ביום חמישי (ה'), נפרדה מהעולם המלכה אליזבת' השנייה בגיל 96, אחרי שנהנתה משנים רבות של בריאות גופנית ומנטלית מעוררת התפעלות. היא נולדה נולדה ב-21 באפריל 1926 והפכה למלכה כבר בגיל 25. חרף עשרות שנים של שערוריות ומשברים משפחתיים, היא הצליחה להישאר בכושר גופני טוב כמעט עד לרגעיה האחרונים וגם הפגינה כושר מנטלי יוצא דופן לגילה. עבור העולם היא תמיד תיזכר כמלכה חיננית, אצילית וקורנת בכל שנות חייה הארוכים.  אז איך היא עשתה את זה?

 הליכה ורכיבה

אליזבת השנייה אמנם לא עקבה אחר תוכנית אימונים קפדנית, אבל פעילות גופנית הייתה חלק גדול מחיי היום יום שלה. היא טיילה בארמון בקינגהאם עם חיות המחמד האהובות שלה פעמיים ביום, וגם נהנתה מטיולים ארוכים בשטח בלמורל, שם שהתה במהלך חופשת הקיץ ובילתה את רגעיה האחרונים. בנוסף, למלכה הייתה גם היסטוריה של רוכבת סוסים, ועל פי הדיווחים היא יצאה ל"טיולים עדינים" סביב טירת ווינדזור על גב סוס גם בשלב כשהרופאים כבר לא המליצו על כך.

מחקרים מראים שאפילו פעילות גופנית קלה כמו הליכה יומית יכולה להאריך את תוחלת החיים, על ידי הורדת לחץ הדם ורמות הלחץ. פעילות גופנית גם שומרת על העורקים, מורידה את הסיכון לדמנציה ולמחלות לב, ומחזקת את המערכת החיסונית ועוד.

 

המלכה אליזבת מברכת (צילום: אינסטגרם - kensingtonroyal)
שמרה על סדר יום קבוע | צילום: אינסטגרם - kensingtonroyal

פעילות מוחית

מאז שנהפכה למלכה ב-1952, אליזבת קיבלה קופסה אדומה גדולה מלאה בניירת כמעט בכל יום בשנה - מלבד שני ימי החופש הרשמיים שלה - חג המולד ויום ראשון של חג הפסחא. הקופסה הכילה דוחות פרלמנטריים, מסמכי מודיעין וניירות אחרים ששימשו להעברת הודעות יומיות מהממשלה. כמו כן, היא פתחה את יומה בקריאת עיתוני בוקר ובערבים שיחקה "שבץ נא" עם בעלה הנסיך פיליפ.

יוגורט ותה

מספרים שהמלכה מעולם לא נראתה בעודף משקל - אפילו בשנותיה המאוחרות לחייה כשהאטה את פעילותה הפיזית. לפי הדיווחים, המלוכה התחילה את יומה עם תה ארל גריי ותוספת של ביסקוויטים. לאחר מכן, אכלה את ארוחת הבוקר העיקרית שלה בחדר האוכל הפרטי שלה בארמון בקינגהאם, עם דגני בוקר, יוגורט, טוסט ומרמלדה. כידוע, יוגורט עשיר בחלבון, סידן, ויטמינים ופרוביוטיקה; השומרים על בריאות המעיים, מערכת החיסון חזקה ומונעים בעיות עיכול.

  

המלכה אליזבת והנסיך פיליפ (צילום: Chris Jackson, GettyImages IL)
עם הנסיך פיליפ מוכיחה שאהבה היא הסוד לאריכות ימים | צילום: Chris Jackson, GettyImages IL

הקפדה על שגרה יומית 

אומרים ששגרה זה לא רע, ואם לשפוט לפי ההיסטוריה של הוד רוממותה – זה אפילו מעולה.

  • מספרים שהמלכה אליזבת' נהגה לשמור על שגרה רוטינית למדי שכללה כמה מנהגים קבועים: 

  • בכל בוקר התעוררה ב 7:30 ונהנתה מכוס ארל גריי.

  • לפני כל ארוחת בוקר היא הייתה נהנית מאמבט מפנק.

  • בעת ארוחת הבוקר נהגה לקרא עיתונים ולהאזין לרדיו.

  • את הקופסאות שלה הייתה נוהגת למיין בכל יום ולקחת איתה לפגישות.

  • את שעות אחה"צ הייתה מקדישה לביקורים מחוץ לארמון ואז חוזרת לתה מנחה.

  • מבלה את זמנה בקריאת דו"חות פרלמנטריים נוספים.

  • בערב היא הייתה משתתפת בקוקטייל או ארוחת ערב ציבורית או משחקת את משחקי הקופסה שלה. גם צפייה בטלוויזיה הייתה אופציה.

  • בשעה 23:00 בדיוק היא נכנסה למיטה עם היומן והספר שלה.

לפי חוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, הקפדה על שגרה יומית מסייעת להפחתות רמת הלחץ והחרדה.

 אהבה

המלכה אליזבת נהגה לתאר את בעלה  הנסיך פיליפ כ'סלע' שלה, ואין ספק שגם לו יש חלק מכך שנשארה כל כך בריאה וקורנת במשך שנים.

מחקר משנת 2019, שפורסם ב "Psychological Science", מצא כי אנשים שהיו מאושרים בנישואיהם נוטים פחות למות בתוך תקופה של שמונה שנים. חוקרים מהולנד עקבו אחר 4,400 זוגות בארה"ב בני למעלה מ-50. אלו שמתו נטו לדווח בחייהם על שביעות רצון נמוכה יותר ממערכת היחסים ועל שביעות רצון נמוכה יותר מהחיים. עוד עולה מהמחקר כי שברון לב כתוצאה מאובדן אדם אהוב יכול להוביל להידרדרות מהירה של הבריאות, וכידוע – המלכה נפרדה מבעלה שהלך לעולמו כשנה לפני לכתה. תסמונת הלב השבור, הידועה מבחינה רפואית כ-takotsubo cardiomyopathy, משפיעה על עד 3,000 בריטים וכ -11,000 אמריקאים מדי שנה. שכול, גירושים ואפילו פשיטת רגל יכולים להיות טריגרים לכך.

 שורה תחתונה: אם אתם רוצים לחיות חיים ארוכים ולזכות בבריאות גופנית ומנטלית, כדאי שתתחילו לקום יותר מהכיסא, תקראו יותר, תאכלו יותר יוגורט ותשתו הרבה תה, סדרו את היומן שלכם ואל תשכחו להתאהב.