שינוי התזונה שעובר על רובנו בחג הפסח משפיע באופן ישיר על מערכת העיכול, וגורם בתקופה זאת של השנה לאחת התופעות השכיחות בעולם המערבי- עצירות. פינוי צואה אצל אדם בריא עומד על בין 2-3 ביום לאחת לשניים עד שלושה ימים, וברגע שנוצר דפוס של מינון הולך ויורד אתם ככל הנראה בדרך לעצירות.

כמו ברבים מהמקרים של תסמונות הקשורות למערכת העיכול, עדיף תמיד לחשוב איך להימנע מלהגיע למצב בו אנחנו צריכים לרוץ לבית המרקחת לקנות תכשיר או לבלות שעות בשירותים.

לפרופ' פרד קוניקוף, מנהל המכון למחלות דרכי העיכול והכבד, מרכז רפואי מאיר כפר סבא שירותי בריאות כללית, יש כמה המלצות כיצד לעבור את ימי המצות בקלות יחסית:

עוד ב-mako בריאות:
>> הכל זה מלמעלה: אפילו הגיל בו תאבדו את הבתולין 
>> מצות ומצוות: למה זה עושה לנו כזה כאב בטן?
>> ניקיון פסח: 7 דברים שאתם חייבים להעיף מהבית
  1. שתו מים - "הדרך המומלצת מכולם למנוע עצירות היא בצריכת נוזלים גבוהה, שמעודדת פעילות מעיים ומדרבנת סילוק צואה", אומר פרופ' קוניקוף, "שתיה שומרת על הידרציה חיובית בגוף ומונעת התייבשות של תוכן המעיים".
  2. איכלו מזון בעל סיבים תזונתיים - לצד המצות המסורתיות ועוגיות הקוקוס, יש כיום לא מעט מצות ומאפים כשרים לפסח שמכילים כמות סיבים שיקלו על מערכת העיכול, כמו מצות סובין או מצות מקמח מלא. "כך יתאפשר להשלים חסרים בסיבים ובתאית שבימים כתיקונם מתקבלים מתזונה עשירה בפחמימות מורכבות, וע"י כך למזער את תופעות העצירות", מוסיף פרופסור קוניקוף.
  3. פירות יבשים - גם כשר, גם טעים וגם בריא. הפירות המומלצים: שזיפים ותמרים סיניים.
  4. פירות וירקות - הוסיפו לכם לתפריט בימים אלה הרבה ירקות ופירות בעלי ערך תזונתי גבוה וסיבים תזונתיים. הפירות המומלצים: אבוקדו, אגס ותפוח עם הקליפה וסלרי. ירקות מומלצים: סלרי, תרד, כרובית מבושלת וכרוב ניצנים.
  5. פעילות גופנית - מסייעת לפעילות המעיים ומומלצת גם בימים נינוחים יותר.

בנוסף, כשההתאמות בתזונה ובאורח החיים לא עוזרות למנוע עצירות במהלך החג, ניתן להשתמש, גם אם זה באופן זמני לתקופת החג, באחד או יותר ממגוון הפתרונות שקיימים ללא מרשם רופא כגון המוצר הפרה ביוטי 'אבילאק' ודומיו. תכשירים אלה מורידים את רמת החומציות במעי, תופעה המעודדת את העלאת נפח הצואה ויציאות. מוצרים פרה ביוטיים אף מעודדים את השגשוג של חיידקי המיקרוביום,מה שגורם לעידוד נוסף של פעילות המעיים.

>> מתי זה דווקא בסדר לאכול אוכל משמין?