השנה האזרחית מתחלפת והמעמד מחייב. אם אתם כבר הולכים לשתות הערב, לפחות תעשו את זה כמו שצריך, ולא אנחנו לא מתכוונים שתשתכרו למוות, אנחנו מתכוונים שלא תתעוררו בתוך שלולית קיא בבוקר שאחרי. הנה כל מה שיש לדעת על ערב השתייה שלכם, וגם על ההנגאובר שעלול לבוא לאחריו.

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אז כשזה מגיע לאלכוהול, יש המון בחירות שחשוב לעשות לפני ששותים. ראשית, באלכוהול יש המון קלוריות ואין שום ערך תזונתי, מלבד אולי יין אדום. יין אדום כבר ידוע במחקר כבעל יכולת לשפר את בריאות הלב, אבל לא הכל בריא כאן, ושתייה מרובה תביא ליותר בעיות בריאותיות מאשר פתרונות. אלכוהול משפיע על הגוף גם לרעה. מבחינת הנזקים שלו ניתן לחלק לנזקים מיידים ונזקים ארוכי טווח", אומר ד"ר ארנון שחר, מומחה לרפואת משפחה, מכבי שירותי בריאות, מרפאה עצמאית נתניה. "הנזקים המיידים קשורים בעיקר לאלימות, תאונות דרכים, הרעלות אלכוהול ואפילו הפלות לא רצויות לנשים בהריון. לעומת זאת, לטווח ארוך ותחת שימוש כבד חלה עלייה תחלואה קרדיו וסקולארית, ויכולות להתפתח מחלות ממאירות בשד, בכבד ובערמונית וכמוכן גם מחלות כבד, הפרעות פסיכיאטריות כמו דיכאון וחרדה והפרעות אישיות אנטי חברתיות".

מה זה בעצם, אלכוהול? כמולקולה, אלכוהול הוא די פשוט, אך דרך ההשפעה שלו על המוח שלנו היא מאוד מורכבת. אנשים שונים מושפעים מאלכוהול באופן שונה, אפילו כמות האלכוהול שנספגת בדם משתנה לפי המטען הגנטי שלנו. גם היחס שבין רקמות השומן לרקמות השריר משפיע על מהירות ספיגת האלכוהול. ברגע שהוא מגיע למחזור הדם, האלכוהול משפיע על איברים רבים, אך בעיקר על מערכת העצבים. למרבה ההפתעה, במנות קטנות אלכוהול דווקא מרגיע את מערכת העצבים שלנו. "השפעת האלכוהול על הגוף משתנה מאדם לאדם, אין חוק שאומר כמה אני הופך להיות שיכור לפי כמות המשקה שלי", אומר ד"ר שחר. "ההבדל המקובל בין צריכת אלכוהול לבין שתיינות הוא כאשר גבר צורך יותר משני משקאות ביום וכשאישה שותה יותר ממשקה אחד ביום. צריכה כזו נחשבת לצריכה מסוכנת".

סילבסטר 2015, פירנצה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
חוגגים בטירוף? תרגיעו, ותחשבו גם על מחר | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

איך לשתות נכון? כללים

1. האיכות היא המפתח
אז מה ישפיע על מה שיקרה לכם בעקבות השתייה? ראשית, האיכות. ביין אדום, ככל שהצבע עמוק יותר, כך יש בו יותר אנטיאוקסידנטים – הכמות הגדולה ביותר היא במרלו, קברנה סוביניון וקיאנטי. תשקיעו בעצמכם, תשתו יין טוב יותר. "זה לחלוטין נכון", אומר ד"ר שחר. "המשקאות האלכוהוליים האיכותיים יותר מכילים פחות דברים שיכולים להזיק לנו, ולכן הם פוגעים בגוף פחות".

