כבר ניסיתם את מחשבון הגיל האמיתי שלנו? אם יצא לכם שאתם יותר מבוגרים מהגיל שלכם, אתם לא לבד. גם אנחנו נותרנו עם תחושה שהחיים ממש לא הוגנים. אז הלכנו למחבר המחשבון, האקטואר ד"ר בעז ים, מחברת עגן יעוץ אקטוארי, כדי לשאול את השאלות הקשות. "הרעיון שבבסיס המחשבון בסופו של דבר מבוסס על ממוצעים", הוא מסביר. "מסביב לממוצעים האלה יש כמובן שונות גדולה. לדוגמה, אם אנשים נפטרים בממוצע בגיל 80, הרי שחלקם נפטרים בגיל 60-70 ואחרים בגיל 90-100, כך שאין לנו ודאות לכל מקרה אישי, אלא סטטיסטיקה המתאימה לאלף אנשים כמו ממלא השאלון הספציפי".

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מה שמפעיל את מחשבון הגיל האמיתי הוא שימוש בנוסחאות מדעיות המבוססות על מחקרים נרחבים, המגלמים את היכולת להעריך את ההשפעה של הרגלי חיים מסוימים על תוחלת החיים. "המדע יודע לזהות אינדיקטורים מסוימים שמשפיעים על תוחלת חיים, שזה למעשה הגיל האמיתי", אומר ד"ר ים. "מצד שני, גם ברור לנו שיש נטיות גנטיות שאנחנו לא יודעים לזהות, וגם כאשר אנחנו כן יכולים לזהות אותן, אין המון מה לעשות נגדן. המחשבון מנסה לשקף עבור דברים שיש עליהם מחקרים משמעותיים".

המחשבון מציג תמונה כללית ולא אישית – ז"א היכולת להעריך מה תהיה תוחלת החיים הממוצעת של אלף איש, כמו זה שעכשיו בדק את הגיל האמיתי שלו. "הדברים שניסינו למדוד ונכנסו למחשבון נמצאו במספר מחקרים כבעלי השפעה משמעותית", אומר ד"ר ים. "אבל כמובן שזה לא מדיוק כמו שזה יכול היה להיות אם היינו עושים זאת במעבדה, דהיינו אם היינו מוציאים משתנה אחד ורואים כמה זה השפיע. הרי בחיים האמיתיים אי אפשר שמישהו יחיה את החיים שלו, ואז להחזיר אותו להתחלה ולבקש ממנו לחיות שוב בלי לעשן או לאכול הרבה ירקות. אנחנו מסתכלים על האינפורמציה הטובה ביותר שקיימת ומנסים להעריך לפיו".

ההרגל הכי גרוע בעולם

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שמשפיעים על תוחלת החיים שלנו הוא הרגלים לא בריאים, כמו למשל עישון. "יש הרגלים עם השפעות משמעותיות, כמו עישון למשל - שהוא הרגל איום ונורא, והוא קל יחסית למדידה", אומר ד"ר ים. "כל המחקרים מראים באופן עקבי שהוא ההרגל הכי גרוע האפשרי, והוא משפיע גם על רמת החיים וגם על תוחלת החיים. הכמות מאוד משמעותית, עישון כבד משפיע, עישון קל -1-10 סיגריות ביום, משפיע פחות. עם זאת, משום שקל יותר לא להתחיל מאשר להפחית או להקטין את הכמות, עדיף לא לעשן, גם לא מעט סיגריות. ניקוטין הוא סם ממכר וההשפעה שלו היא קשה. ולמי שמצדיק את עצמו בכך שסבא שלו עישן כמו קטר וחי עד גיל 90, זה אולי נכון, אבל זה עניין של מובהקות סטטיסטית ממוצעת".

אישה מעשנת סיגריה (צילום: Dominik Pabis, Istock)
די, באמת, פשוט תפסיקו עם זה | צילום: Dominik Pabis, Istock

עוד ב-mako בריאות:
>> מיתוס הסקס: יש לו רגליים גדולות? זה לא אומר כלום
>> מגרד לכם שם למטה? מדריך הפטריות השלם
>> בסוף זה יעבור: 11 דרכים לשחרר עצירות

מדוע אלמנט האמונה שמופיע במחשבון חשוב להערכת תוחלת החיים שלנו?

"לפי מחקרים וסטטיסטיקה, נמצא שכשלאדם יש עוגן של אמונה או עוגן חברתי חזק, יש לכך השפעה מאוד משמעותית על השקט הנפשי שלו ועל תוחלת החיים. אני לא בא לומר שאם עכשיו אדם ישים כיפה הוא יחיה יותר, אלא שאם לאדם יש משהו חיצוני שמספק לו שקט נפשי גדול, תהיה לזה השפעה מאוד גדולה על תוחלת החיים שלו. אדם שמצא את הדבר הזה שהוא מאמין בו, ולא חשוב מה זה, יושפע מאוד ממנו וזה משפיע גם על הבריאות. רואים את זה גם בקיבוצים, אנשים שגרים בקהילה ויש להם משהו שהם הולכים אחריו - זה משפיע מאוד לטובה על הבריאות, בעיקר בגיל מבוגר יותר. זה מספק לך איזה דבר להיאחז בו, להיאחז בחיים ולהיות אקטיבי.

