גווינת' פאלטרו עשתה מזה סדרת טלוויזיה, ויקטוריה בקהאם וקייט הדסון מגלגלות מיליונים ואופרה וינפרי מזמן נחשבת לאימפריה של איכות חיים ובריאות. יותר ויותר שחקניות, זמרות ומפורסמות בעולם, וגם בארץ, לוקחות את המעמד שלהן צעד אחד קדימה ומשקיעות במיזמי בריאות גופנית ונפשית עם שלל מוצרים, אג'נדות ומסרים. כמה דוגמאות בולטות ממחישות את הפוטנציאל החיובי שיש לסלבס אך גם לסיכון הטמון באפשרות שיש כיום לכל אחד ואחת למכור, לייצר תוכן ולהעביר מסרים גם בתחומים רגישים.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

גווינת' פאלטרו (צילום: @gwynethpaltrow, instagram)
צילום: @gwynethpaltrow, instagram

ביצים בנרתיק והחלמה אלטרנטיבית מקורונה

הכוכבת שחוטפת הכי הרבה ביקורת על העצות הבריאותיות המסוכנות והלא אחראיות שהיא מחלקת היא ללא ספק גווינת' פאלטרו. מאז שלקחה הפסקה מהמשחק ב-2008 כדי להשיק את אתר הלייף סטייל שלה, Goop, גווינת' פאלטרו הפכה את בלוג הבריאות שלה לאימפריה שכוללת פודקאסט, מגזין וחנות מקוונת של מוצרי יופי ותוספי תזונה. 

במהלך השנים התפרסמה פאלטרו במגוון הקשרים מפוקפקים יותר ופחות החל מהמלצה על אידוי ואגינלי, מדבקות "שמאזנות את התדירות האנרגטית" וגם, פרק שהוקדש לה בסדרת הטלוויזיה Hollywood's Stories תחת הכותרת - Gwyneth Paltrow: From Movie Star to Health Guru.

לאחרונה עוררה סערה לאחר ששיתפה על שיטת ההחלמה האלטרנטיבית שלה מהקורונה. פאלטרו סיפרה כי מטפל המליץ לה על תהליך ריפוי שכולל דיאטה מבוססת על צמחים ללא סוכר או אלכוהול. כחלק מההליך היא היא צמה עד 11:00 כל יום ועושה סאונות אינפרא אדום.

פרופ' פאוויס, המנהל הרפואי הלאומי של ארגון הבריאות באנגליה (NHS) הוציא הודעת ביקורת בתגובה לפרסום. "בימים האחרונים אני רואה שגווינת' פאלטרו למרבה הצער סובלת מההשפעות של קוביד. אנחנו מאחלים לה בהצלחה, אבל חלק מהפתרונות שהיא ממליצה הם ממש לא הפתרונות שהיינו ממליצים ב-NHS. אנחנו צריכים לקחת את קוביד ארוך ברצינות וליישם מדע רציני. לכל המשפיעים שמשתמשים במדיה החברתית יש חובת אחריות וחובת זהירות סביב זה".

בעשור שחלפו מאז השקתו, Goop ספגה אש מספר פעמים מצד רופאים ומדענים שערערו על מסרי הבריאות השנויים במחלוקת שיש באתר. כך בשנת 2017 פורסם באתר Goop שיחה עם שיווה רוז  "גורו/מרפא/השראה/חברה ליופי", כפי שתיאר האתר, ובה הוצגו היתרונות של החדרת ביצת ירקן, אבן בצורת ביצה עשויה ירקן לנרתיק. רוז טענה ששמירה על ירקן בנרתיק יכולה "להגביר אורגזמה", "להידוק ולגוון", "ליצור חוזק כליות", "להעצים את האנרגיה הנשית" ו"להמריץ את כוח החיים". זמן קצר לאחר פרסום הכתבה, Goop החלה אף למכור ביצת ירקן באתר.

