כאלו. אבל, בעוד תכונה כמו גאווה יכולה להיות אטרקטיבית כשהיא מונחת על מודל גברי, בחורים נוטים להתרחק מבנות שעפות על עצמן. בשנת 2011, חוקרים ערכו מחקר שבו השתתפו מעל 1,000 אנשים, בו הם הראו להם תמונות של בני המין השני ושאלו אותם עד כמה אנשים אלו אטרקטיביים בעיניהם. תוצאות המחקר הראו כי גברים דרגו נשים כמושכות ביותר כאשר הן נראו מאושרות, אך הן היו פחות אטרקטיביות כשהן דיגמנו גאווה. נשים, לעומת זאת, דרגו גברים כאטרקטיביים ביותר כשהם בטוחים מאוד בעצמם, ופחות אטרקטיביים כאשר הם נראו יותר מדי מאושרים.

 

חוסר בחוש הומור

מחקר משנת 2013 הוכיח את מה שכולנו יודעים: אחת התכונות שנשים מוצאות כמושכות אצל בני המין השני היא חוש הומור. אם גבר שאישה יוצאת איתו לדייט מצחיק אותה במהלך כל הערב - יש לו סיכוי טוב לראות אותה שוב. במחקר שנערך בנושא, נסרק מוחם של 22 נערים ונערות בגילאי 13-16 כשהם צפו בקטעי וידיאו מצחיקים. במהלך הצפייה, המוח של הבנות הראה פעילות מוגברת יותר מאשר הבנים באזורים מסוימים כולל המוח התיכון והאמיגדלה - דבר המצביע על כך שהנערות חוו יותר רגשות חיוביים. מצד השני, המוח של הבנים הגיב יותר כאשר הם צפו בסרטונים חיוביים. מה שעוד עלה במחקר הוא כי בחירת בן זוג לחיים המבוססת על הומור בולטת יותר אצל נשים. זהו אחד המחקרים הראשונים שמצביעים על הבדלים מגדריים ביחס להומור כבר מגיל צעיר. כמו כן, המחקר מצא שנשים בודקות את הכושר הגנטי של האדם כשותף מתאים ואבא פוטנציאלי באמצעות היכולת שלו להצחיק. 

מחסור בשינה

אוהבים למתוח את שעות הערות שלכם עד השעות הקטנות של הלילה וללכת לישון עם ציוץ הציפורים? ובכן, זה לא יעשה חסד עם עור הפנים שלכם ובכלל עם המראה הכללי. בשנת 2010 חוקרים צילמו אנשים שישנו במשך 8 שעות לפחות בלילה שלפני הצילום ואנשים שלא ישנו במהלך 31 שעות. הם נתנו למשתתפי המחקר את התמונות וביקשו מהם לדרג את האנשים בתמונות בקריטריונים שונים. לא רק שאנשים שישנו פחות נתפסו כיותר עייפים, הם גם נתפסו כפחות אטרקטיביים, פחות בריאים, ויותר עצובים.

אנרגיות שליליות

אנשים שכלל לא מחייכים, תוקפנים יתר על המידה, כעוסים, ביקורתיים ורואים את השלילי בכל דבר, יהיו לא מושכים בעליל. "אנחנו נמשכים לאנשים חיוביים שמפיצים שמחה כי זה מעלה את רמות האוקסיטוצין שלנו, ויכול לייצר קשר. חיוך, שמחה ופרגון מעלים את רמות האוקסיטוצין לעומת אנשים שכל הזמן מבקרים אותנו. גם נגינה או מוסיקה מעלה את רמות האוקסיטוצין, ולכן אם אדם שונא מוזיקה, רוב הסיכויים שלא יימשכו אליו", מוסיפה ד"ר יקיר.