"חשוב להדגיש שזו לא הדת", הוא מוסיף. "אלא האמונה במשהו חיצוני שגורם לשקט נפשי. כאשר יש תחושה שלא הכל על הכתפיים שלך, ולא בהכרח כל מה שאתה עושה הוא זה שקובע, זה נותן איזשהו רוגע פנימי. אבל זה רק פרמטר אחד, מי שרגוע ומעשן הרבה ולא מבצע פעילות גופנית עדיין עלול לקצר את תוחלת החיים שלו".

מה עוד יאריך לכם את החיים?

פעילות גופנית מתונה

הליכה רגועה של 3-4 פעמים בשבוע נותנת תוספת הרבה יותר משמעותית ממרתונים וטריאטלונים שהם אפילו מסוכנים לפעמים. "למי שמחליט להקדיש את החיים לספורט, מאמצים קיצוניים עלולים לפגוע בגוף ממש, גם מבחינת פציעות. אם מישהו רוצה לרזות זה בסדר, אבל כשחושבים על התועלת הבריאותית לכל החיים זה מושג בפעילות גופנית מתונה", אומר ד"ר ים.

אישה מתלבטת בין עוגה לתפוח (וידאו WMV: Jacob Wackerhausen, Thinkstock)
לא חייבים לאכול חסה כל היום | וידאו WMV: Jacob Wackerhausen, Thinkstock

שינה

"חוסר שינה זה המחלה של ימינו. ברגע שישנים מעט מדי, מתחת ל-6 שעות, זה לרוב דבר שהוא מאוד שלילי. לא משלימים מספיק מעגלים של שינה עמוקה, הגוף לא מפריש את ההורמונים שהוא צריך ויכולים להתפתח מצבים כמו השמנה, סוכרת ובעיות עמוקות יותר", אומר ד"ר ים. אתם הורים לילדים קטנים? אין צורך להיבהל. "אם היו 3 שנים של שינה לא טובה בעקבות גידול ילדים, זה בסדר. אבל ההתייחסות היא למשהו קבוע יותר. צריך להיות זהירים לטווח הקצר אם לא ישנים, ולאורך זמן יש פגיעה במערכות הגוף שמקצרת את החיים. הסף הוא באזור ה-6-6.5 שעות, ויש כאלה שקשה להם לתפקד גם מתחת ל-7 שעות. זה תלוי בבנאדם".

אגב, אחרי לילה כזה ללא שינה, אם תמדדו את מצב הרוח ואת הקוגניציה הכללית זה דרמטי- ההשפעה יכולה להיות יותר חזקה משתיית אלכוהול, אפילו במקרה של תאונות דרכים. "ההשפעה על זמן התגובה של אדם עייף גבוהה מאוד, חד משמעית", הוא מוסיף.

מערכת יחסים

אנשים שהם במערכת יחסים זוגית או קהילתית הם לרוב אנשים שיחיו יותר. "ההזדקקות לשייכות היא כנראה מאוד עמוקה. זה המצב ויש הרבה מחקרים בנושא. התמיכה החברתית בגילאים מבוגרים, אנשים שמרגישים שעדיין יש להם תפקיד בעולם - הוא יוצא מהבית ומישהו מחכה לו, אלו דברים מאוד עמוקים שנותנים לאדם חיות".

ד"ר בעז ים (צילום: עמוס כשדן)
"חוסר שינה זה המחלה של ימינו". ד"ר בעז ים | צילום: עמוס כשדן

תזונה

תזונה, אגב, משפיעה לא בהכרח כמו שחושבים. "יותר ויותר מחקרים מוכיחים שלהיות שמנמן שעושה פעילות מתונה זה יותר טוב מלהיות רזה מאוד כמעט בכל פרמטר, כשלא מדובר כמובן על מישהו מאוד שמן ומאוד רזה. בתזונה התועלות מושגות מאיזון מתון - אין צורך לאכול חסה אורגנית מבוקר עד ערב. בסופו של דבר אדם שאוכל מתון ולא אוכל יותר מדי בשר וכן צורך את כל קבוצות המזון ובעיקר ירקות - לא צריך להיות צמחוני וטבעוני מושבע", מסביר ד"ר ים.

"אצל חלק מהאנשים טבעונות וצמחונות זה כמעט סוג של אמונה, אבל אני חושב שצריכה מתונה של עוף ובשר היא לא בעייתית. עם זאת, מי שצמחוני וטבעוני צריך לשים לב שהוא מקבל יותר מדברים מסוימים - זה לא בלתי אפשרי כמובן. הוא יכול להיות בריא באותה המידה ואולי אפילו יותר".

יחסי מין

יחסי מין כשלעצמם הם צורך מאוד עמוק שהסיפוק שלו משקף איזשהו שקט ורוגע פנימי. "לא צריך לקפוץ כל לילה למיטה אחרת, הדגש פה הוא על קשר משמעותי ועמוק ולא סיפוק רגעי".

מתי צריך לדאוג?

"בגיל הצעיר אנשים מאבדים נקודות בשל מחסור בשינה, הרגלי צריכת האלכוהול בגיל הזה וגם על היותם רווקים. בגיל צעיר זה יותר לגיטימי, אם כי תמיד יש מה לקחת מזה לשיפור, אם מישהו ממלא את המחשבון בגיל 45 ויש לו תוספת של הרבה שנים – זה כבר יותר מדאיג".

>> אז בני כמה אתם באמת? היכנסו למחשבון הגיל האמיתי  שלנו ותגלו
>> לא ישנתם טוב? הנה כל מה שהגוף שלכם עושה ולא ידעתם