תקופת המלחמה מביאה רבים למעט ביציאה מחוץ לבית. אנשים רבים מעדיפים להימצא הכי קרוב לממ"ד ולא פעם גם ישנים בו על מנת לצמצם טווח בהגעה לממ"ד. כחלק מההכנות של הממ"ד והבית לזמן המלחמה, חשוב לדאוג גם לאיכות האוויר שאנחנו נושמים בחללים הסגורים – איך עושים את זה? על מה חשוב לשים לב ומה קורה לנו בגוף בזמן שאנחנו נמצאים בתוך חלל סגור? 

חוסר באוויר והיעדר תנועה: שימו לב לזה

"הבעיה העיקרית בממ"ד האוויר הדליל שבו באופן טבעי מאחר ומדובר בחלל סגור, במיוחד במקרים בהם יש מספר אנשים בחדר ולאורך זמן.", מסבירה ד"ר ליאת ברזילי-יוסף, מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה ומנהלת השירות לטיפול בהשמנה במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית. "חשוב לזכור כי במקרים של שהייה מאוד ממושכת בממ"ד אנו חוששים מירידה משמעותית ביותר בריכוז החמצן הנקי שעלולה להוביל לסימפטומים שונים דוגמת ישנוניות, נמנום, בלבול, כאבי ראש. לצד זה, גם היעדר תנועה במשך זמן ממושך אינו מיטיב אתנו ויכול להשפיע על מערכות שונות בגוף שלנו. בדומה לטיסה ארוכה, ובמיוחד בקרב אנשים עם נטייה לקרישיות יתר, מומלץ לבצע הליכה איטית, תנועות שחרור קלות בחדר, אולם לא פעילות גופנית מאומצת שתוביל לעלייה נוספת בצריכת החמצן".

עוד מוסיפה ד"ר ברזילי שחשוב להיערך גם בטרם השהייה בממ"ד, המלווה באופן טבעי גם ברמת סטרס ומתח גבוהה, וכמובן בהקשר לסיטואציה, מומלץ לאנשים הסובלים מקלסטרופוביה בפרט ואנשים בכלל – לדעת מראש אילו אמצעים יכולים להרגיע אותם ולסייע להם בתחושת החרדה וחוסר האונים הטבעית דוגמת דמיון מודרך, תרגול נשימתי, פלייליסט מוצלח וכדומה".  חשוב לזכור כי אדם יכול לשרוד שעות רבות ללא אוכל אבל לעבור יממה בלי נוזלים אינה מומלצת ואף עלולה להיות מסוכנת במיוחד בקרב אנשים להם מאזן נוזלים רגיש דוגמת קשישים, אנשים מבוגרים, אנשים הסובלים מאי ספיקת לב וכליות וכדומה. ולכן חשוב להצטייד בכמות מספקת של מים לשתייה. לסיכום מומלץ שחדר הממד יהיה מאורגן בצורה בטיחותית ויאפשר שהייה נוחה, מצויד באוכל ובמיוחד מים ואמצעים מרגיעים לכל אחד מבני הבית"

כיצד תדאגו לאיכות האוויר בבית ובממ"ד? ד"ר מריה חיטריק, CTO בחטיבת הטיפול באוויר של תדיראן עם כמה טיפים: 

  1. רטיבות/נזילות.
    בזמן רגוע, ללא אזעקה, תעברו ברחבי הבית ובממ"ד ותוודאו היטב שאין נקודות של רטיבות או נזילות. חשוב לתקן כל נזילה על מנת למנוע התפתחות של עובש. העובש מפריש לאוויר נבגים שעלולים להחמיר מחלות כרוניות, אלרגיות והתקפי אסתמה.
  2. פילטרים של מזגן.
    פילטרים אלו מהווים שכבת הגנה של יחידת המיזוג הפנימית והמטרה שלהם היא למנוע מחלקיקים קטנים כמו אבק מלהיכנס לתוך המזגן. חדירה של חלקיקים למזגן גורמת להצטברות של אבק שעלולה להפריע לעבודתו התקינה, ויותר מזה - לזהם את האוויר הביתי שאנחנו נושמים. בזמן האזעקות אנחנו מבלים הרבה זמן במהלך היום במרחב יחסית קטן וסגור עם מספר אנשים באותו המרחב, ולכן מומלץ להקפיד לבדוק ולנקות את הפילטרים במזגן ברחבי הבית וגם בממ"ד, במיוחד לאחר הקיץ החם שבו המזגן עבד שעות נוספות. 
  3. הקפדה על אוורור החללים בבית.
    בזמן שאין אזעקות באזור בו אתם נמצאים, חשוב לאוורר את חלל הבית והממ"ד במידת האפשר כך שמומלץ לעשות זאת לפחות פעמיים ביום למשך 10-15 דקות. הממ"ד למעשה הוא חדר אטום לחלוטין שמתאפיין בחוסר סירקולציה. אוורר החלל יסייע בהורדה בריכוז של חומרים אורגניים נדיפים ומזהמים ביולוגיים שאנו מפיצים לחלל האוויר תוך כדי נשימה. כיום קיימת בחלק מן המזגנים טכנולוגיה חדשנית שמטהרת את האוויר.
  4. שמירה על רמת לחות מאוזנת בחלל האוויר.
    אם אתם מרגישים שהאוויר בחלל הבית או הממ"ד לח מהרגיל, מומלץ לווסת את רמת הלחות בחלל החדר באמצעות המזגן על ידי שימוש במצב טיפה.
  5. עטית מסכה.
    אם אחד מבני משפחתכם גילה תסמינים של מחלה ויראלית או מיקרוביאלית (צינון של חורף) המתאפיינת לדוגמה בכאב גרון, חום, שיעול, חולשה, הקאות, נזלת או לחץ באוזניים - מומלץ לעטות מסכה בזמן השהייה בחלל הסגור על מנת להפחית את ההדבקה של הסובבים אותך.