לכולם ברור עד כמה חשוב שנשתה מים איכותיים. ובכן, איכות המים מושפעת ממספר גורמים - החל ממקור המים, הטיפול שמוענק להם והופך אותם לראויים לשתייה, מערכת הובלת המים ועד מערכת המים הפרטית שלנו בבית. בעוד שכל הדרך עד לכניסה לבנין שלנו מי השתייה הם תחת האחריות של הרשויות המספקות אותם, מהרגע שהמים נכנסים לצנרת הבניין או הבית שלנו האחריות עוברת לידיים שלנו. אז מה אנו באמת יודעים על המים שיוצאים מהברזים שלנו ומה קורה להם ברגע שהם מגיעים לצנרת הביתית של הבניין או הבית הפרטי בו אנו מתגוררים?

מי השתייה בישראל המסופקים במערכת המים הציבורים נחשבים לאיכותיים. הם עוברים בדיקות ונמצאים תחת פיקוח מתמיד של משרד הבריאות. לעומת זאת, תשתית המים הביתית, המכונה בעולם "Last Mile" או "הקילומטר האחרון" אם תרצו בעברית, נמצאת באחריות האישית שלנו ושם לא מעט בעיות שעלולות לגרוע מאיכות המים המגיעה אלינו.

הקילומטר האחרון: בעיה גלובלית

בחלק ניכר מהבתים בארץ הצנרת הותקנה לפני שנים רבות וצנרת ישנה עלולה להפריש חומרים לא רצויים, כמו עופרת וחלודה ואף עלולים להתפתח בה חיידקים. עופרת ומתכות כבדות נוספות מגיעות ברובן אל מי התהום מזיהומים של של מפעלים תעשייתיים. בנוסף, במים עלולים להיות חיידקים ומזהמים מיקרו ביולוגיים חיים שיגיעו לכוס שלכם. חול וחלודה מגיעים מהצנרת הישנה וכלור מוסף למים בשלבי הטיהור, לכך עלולים להתווסף גם מזהמים כימיים משימוש אישי, שאריות של תרופות, הורמונים וחומרי ניקוי המחלחלים למי השתייה. כל אלה עלולים לחדור למקור המים ולהגיע למים שלנו. לזה עלולים להתווסף חומרים המופרשים ממערכת המים הביתית.

ברז מים מטפטף (צילום: By Dafna A.meron)
בחלק ניכר מהבתים בארץ הצנרת הותקנה לפני שנים רבות | צילום: By Dafna A.meron

טום פלקון, סגן נשיא בכיר באיגוד מערכות המים והשרברבות העולמי IAPMO אומר: "'הקילומטר האחרון' הוא לא רק בעיה ישראלית, זוהי בעיה גלובלית. כשהמים זורמים בצנרת הביתית, הם סופחים מתכות כבדות, יכולים להיווצר בהם תוצרי לוואי מזהמים, יכולים להיווצר ויכולים להימצא בהם מיקרו אורגניזמים". פלקון מוסיף ואומר כי יהיה הרבה יותר נינוח אם בכל ברז יהיה מותקן מטהר: "זה יקל את חששותיהם של אנשים משתיית מים לא בטוחים במצב לא ידוע".

כבר לא באמת משנה מה מצב התשתית

כל אלו הביאו את חברת שטראוס מים (תמי4) לפתח במשך שנים ובהשקעה של מיליוני שקלים את מטהר המים המתקדם בעולם – MAZE, פטנט ייחודי לברי המים תמי4. לפי דוקטור גארי האץ', נשיא שירותי ייעוץ גלובלי: "שטראוס מים באמת הצליחה לטהר מים מחיידקים, מתכות כבדות, חול, עופרת וחלודה. "מייז" מצליח גם לנטרל ריחות וטעם לוואי, להפחית את האבנית שנמצאת במים ובד בבד משמר את המינרלים החיוניים הטובים לנו. זו פשוט מערכת טיהור המים הטובה בעולם".

MAZE - מטהר המים לברי המים תמי4 מטהר את המים מחיידקים מזיקים, חול, חלודה וחלקיקים קטנים; סופח כלור, טעמי לוואי וריחות מהמים; מטפל בעופרת וכספית; מפחית אבנית וגם שומר על הרכב המינרלים במים, כך שאנו מקבלים מים איכותיים, צלולים וטעימים יותר.