מגפת הקורונה העלתה לסדר היום סוגיה חשובה: שמירה על היגיינה. מומחים חוזרים ומדגישים כי אחת הדרכים היעילות ביותר לעצור את התפשטות המחלה היא הקפדה על רחיצת ידיים במים וסבון. שטיפת ידיים לעתים קרובות יכולה למנוע הידבקות במחלות שונות וכעת כשווירוס הקורונה מדאיג אותנו יותר, הגיע הזמן לקחת את ההמלצה הזאת ברצינות רבה. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ניסוי שנעשה בעזרת מנורה אולטרה סגולה הוכיח עד כמה חשוב לרחוץ ידיים. לפי הממצאים המשתקפים מהתמונות שפורסמו, המסקנה היא חד משמעית: הדרך הטובה ביותר היא לרחוץ ידיים במים וסבון במשך 20-30 שניות. אז אם אתם שוטפים במים וסבון במשך 7 שניות, לצערנו זה לא מספיק טוב. ואם אתם שוטפים רק במים, אתם רחוקים מלהרחיק את עצמכם מזיהומים, חיידקים ווירוסים מזיקים. 

כסף מזומן (צילום: Vegas_il, shutterstock)
אם רק הייתם יודעים כמה ידיים השטרות האלה עברו | צילום: Vegas_il, shutterstock

זה לא סוד שרבים מאיתנו נוטים לזלזל בשטיפת ידיים ולבסוף מוצאים את עצמנו חולים, מבלי לדעת כיצד נדבקנו. אז נכון שאנחנו לרוב נדבקים מאנשים שאנחנו באים איתם במגע אבל לפעמים זה גם קשור לסביבה שלנו, או ליתר דיוק, בדברים שאנחנו נוגעים בהם ולא שוטפים ידיים לאחר מכן. אמנם במרבית המקרים מדובר בחיידקים לא מזיקים, אך ישנם גם חיידקים שיכולים לגרום למחלות כמו וירוס בקיבה והצטננות. הנה 9 דברים שכדאי לזכור לשטוף ידיים לאחר שנוגעים בהם. 

>> עוד ניסוי שממחיש כמה חיידקים יש לכם בידיים

1. כסף

העולם מתחלק לשני סוגי אנשים: אלה שמסתובבים כל הזמן רק עם כרטיסי אשראי ואלה שמעדיפים להתנהל רק עם מזומן. לא משנה לאיזו קבוצה אתם משתייכים, אתם ככל הנראה תצטרכו להחזיק שטרות ומטבעות לא מעט במהלך חייכם וכשזה יקרה – הקפידו לרחוץ ידיים מיד אחרי. מחקרים בדקו שטרות בבנק בניו-יורק ומצאו לא מעט מיקרואורגניזמים, כולל וירוסים, חיידקים שמקורם בפה ובאיברי המין ודנ"א של חיות מחמד. מחקרים אחרים הראו שמטבעות מסוימים יכולים להכיל חיידקים מחוללי מחלות כמו אי.קולי וסלמונלה. אין ספק שהרבה ידיים עברו בשטרות שאתם מחזיקים וכדאי מאוד שתקפידו על היגיינה כשאתם משתמשים בהן.

אנשים נוסעים באוטובוס (צילום:  Monkey Business Images, shutterstock)
אלפי אנשים נגעו במעקה הזה לפניכם | צילום: Monkey Business Images, shutterstock

2. תפריטים במסעדות

הכי כיף להתפנק בארוחה במסעדה, אבל חשוב לזכור שמדובר באזור ציבורי לכל דבר ולפיכך ישנם כמה משטחים שיהיו מזוהמים יותר מהרגיל. התפריטים נחשבים לפריטים הכי מלאי חיידקים במסעדה, כי כמובן המון אנשים נוגעים בהם. חוקרים מאוניברסיטת אריזונה מצאו שתפריטים מכילים כ-185 אלף חיידקים. מכיוון שאתם לא יכולים להימנע מלגעת בהם, מומלץ לרחוץ ידיים לאחר השימוש.  

