ארן הנדריקס הוא אמן ויוצר תערוכות באמסטרדם. הגובה שלו נושק ל-2 מטר אבל הוא דווקא לא מרוצה מזה, לדבריו הוא אפילו היה מעדיף להיות בגובה מטר! מהשפעה על מצוקת הדיור ועד התחממות האקלים ומחלות סרטניות, לדברי הנדריקס ככל שאנחנו גדלים פיזית כך גם המוצרים שמשמשים אותנו וחומרי הגלם שנדרשים לשם כך, והמשמעות הרסנית לכולנו.

ארן קורא לפרויקט שלו "האיש המתכווץ" ובמסגרתו הוא מחפש מגוון תשובות לשאלה: "איך אנשים יכולים לתפוס פחות מקום?". יש לזה גם היתכנות מעשית לדבריו: "יש כל מיני דרכים לעכב גדילה, באמצעות תזונה אחרת, על ידי בחירת בן זוג קטן יותר, על ידי האם לעורר או לא לעורר הורמונים מסוימים בגוף. זה אפשרי, אבל מה שחשוב לי זה שאנחנו צריכים גם לרצות את זה".

אז עד כמה זה נורא להיות גבוהים? נכון לעכשיו אין לנו עדיין הרבה שליטה על הגובה שלנו. בערך 60 עד 80 אחוזים מהגובה הם גנטיים, בעוד השאר תלוי בגורמים סביבתיים, ובעיקר בתזונה של תקופת הילדות. אבל המשמעות של הגובה שלנו לא מסתכמת במידות בגדים וגם לא רק בהקשרים סביבתיים. ככל ש"מכונת-הגוף" גדולה או קטנה יותר, כך יש לה תנאי הפעלה מעט שונים כדי לפעול וכדי לפעול ביעילות. עקבים במקרה הזה לא יעזרו.

גבוהים מתים יותר מהר?

ב-30 השנים האחרונות, מספר חוקרים מצאו מתאם שלילי בין גובה לתוחלת חיים. ממצאים המבוססים על מיליוני מקרי מוות מצביעים על כך שככל שיש "פחות גובה", תוחלת החיים הממוצעת ארוכה יותר.

מחקר נוסף מצא קשר בין גובה לסיכון לסרטן, כמו גם מוות מכל הסיבות. חוקרים ניתחו נתוני תעודת פטירה של מעל 30,000 גברים ונשים שנפטרו לאחר גיל 25. לדבריהם, כל עלייה של אינץ' בגובה (כ-2.5 סנטימטרים) יצרה סיכון גבוה ב-2.2% למוות מכל הסיבות לגברים, וסיכון גבוה ב-2.5% לנשים. ביחס לסרטן הפערים אף היו גבוהים יותר עם סיכון גבוה ב-7.1% לגברים, וסיכון ב-5.7% לנשים.

מצד שני, חלק ממה שגורם לגבוהים למות יותר, גם מגן עליהם מסיכונים אחרים. כך למשל אנשים גבוהים ככל הנראה סובלים פחות ממחלות לב וסוכרת. באחד המחקרים האחרונים בנושא נמצא כי על כל 2.5 אינץ' של גובה, הסיכון של אדם למות ממחלת לב ירד ב-6%. "אנשים גבוהים יותר נוטים באופן טבעי להיות בעלי ריאות גדולות יותר ולב חזק יותר", הסבירו החוקרים וציינו כי דווקא אותה תזונת יתר הקשורה לסיכון מוגבר לסרטן עשויה לעורר ייצור מוגבר של הורמון המסייע לגוף לשלוט ברמות הסוכר והכולסטרול בדם.

איך הגובה משפיע על תוחלת החיים?

הגבלת קלוריות היא אחד הגורמים העיקריים המושפעים מגודל הגוף ושמשפיעים על איכות החיים לטווח הקצר והארוך, זאת לצד סיכונים אפשריים לשיבושים בתאים, וככל שיש יותר מהם כך הם גדלים. ז’אן-מרי רובין, דמוגרף החוקר את הקשר בין בריאות ואריכות ימים טוען כי לפני שנים רבות אנשים היו הרבה יותר נמוכים מכפי שהם היום, מכיוון שלעתים קרובות הם קיבלו הזנה גרועה במהלך השנה הראשונה לחייהם: ″הם לא היו מסוגלים להתפתח כראוי והם לא היו מסוגלים להילחם נגד מחלות זיהומיות”. אבל כיום זה השתנה לצד השני: "כשאתה גבוה יותר, אתה צריך יותר שכפול תאים, וזה יכול להתיש אותך מהר יותר".

עד כמה האופי מושפע מהגובה? 

לא מעט אגדות ותכונות אופי מרושעות נכרכו בהיסטוריה על אנשים קטני מידה באופן קיצוני. אגב, אחד מהם כלל וכלל לא היה נמוך. השמועות על מידתו הקטנה של נפוליאון נפוצו עוד בחייו אבל מסתבר שהוא היה מעט מעל 1.70 מטר. יחסית לאותה תקופה הוא היה אפילו מעט גבוה מהממוצע.

אבל אולי בכל מקרה יש בסיס לקישור: מחקר חדש מצביע על כך שאנשים נמוכים יותר ובעיקר אלו שרצו להיות גבוהים יותר נוטים להיות יותר פסיכופתיים ונרקיסיסטים. לדברי החוקרים, כאשר אנשים קטנים או חלשים יותר פיזית, הם עשויים להשתמש בטקטיקות פסיכולוגיות כדי לפצות על כך.

אנשים גבוהים נחשבים ככאלו שמרוויחים יותר כסף, מחקר אחר מחקר אף טוען שגברים ונשים גבוהים יותר נחשבים בדרך כלל לאטרקטיביים יותר אבל לא הכול דבש שם למעלה. יש מחקרים שטוענים שגברים גבוהים יותר בוגדים מנמוכים, ומחקר חדש מצא שגברים נמוכים פעילים יותר מינית. על פי הנתונים, לא רק שגברים נמוכים מקיימים יותר סקס, הם גם נוטים ב-32% פחות סיכוי להתגרש מבני הזוג שלהם והם יותר שותפים פעילים בחיי הבית.