2. ערבבו בחוכמה
כשאתם מנסים להימנע מקלוריות מיותרות, כדאי שתשימו לב עם מה אתם מערבבים. לעיתים קרובות, קוקטיילים או ערבובי משקאות הם מקור לצריכת סוכר מוגזמת. למשל' אם מערבבים וויסקי וקולה - מדובר על משהו כמו 9 כפיות סוכר לכוס. במקרה כזה עדיף דווקא לערבב את המשקה עם סודה' שגם מוהלת את המשקה החריף, וגם לא מוסיפה עליו עוד קלוריות. אגב, שמפניה היא המשקה הנכון אם כבר מדברים על סוכר. שמפניה היא משקה דל בסוכר, על אף שהיא לפעמים מרגישה מתוקה. בכל אופן, כדאי לבחור את השמפניה הכי יבשה, לאט לאט מתרגלים לטעם, והחיסכון הזה בסוכר יעשה לכם רק טוב.

3. אלכוהול זה משמין
כמקור לסוכר, אלכוהול גם יכול להיות מאוד משמין, בדיוק כמו כל שאר המשקאות הממותקים. צריכה ממושכת של אלכוהול לאורך זמן אפילו הוכחה שמעלה את רמת הכולסטרול בדם (כמובן שמשקאות מתוקים יותר מכילים יותר סוכר). ואם ההשמנה לא מרתיעה מספיק, אלכוהול גם יכול לגרום לנו להרגיש נפוחים, מכירים כרס בירה? אז ככה.

4. לא על בטן ריקה
אחד החוקים הכי חשובים של שתייה היא לא לשתות על בטן ריקה. הסיבה לכך היא שספיגת האלכוהול בדם היא מהירה יותר אם אין אוכל בקיבה שיכול לעכב אותו. במקומות בהן תרבות השתייה היא נכונה ואחראית, השתייה נעשית במתינות לצד הארוחה, כמו אצל הצרפתים.

עוד ב-mako בריאות:
>> עד כמה אתם מכירים את הפחמימות שלכם?
>> גמורים? הנה 11 טריקים שירימו לכם את האנרגיות
>> איך אדם כל כך צעיר נזקק להשתלת לב? סיפורו של עמית פישר

5. הרבה אלכוהול לא עוזר לשינה
לטווח הארוך, אלכוהול יכול להשפיע לרעה על מצב הרוח שלכם. צריכת אלכוהול גורמת להתגברות של ייצור חומרים במוח, אך לאחר פרק זמן קצר, ייצור החומרים מפסיק ונוצרת ירידה דרסטית שגורמת לשינוי במצב הרוח. מה שקורה בפועל הוא שיש תנודות במצב הרוח.

ויסקי (צילום: pixeljuice, Istock)
מערבבים ויסקי עם קולה? לא כדאי | צילום: pixeljuice, Istock

ואכן, הרבה אנשים משתמשים באלכוהול כדי להירגע אחרי יום ארוך ומלחיץ. הסיבה לכך היא שהתגובה הראשונית לאחר צריכת אלכוהול היא הגברת החומרים המרגיעים במוח, וגורם לרגיעה אמיתית. מה שכן, לאחר האפקט הראשוני, נוצרת מחזוריות שגורמת למוח להזדקק לאלכוהול כדי לייצר את החומרים המרגיעים שלו, ואז קורה שללא אלכוהול, אנשים נהיים לחוצים ולא יכולים לישון. ואגב, אלכוהול לא באמת עוזר לישון, ויכול אפילו להזיק לאיכות השינה.

ומה עם ההנגאובר?

למרות ש"הזמן יעשה את שלו" הוא הדבר אולי המדויק ביותר שאפשר לומר לגבי ההנגאובר (חמרמורת), זה אולי גם הדבר האחרון שאנחנו נרצה לשמוע כשאנחנו מתעוררים כמו הלומי קרב בבוקר שלאחר השתייה. אנחנו גם ככל הנראה נהיה מוכנים לנסות כל דבר כדי להיפטר מהתסמינים המטרידים, גם אם מדובר בהמלצות שמקורן אינו אמין במיוחד (כמו שתיית מי מלפפונים חמוצים), ויעילותם מוטלת בספק (כיסוי כל הגוף עד הצוואר בחול).