59 דברים מוטרפים לגמרי שגווינת' פאלטרו עשתה

בתביעה אזרחית כנגד goop נטען כי החברה טענה כי ביצי הג'ייד והרוז קוורץ שלה, לאחר שהוכנסו לנרתיק, "יכולות לאזן הורמונים, לווסת את המחזורים, למנוע צניחת רחם ולהגביר את השליטה בשלפוחית ​​השתן", כך התובע המחוזי של מחוז סנטה קלרה, ג'ף רוזן . "goop אף פרסמה תערובת של פרחי תמצית ושמנים אתריים שנועדו להילקח דרך הפה או להוסיף למי האמבט, שיכולה לסייע במניעת דיכאון".

המוצר אף "זכה" לביקורות של רופאים שכינו את המוצר "בלגן לוהט" והסבירו שהחזקת ביצית ירקן בנרתיק עלולה לגרום לבעיות אגן, מכיוון ששרירי האגן אינם אמורים להתכווץ ברציפות. בנוסף נטען ששמירת ביצה בנרתיק יכולה לאפשר לחיידקים להיכנס, מה שמוביל לסיכון גבוה יותר לרעילות.

בשנת 2017, Goop ספגה אש כשהאתר פרסם מאמר שקישר בין חוטים בחזיות לסרטן השד. המאמר הופרך על ידי מומחים רבים, שציינו שיש רק מחקר מדעי אחד שבחן את הקשר הסרטני האפשרי בין שדיים לחוטי חזייה, ואף הגיע למסקנה שאין קשר מוכח בין השניים.

הרשתות החברתיות מלאות בהמלצות בריאותיות שיעילותן מוטלת בספק

קורטני קרדשיאן, "משפחת קרדשיאן" (צילום: NBCUniversal Television Distribution)
קורטני קרדשיאן, "משפחת קרדשיאן" | צילום: NBCUniversal Television Distribution

"אני מקבלת אינסוף שאלות על אוכל, ילדים, יופי ואופנה, אז החלטתי ליצור את Poosh"

לצד גווינת' פאלטרו והמוצרים מעוררי המחלוקת שהיא מוכרת ישנן דוגמאות נוספות, כך לדוגמא, לפני 3 שנים קורטני קרדישאן, האחות הגדולה של הקרדשיאנס השיקה אתר לייף סטייל בשם POOSH במטרה "לחנך, לתת מוטיבציה לכל אחד לשנות את חייו לאורח חיים בריא, נכון ומודרני יותר".

קורטני ידועה מזה שנים כאחת ששומרת על אורח חיים בריא. בין היתר היא לא אוכלת גלוטן, מקפידה על שגרת אימון, והיא אף משתיתה את הבחירות שלה על ילדיה, כעת כולם יכולים להתרשם מראיית העולם שלה דרך האתר שמתואר כ"מדריך מודרני לחיות את חייך הטובים ביותר". בין היתר נכתב באתר כי "אנחנו לא עוסקים בהטפה או בשיפוט, אנחנו עוסקים בחקר ולשוחח. זה לא מונולוג, זה דיאלוג".

האתר כולל מאמרים בנושאים שונים, מתכוני בריאות וחשיפה אישית בשלל נושאים החל מ -12 מוצרי היופי הנקיים שבהם קרדשיאן משתמשת בכל יוםראיון עם קריס ג'נר על מה שנדרש כדי להפוך לבוסית ועד מאמר שכותרתו "איך להיראות טוב בעירום".

View this post on Instagram

A post shared by Poosh (@poosh)

"החלטתי להשיק את Poosh כי הרגשתי שחסר משהו במרחב אורח החיים הבריא. חיים בריאים מקבלים מעטפת גרועה; זה כאילו שאם אכפת לך ממה שאתה מכניס לגוף שלך, אז אתה לא סקסי או מגניב. אבל זה פשוט לא נכון, ו-Poosh כאן כדי להוכיח בדיוק את זה".

