קמטים נוצרים כתוצאה מהליך גנטי שקיים אצל גברים ונשים כאחד. כאשר רמת הקולגן הטבעי יורדת, העור הופך להיות יבש ופחות אלסטי, הוא צונח וגורם לשתי תוצאות בעור הפנים: קמטים או קיפול של העור. "הקמט" הוא שבר של העור, הוא נוצר ממחסור בקולגן כחלק מהליך טבעי של ההתבגרות. הסוג השני הוא "קיפול" שהם שקעים של העור במקומות מסוימים, צניחה של העור שגורמת להיווצרות קיפול ולמראה עור נופל.

תהליך ההתקמטות של העור נמצא שכיח יותר אצל נשים הנחשפות יותר לשמש, מעשנות, שותות אלכוהול ונמצאות בסטרס, כל אלה מזרזים את התהליך הביולוגי של התקמטות של העור. חשוב לציין שקמטים זה לא מחלה, זו תוצאה גנטית מהזדקנות העור.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

האם יש הרגלים מסוימים שמעלים את הסיכוי לקמטים?

לא קיים הליך מסוים שיכול להעלים את הקמטים ולא ניתן להימנע מהזדקנות העור, אבל יש דרכים לעכב את היווצרותם וזאת על ידי שמירה של אורח חיים רגוע, תזונה בריאה ומאוזנת, צמצום חשיפה לשמש וחום קיצוני וכן, הקפדה על שתייה מרובה של  מים ומיצים -  כשני ליטר בממוצע ביום. העור צריך להיות כל הזמן לח, מומלץ להשתמש בקרם לחות סטנדרטי ולא יקר, מומלץ למרוח קרם לחות כל שעתיים בגלל אידוי המהיר בארצנו.

אישה מעשנת סיגריה | אילוסטרציה (צילום: getty images)
עישון מזרז את הופעת הקמטים | צילום: getty images

האם יש משמעות למיקום הקמטים בגוף ולסוג הקמטים?

אין משמעות למיקום הקמטים, הקמטים שמעניינים את רוב האנשים, הם באזור הפנים.

הקמטים נמצאים בארבעה אזורים בפנים: הקומה העליונה - המצח ומסביב לעיניים, אזור שני הוא התפוחונים שזה עצמות הלחיים, האזור השלישי קמטי הבעה קמטי מרירות, ולבסוף, יש את הבולדוג הקטן (טשטוש קו הלסת ונפילת הפנים, שמקנה להם מראה המכונה 'פני בולדוג') שנוצר מצניחה של העור בשני צדי הסנטר. 

האם יש דרך למנוע קמטים?

אין דרך למנוע קמטים אבל יש דרכים לעכב את מהירות הזדקנות העור, כמו למשל, להקפיד על טיפול קוסמטי אחת לשלושה חודשים, להקפיד על ניקוי פנים יסודי אחת לשבועיים, כמו כן מומלץ לבצע התעמלות של הפנים משמע - כיווץ של הפנים ומימיקה.

פילינג (צילום: shutterstock By Voyagerix)
פילינג | צילום: shutterstock By Voyagerix

לא רק טיפול אצל קוסמטיקאית, מומלץ גם לעשות טיפול ביתי אחת לשבוע. 3 סוגים של פילינג טבעי שכל אחד יכול לעשות לבד:

  • פילינג קלאופטרה. ניקוי העור באופן יסודי. לערבב כפית של מיץ לימון טרי עם כפית מים, לשפשף את העור באמצעות צמר גפן ולאחר מכן לשטוף את הפנים עם מים מתוקים, לאחר הפעולה מומלץ למרוח קרם לחות.
  • פילינג תל אביב. שימוש בחול לח של הים, שפשוף של עור הפנים תוך שמירה מפני נגיעה בעיניים ושטיפה במים מתוקים.
  • פילינג ים המלח. למרוח את הבוץ מים המלח, ועם צמר גפן לספוג את מי המלח ולנקות את הפנים ולבסוף לשטוף את הפנים עם מתוקים.

באילו מקרים כדאי ללכת להיבדק אצל רופא עור או פלסטיקאי?

קמטים זו לא מחלה זו בעיה אסתטית, זו הזדקנות של עור הפנים. לא ניתן להימנע מקמטים אך באמצעות שמירה והקפדה על מספר פעולות, ניתן לסייע בעיכוב הזדקנות העור.

ד"ר רוברט כהן, מנהל תחום הרפואה האסתטית בקופה חולים מאוחדת, נשיא "האגודה הישראלית לרפואה אסתטית" וממייסדי הרפואה האסתטית בארץ.