מה זה הנגאובר? אוסף של סימנים וסימפטומים שקשורים לשתייה מופרזת של אלכוהול. האלכוהול גורם לאנשים להטיל את מימיהם בתדירות גבוהה יותר, משום שהוא מדכא ייצור של הורמון בשם וזוספרסין שאחראי על ספיגת נוזלים בכליה, דבר שגורם ליותר מים להגיע לשלפוחית השתן במקום להיספג בגוף, מה שמעלה את הסיכוי להתייבשות. אלכוהול מגביר ייצור של חומצות בקיבה ומפחית את קצב חילוף החומרים, ומכאן הנטייה לבחילות, הקאות וכאבי בטן. במקביל חלה גם ירידה ברמת הסוכר מה שמוביל לעייפות, חולשה ורעידות. הרחבה של כלי הדם עשויה להוביל לכאבי ראש. "לא כל הנגאובר צריך להגיע לרופא, אבל אם יש איבוד הכרה, או שינוי התנהגותי לחלוטין כן", מוסיף ד"ר שחר. "אנחנו מעדיפים שאנשים לא יגיעו לרמת ההנגאובר מלכתחילה". שמעתם? עכשיו תיישמו.

אמנם אין פתרון קסם להנגאובר, ורשימת הדברים שכדאי לא לעשות נדמית ארוכה יותר מזו שמציעה מה כן לעשות. אבל יש כמה דברים שניתן לעשות כדי להקל על הקטסטרופה הגופנית:

1. שתו מים והרבה
זה נכון שעדיף לשתות מים במקביל לשתיית האלכוהול, ולשתות עוד כמה כוסות לפני שאתם הולכים לישון, אבל אם משום מה לא עשיתם זאת, גם כשאתם כבר עמוק בתוך הצרה, מים יסייעו להעביר בהדרגה את התחושה הרעה. אם שתיית האלכוהול תורמת להתייבשות, מילוי של הגוף בנוזלים שאיבדנו יסייע לנו להרגיש קצת פחות אומללים.

2. תשתו ספרייט
ואם כבר לשתות, לפני כשנה טענו חוקרים בסין כי מצאו את התרופה האולטימטיבית להנגאובר - הספרייט. הטענה היא שמכל מאות המשקאות שנבדקו, דווקא הספרייט נמצא כמסייע או מאיץ את קצב סילוק האלכוהול מהגוף על ידי פירוק חומר בשם אצטאלדהיד, תוצר של פירוק האתנול - שמו הכימי של האלכוהול. לא ברור אם זה אכן עובד, אבל ככל הנראה לא יזיק לנסות, בהנחה שהמשקה מצוי בהישג יד.

3. תאכלו מזון קל - רצוי פחמימות
הסברה היא שאכילה של מזון עשיר בפחמימות כמו לחם או פסטה תעלה את רמת הסוכר בדם וגם תסייע להרגיע את הבטן הגועשת. עדיף לדבוק במזונות פשוטים כמו טוסטים, קרקרים או דגני בוקר כדי לא להעמיס על הקיבה. כן, יש שגורסים שלריפוי מהיר מהנגאובר כדאי לאכול מזון שמנוני כמו ביצים מטוגנות ובייקון, אבל אין לכך ביסוס הגיוני. יתרה מכך, יש מחקרים ששוללים את היעילות של זה. ישנה גם טענה כי להפחתת התסמינים כדאי לאכול מזונות עשירים בויטמין B6 כמו עגבניות, ביצים, בננות, אורז וחומוס, אבל ככל הנראה, לריפוי ההנגאובר, הגוף זקוק לכמות גדולה מהויטמין ממה שמצוי במזון.

4. תלכו לישון
זה אולי מובן מאליו, אבל זהו ככל הנראה אחד הדברים היעילים ביותר שאפשר לעשות כדי לאפשר לגוף להתאושש ולסלק את הרעלים מהגוף.

5. זהירות עם תרופות לשיכוך כאבים
מנטילת תרופות לאחר אלכוהול כדאי להיזהר. תרופות יכולות לשכך כאב ראש אם קיים, אבל אספירין או איבופרובן (אדוויל) עשויים לגרות את הקיבה ואקמול (פארצטמול) עלול לגרום לנזק לכבד בנוכחות כמויות גדולות של אלכוהול. "כעיקרון אין בעיה עם שימוש במשככי כאבים", אומר ד"ר שחר. "עם זאת, אם יש כאבי ראש חמורים שלא עוברים, עדיף להיבדק. אין בעיה לקחת תכשירים נגד כאב, אך אם מדובר בכמויות גדולות של אלכוהול, עדיף שלא להעמיס על הכבד בעוד תרופות".