"אנשים כל הזמן שואלים אותי איך אני עושה את הכל, מלהיות אם חד הורית לעבודה במשרה מלאה ועד לשמור על חיי חברה", סיפרה קורטני. "אני מקבלת אינסוף שאלות על אוכל, ילדים, יופי ואופנה, אז החלטתי ליצור את Poosh".

סלינה גומז (צילום: Mario Anzuoni, רויטרס)
צילום: Mario Anzuoni, רויטרס

"זה לא מפחיד אותי ברגע שאני יודעת שיש לי את ההפרעה"

הזמרת והשחקנית סלינה גומז השיקה לאחרונה פלטפורמת מדיה חדשה בשם Wondermind עם התמקדות בבריאות הנפש. הפלטפורמה מתרכזת בעיקר סביב כושר נפשי, ומספקת תרגילים יומיומיים שאנשים יכולים לעשות כדי לחזק את בריאותם הנפשית. כחלק מהתוכנית יושקו באתר מוצרים פיזיים כמו יומן שיכלול הנחיות יצירתיות. בנוסף האתר יכלול פודקאסט ראיונות עם פסיכיאטרים בולטים, ספורטאים וידוענים, ניוזלטר יומי והמטרה הסופית היא להרחיב את Wondermind לחברת הפקה שמוציאה גם ספרים, יומני תרגילים ותוכן סטרימינג.

על פי האתר, הפודקאסט של Wondermind יכלול שיחות עם מטפלים, פוליטיקאים, ספורטאים, מורים, סלבס ומומחי מוח: בעצם, כל מי ש"היה שם" ורוצה לשתף את הסיפור שלו בצורה פתוחה וכנה. הידיעה שאנשים אחרים עוברים אתגרים על בסיס יומיומי היא מעוררת השראה - וזה גם פותח דיאלוג ויכול לגרום לכולם להרגיש פחות לבד.

גומז סיפרה לאחרונה בתוכנית האינסטגרם של מיילי סיירוס "Bright Minded" שיא סובלת מהפרעה דו קוטבית. "הלכתי לאחד מבתי החולים לחולי נפש הטובים ביותר באמריקה, בית החולים מקלין, ודיברתי על זה שאחרי שנים שעברתי הרבה דברים שונים, הבנתי שאני דו קוטבית", סיפרה גומז. "זה לא מפחיד אותי ברגע שאני יודעת את זה". שם גומז דיברה בגלוי על בריאותה.

Getty Images (צילום: Paul Butterfield; GettyImages IL)
ג'ודי גריר, 2019 | צילום: Paul Butterfield; GettyImages IL

 "לא הרגשתי שיש מוצרים בשוק שעוסקים בצרכים שלי ספציפית"

ויש גם מקרים סולידים יותר שממחישים את האימפקט של קולות מוכרים שמקדמים תחומים שפחות זוכים לתהודה. השחקנית ג'ודי גריר נכנסה לאחרונה כשותפה מייסדת של מותג הבריאות הנטורופתי לנשים מעל 40 פלוס Wile. היא סיפרה שהיא גילתה שכמוה רבים מחברותיה חוו חוסר בפתרונות בריאות לנשים בגיל העמידה. "יש את השינוי הזה שהתחלתי לשים לב שהתחלתי לדבר עליו עם החברים שלי כשהגענו לשנות ה-40 לחיינו שלא [ראיתי] שפונים אליי", היא סיפרה. "לא הרגשתי שיש מוצרים בשוק שהיו שם בשבילי במיוחד ועוסקים בצרכים שלי ספציפית. למה אף אחד לא מוכר לי משהו בשביל איך שאני מרגישה כשכל מי שאני מדבר איתו מרגיש ככה?".

בין השאר המותג היוקרתי כולל ארבעה תוספי צמחים יומיים המטפלים במתח, גלי חום, תמיכה בגיל המעבר ותמיכה בתקופת המחזור, כמו גם תמיסות צמחים מרוכזות שמקלות על שחיקה, כעס וחרדה.