עצלנות

סדרת ניסויים שפורסמו ב-2004 מצאו כי אטרקטיביות תלויה בתכונה כמו רצון או נכונות לעזור. באחד הניסויים, חוקרים בקשו מתלמידים בקורס ארכיאולוגיה שנמשך שישה שבועות לדרג אחד את השני בנוגע לתכונות אישיות שונות, כמו גם אטרקטיביות - בתחילת ובסיום הקורס. כשהם נתחו את התוצאות, החוקרים מצאו כי סטודנטים שקיבלו דירוג ממוצע בתחילת הקורס דורגו כפחות אטרקטיביים בסוף הקורס אם הם נתפסו בהמשך כעצלנים.

רמאות

אם יש לכם הרגל מגונה לשקר בנוגע לגיל שלכם או לרמת ההכנסה כדי להעלות את המניות שלכם בשוק הפו"פ, כדאי שתוותרו. מחקרים מראים כי רמאות היא אחת התכונות שדוחות גברים ונשים כאחד. המשתתפים במחקר, שנערך ב-2006, קראו מידע על גברים ונשים שתוארו כאינטליגנטיים או חסרי אינטליגנציה, עצמאיים או תלותיים, וישרים או רמאים. אחר כך הם התבקשו לדרג את האנשים על פי מספר קריטריונים, כולל עד כמה הם חיבבו את אותם האנשים ועד כמה הם נחשבו בעיניהם לאטרקטיביים. תוצאות המחקר הראו שיושר היא אחת התכונות מתוך שלוש שהשפיעו באופן מהותי על רמת האטרקטיביות.

קמצנות

אם לא הבנתם עד עכשיו שנשים שונאות קמצנים, אז דעו שיש לכך גם הסברים מדעיים. "חוסר נדיבות נוגדת נורמות חברתיות. נדיבות ופרגון הן תכונות שמעידות על נורמטיביות, ואנחנו מחפשים אלטרואיזם ולא קמצנות ואנוכיות. ברמה הראשונית קמצנות יכולה להעיד על מעמד חברתי, כי סביר להניח שאדם לא יהיה נדיב אם אין לו כסף, אבל היא גם מעידה על כשירות חברתית ונורמות חברתיות. אדם בבסיסו אמור לרצות את טובת הכלל וירצה לעזור, אם הוא לא כזה, זה לא ימשוך אותנו", מוסיפה ד"ר יקיר.  

רתיעה מילדים

כאשר ילדים לא יכולים לסבול גבר או אישה מסוימים, נדלקת לנו נורה אדומה לגבי האדם הזה. "לילדים יש אינסטינקטים טובים, והם יכולים להיות מעין חיישן למבוגרים", אומרת ד"ר יקיר, "גם חוסר סבילות לילדים פחות מושך, לגבי שני המינים. כמובן שזה לא כולל אנשים שלא רוצים ילדים אלא כאלה שלא משדרים חום כלפי ילדים או לא יכולים לסבול אותם, כי זה מעיד על כך שמשהו לא תקין איתם מבחינה חברתית, כמעט נוגד חוק טבע, כי כולנו אמורים לדאוג לדור הבא. וכשאנחנו בוחנים אנשים, חשוב לנו שהם יהיו חלק מהחברה ויקבלו את הנורמות החברתיות, אחרי הכול אנחנו עדר של קונפורמיסטיים.

"אפשר להתבלט בגדר הסביר אבל לא להפר את הקודים של החברה, ופוריות וטיפול בצאצאים זה חלק מהמשחק. נקבות בטבע מתייחסות למעמד חברתי וכוח כי הזכר לא מטפל בצאצאים, אך אצל בני האדם מפעילים שיקול של גידול צאצאים, ולכן גם אם הוא לא במעמד חברתי גבוה אבל נראה שהוא יהיה אבא נהדר, סביר שיימשכו אליו".

ייעוץ מקצועי: ד"ר ליאת יקיר, בוגרת מכון ויצמן המחלקה לגנטיקה ומרצה על הביולוגיה של ההתנהגות האנושית. 

>> 9 הארוחות הכי הכי מומלצות