שותה מים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
תעמיסו עם המים, זה רק יעזור לכם. וגם ספרייט! | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

נשק לא קונבנציונאלי

ואם חשבתם שכבר כיסינו את כל האופציות, דעו לכם שעוד לא התחלנו. יש גם תרופות סבתא מוזרות, ולא קונבנציונליות שאנשים נוהגים להשתמש בהן ביום של הנגאובר. הנה מה שיש לנו להגיד עליהן:

1. סאונה והתעמלות
הרעיון שאפשר "להזיע" את האלכוהול והרעלים החוצה מהגוף הוא בעיקר מיתוס. ההזעה המרובה עשויה דווקא לגרום להתייבשות גדולה יותר, ואף לשינויים מסוכנים בזרימת הדם. "זה יכול להזיק משום שאנשים בהנגאובר הם דיי מטושטשים, ולכן יכולים להיפצע, וגם הם דיי מיובשים אז לא מומלץ לעשות ספורט", אומר ד"ר שחר. " לא בטוח שזה הדבר הראשון שכדאי לעשות בבוקר שאחרי שתיית אלכוהול מרובה. ובכל מקרה, כדאי להוסיף לכך שתייה של מים".


2. לשתות קפה חזק
שתיית קפה במצב כזה היא סוג של הימור. הקפאין מצר את כלי הדם ומעלה את לחץ הדם ועשוי לסייע אם אתם סובלים מכאב ראש חזק או מיגרנה בעקבות ההנגאובר. בנוסף, מי שרגיל לקפה של הבוקר, ומדלג עליו הפעם עשוי לחוות תסמיני גמילה שייסייעו להרגשה הרעה. מצד שני, הקפה גם משתן, ועשוי להחמיר את ההנגאובר. "העובדה שקפה יכול לעזור לטפל בחמרמורת לא הוכח מדעית", אומר ד"ר שחר.

3. נטילת תוספי מזון
תרופות להקלה על הנגאובר, שהן בעצם סוג של תוספות מזון, נמכרות בעיקר מעבר לים (כמו Berocca, Chaser, RU-21, Sob'r-K Hangover Stopper) ולעתים משווקות כמעין תרופות קסם להתגברות על הנגאובר. התרופות האלה, שנמכרות ללא מרשם, מכילות תרכובות של ויטמינים ומינרלים, והטענה היא שהן מנקות את הגוף מרעלים ומעלות את רמת האנרגיה בגוף. ספק אם באמת מדובר בגלולות פלא, אבל לא יזיק לנסות אם הצלחתם להשיג. ויש גם את התרופה אלקה זלצר שמיועדת במקור לטיפול בצרבת, אבל רבים נשבעים ביעילותה בהתאוששות מהנגאובר. היא מכילה סודיום ביקרבונייט (סודה לשתייה) שמסייעת בהרגעת חומצות הקיבה. הבעיה שהיא מכילה מרכיבים נוספים כמו אספירין וחומצה ציטרית שעשויים דווקא לעורר את הקיבה בצורה לא רצויה לאחר לילה של שתייה.

4. לשתות עוד כוסית
עוד מיתוס מבודח, שהנטייה היא לדבוק בו למרות שמנופץ שוב ושוב. ייתכן ששתייה של עוד אלכוהול אכן תסייע לטווח הקרוב בסילוק הסימפטומים, אבל ככל הנראה גם תוביל בהמשך להנגאובר גרוע כפליים. "במקומות רחוקים מאיתנו שצורכים יותר אלכוהול, זה קורה יותר", אומר ד"ר שחר. "בכל אופן, זו אגדה אורבנית וכמובן שלא מומלץ בשום מקרה".

5. לאכול ארטישוק
יש אנשים שמדווחים על הקלה בחמרמורת לאחר אכילת ארטישוק. "יש לו איזה אפקט על הנגאובר. לא הצליחו להוכיח מה בדיוק, אבל אומרים שזה עובד", מוסיף ד"ר שחר. "נוסף לכך, גם מיץ פירות יכול להקל על ההרגשה, משום שהוא מעלה את רמת הסוכר בדם ובעצם עוזר לגוף לשרוף את האלכוהול מהר יותר".