כאשר אנחנו חייבים ללכת לשירותים אנחנו באמת חייבים, אבל רובנו דוחים את הצורך כדי לכתוב עוד מייל, לראות את הסוף של הפרק או סתם כי אנחנו מתעצלים לקום וללכת. אנשים אומרים שזה לא בריא, אבל האם זה מבוסס מבחינה רפואית או שמדובר בסתם אמונה טפלה?

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

דופן שלפוחית השתן שלנו מכוסה בקולטנים הרגישים למידת המתח והלחץ הנוצר בתוכה בזמן המילוי. בשלב בו השלפוחית מגיעה לנפח המתאים (קרוב לחצי ליטר שתן) מועבר מסר למוח ובעקבותיו מתחיל רצף פעולות אשר בסופו של דבר יוביל להתרוקנות השלפוחית. מנגנון זה כולל את מערכת העצבים, שריר  השלפוחית, הסוגרים ושרירי רצפת האגן. מערכת זו אחראית גם על מנגנון השליטה במתן שתן ומאפשרת לנו להתאפק ולהימנע מדליפת שתן. היכולת שלנו להתאפק מתאפשרת בזכות פעילות תקינה של מערכת העצבים ומערכת השרירים.

רבים מאמינים כי התאפקות אסורה ויכולה לגרום לזיהומים בדרכי השתן או פגיעה בתפקודי הכליות. כבר מגיל הילדות נאסר עלינו להתאפק בטענה כי השלפוחית עלולה להתפוצץ ואם נתאפק יתר על המידה נגרום לעצמנו נזק בלתי הפיך עד אי שליטה מוחלטת במתן שתן. המתחכמים אוסרים על התאפקות מחשש לפגיעה בלתי הפיכה בשלפוחית השתן ואף אפשרות של פגיעה בפוריות. לכל המיתוסים הללו אין הוכחה בספרות הרפואית ואין בהתאפקות כדי לפגוע בשלפוחית השתן.

עוד ב-mako בריאות:
>> איך נראית התמכרות למשחה סטרואידית? תמונות קשות
>> למה יש לנו בריין פריז? ומה עושים עם זה?
>> מי צריך חומר הרדמה? כך נראו ניתוחים במאה ה-19

לעומת זאת, קיימות מחלות נוירולוגיות בהן נמצאת שארית שתן גדולה בשלפוחית השתן. עצם השארית הגדולה יכול לגרור לדלקות בדרכי השתן, פגיעה בתפקודי הכליות או לגרום לנזק בלתי הפיך לשלפוחית. אלו מצבים לא שכיחים והם בדרך כלל מאובחנים בשלבי המחלה הראשונים.

האמת היא, שהתאפקות מלהטיל שתן יכולה להועיל ואף לרפא. נשים הסובלות מאי שליטה במתן שתן ייהנו מאימון השלפוחית להתאפקות על ידי תרגול שרירי רצפת האגן. צעירים עם תכיפות במתן שתן על רקע התנהגותי בלבד ייהנו מאימון להתאפקות בכדי להגדיל את מרווח הזמן בין הטלת שתן אחת לשנייה ובכך לשפר את איכות החיים שלהם. מכך, התאפקות אולי גורמת לאי נוחות פיזיולוגית אך מצב של התאפקות אינו גורם לבעיה רפואית או לנזק במערכת השתן ובמצבים מסוימים אף מועיל. מקסימום, במקרה הכי גרוע אולי תרטיבו את עצמכם. 

 * ייעוץ רפואי לכתבה: רינגל אבי, מומחה בכירורגיה אורולוגית, מכבי שרותי בריאות.

>> סל הבריאות לשנת 2016: מה נכנס ומה יצא?