3. ידיות ומעקים

רבים לא מודעים לזה, אבל אחרי נסיעה בתחבורה ציבורית מומלץ בחום לרחוץ ידיים. המוני אנשים עוברים באוטובוסים וברכבות מדי יום, נוגעים בידית, במעקה ובכפתורי ה"עצור". גם המעקה במדרגות הנעות בקניון או בתחנת הרכבת נחשב לאחד המקומות המזוהמים ביותר במרחבי הציבור. זכרו לרחוץ ידיים אחרי כל נסיעה בתחבורה הציבורית – ואם אין לכם גישה למים וסבון, הצטיידו באלכוג'ל בתיק.

חדר המתנה של רופא ילדים (צילום: shutterstock)
לגעת כמה שפחות בדברים בחדר ההמתנה | צילום: shutterstock

4. עטים שלא שייכים לכם

שאלתם עט מחבר? ייתכן שיש בו מאות, אם לא אלפי חיידקים. לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, העט המשרדי הממוצע מכיל פי 10 יותר חיידקים ממושב האסלה המשרדי הממוצע – כ-200 חיידקים לכל שישה סנטימטרים רבועים. ואם אתם לא סומכים על הממצאים הללו, רק תיזכרו כמה אנשים אוהבים ללעוס את העט שלהם וזו כבר תהיה דרך טובה לזכור לרחוץ ידיים לאחר שימוש בעט משרדי.

>> כך תשטפו ידיים נכון 

5. כמעט כל דבר אצל הרופא

בדומה לבתי חולים, גם מרפאות רגילות שאתם פוקדים כדי לראות את רופא המשפחה הן קרקע פורייה להמון חיידקים, במיוחד כאלה שיכולים לגרום למחלות. המון אנשים חולים עוברים במקומות האלה ולכן חפצים רבים עשויים להכיל חיידקים. מהמגזינים שבאזור ההמתנה ועד לעטים וקולרים. נמצא כי בעט ממוצע במרפאה ישנם 46 אלף יותר חיידקים בהשוואה למושב אסלה ממוצע. נכון שלא כל החיידקים בהכרח מזיקים, אך במרפאות הסיכוי לכך גבוה יותר. אתם לא צריכים להיכנס לפניקה, רק מספיק שתזכרו אחרי הביקור לרחוץ ידיים או להביא עמכם אלכוג'ל בתיק.

6. מסכי מגע

מטלפון הנייד שלכם ועד למסכי מגע במקומות ציבוריים כמו כספומטים, מסעדות ושדה תעופה – מסכי מגע אוגרים לא מעט חיידקים, הרבה יותר ממה שנדמה לכם. ידוע שמסכי הסמארטפון מלאים ביותר חיידקים ממושב אסלה, חלקם חיידקים שבהחלט לא אמורים להיות שם (אנחנו מסתכלים עליכם, אנשים שנכנסים עם הנייד לשירותים).   

7. סקוטש לכלים וקרשי חיתוך

מחקר מצא כי ישנם יותר מ-326 זנים שונים של חיידקים בסקוטשים במטבח. וזה בהחלט הגיוני בהתחשב בכך שהמטבח שלנו מלא בחיידקים שונים, מפירות וירקות טריים ומבשר טרי. חשוב להקפיד לרחוץ ידיים במים וסבון לפני שמתחילים לבשל – ואחרי שעבדתם עם בשר לא מבושל. ואל תשכחו להחליף בתדירות גבוהה את הסקוטש שלכם.

_OBJ

8. כמעט כל דבר בשדה התעופה

לכל מקום ציבורי שעוברים בו המון אנשים מדי יום יש את הפוטנציאל להיות סכנה תברואתית. וכשאתם נמצאים בשדה תעופה, אין לכם ברירה אלא לגעת בלא מעט חפצים שאחרים נגעו בהם לפני כן. מהמעקה במדרגות הנעות ועד למגשים עליהם אתם מניחים את החפצים שלכם בבדיקות הביטחוניות.

9. בעלי חיים (כולם)

רבים נוטים לשכוח לשטוף ידיים לאחר שליטפו חיית מחמד, במיוחד אם היא שלהם. אבל למעשה זו עשויה להיות טעות גדולה. חיידקים מחוללי מחלות יכולים להיות גם על הכלב או החתול האהוב שלכם ולכן חשוב לשמור על היגיינה כשאתם בקרבתם – במיוחד אם אתם מלטפים אותם לפני שאתם מתיישבים לאכול.