אלי (50) ורותם (45) יעקובוביץ' הכירו בפריז כשהיא טיילה שם, הוא איש עסקים צרפתי היא קונדיטורית בריאות ישראלית ולשניהם דבר אחד משותף – שם המשפחה, שהיה מה שחיבר ביניהם. השניים פיתחו מערכת יחסית זוגית, רותם נשארה לגור בצרפת וב-2012 הם התחתנו. לאחר שבנם הבכור נולד הם החליטו לחזור לישראל, עם רעיון מהפכני – גלידה טבעונית.

"אחרי שלוש שנים בפריז, החלטנו לנסות ולעלות לישראל, עבור אלי זו הייתה ממש עלייה. בזמן הזה חשבנו מה נעשה בארץ, גלגלנו כל מיני רעיונות.  אני גרתי בקליפורניה תקופה ושם הייתה גלידה שממש אהבתי על בסיס קוקוס, והיה לי ויז׳ן להכין גלידה יום אחד", מספרת רותם. הם בדקו וגילו שאין משהו דומה בישראל, והחליטו ששווה לנסות, "קנינו מכונת גלידה קטנה בפריז ועשינו אינספור נסיונות", מספר אלי, "כשהגענו לארץ, הגענו עם 6 מתכונים ראשוניים". 

ב-2014 עם העלייה לארץ, הם התמקמו דרך הסוכנות היהודית בקיבוץ הגושרים והתחילו להכין שם את הגלידות שלהם "זה היה מזל – גרו שם המון סטודנטים וצעירים ונתנו להם לטעום, ככה עשינו שמונה חודשים בזמן שאלי היה באולפן", מספרת רותם. "בתום שמונת החודשים התפנה מפעל שוקולד שהיה מותאם לקינוחים – כמו נס. החלפנו אותם ומשם התחיל המותג שלנו. התחלנו לייצר ולמכור לעסקים באיזור, מבין העסקים מכרנו לסופר קטן, ומשם התפרשנו לכל הארץ."

גלידה שמתאימה לכולם

במהרה הפך ILO למותג גלידות שמוכר לכל טבעוני, ולא רק. ואחרי שנים שבהן נמכר רק בחנויות טבע ועסקים מקומיים, היום אפשר למצוא אותו גם במקררי הגלידות בסופרים הגדולים, למשל בשופרסל green. ולמרות שבארץ ניתן למצוא לא מעט גלידות פרווה של מותגים מוכרים, זהו מותג הגלידה הישראלי היחיד שהוא גם טבעוני לחלוטין וגם נקי מגלוטן, מה שהופך את הגלידה שלהם למוצר שמתאים לכולם.

"הגלידה שלנו היא ׳פרווה׳, טבעונית, היא נקייה ברכיבים שלה, היא בוטיקית ונעשית כחול לבן, היא מה שנקרא בשפה המקצועית סופר פרימיום", מסבירה רותם ומוסיפה, "השאיפה שלנו שכל אחד במגוון האוכלוסיה הישראלית יוכל להנות מהגלידה שלנו. היא לא רק לקהל אוכלוסיה ספציפי כמו בריאותנים או טבעונים. הרבה פעמים שאדם בארץ בוחר במוצר פרימיום, הוא נאלץ להגיע לתל אביב. אנחנו רוצים לאפשר את הטוב הזה לכולם בתפוצה רחבה." 

גלידת ILO (צילום: דן פרץ)
באופן לא מפתיע, הטעם הנמכר ביותר הוא פיסטוק | צילום: דן פרץ

המותג, הם מספרים, נולד מתוך הרצון של רותם ואלי ליצור מוצר מחומרי גלם כמה שיותר נקיים "מאוד חשובה לנו איכות המוצר- מכל הבחינות. גם הטעם, אבל לא פחות מזה גם איכות החומרים. אחד מהדברים שהם תו תקן עבורנו הוא שמי שקורא את הרכיבים יראה חומרי גלם שהוא מזהה – שהם אוכל" אומרת רותם, "אנחנו שאפנו מהרגע הראשון שזה יהיה ׳קלין לייבל׳ שאנשים ירגישו בנוח לתת לילדים לאכול. בלי חומרים מזיקים."

 לדוגמה, הם מציינים שרבים מופתעים לגלות שאת הטעם של גלידת הפאי לימון הם מייצרים בעצמם, "אנחנו ממש סוחטים את הלימונים. גם את הקרמל לגלידת קרמל פקאן – אנחנו מבשלים סוכר קוקוס ולא שורפים סוכר לבן. אם יש דרך יעילה יותר לעשות את זה ולהוזיל את התהליך? כן. יש. אבל זה חשוב לנו שהערך יהיה נקי ולא מזיק לגוף. אנחנו נשקיע בחמאת פיסטוק יקרה או בקקאו יותר יקר, כי הלקוחות שלנו סומכים עלינו. אין לנו 'עלול להכיל' גלוטן או חלב". 

 איך מתגברים על סטיגמות של טבעוני ופרווה?

"הדרך היא לייצר את המוצר באופן איכותי וטעים בזמן בניית המתכון. אנחנו מבקשים פידבקים בלי הפסקה. אם יש דגש שחוזר על עצמו אנחנו מתחשבים בו ומתקנים. אנחנו עושים המון טעימות בזמן הייצור. אנחנו מבקשים שאנשים יהיו כנים איתנו ולא יגידו לנו מה שאנחנו כביכול רוצים לשמוע. אנחנו לא מייעדים שיהיה טבעוני או פרווה, כתחליף למשהו – אלא מייצרים מוצר טעים. מי שאוהב קוקוס יהנה מהגלידה ורק אחרי זה יגלה שהוא אכל מוצר ללא מוצרים מהחי. אם משהו הוא טעים מספיק – שוכחים אם זה טבעוני או פרווה או כל דבר אחר, פשוט נהנים."

גלידות ILO (צילום: דן פרץ)
"אנשים מופתעים לגלות שאת הטעם של גלידת הפאי לימון אנחנו מייצרים בעצמנו" | צילום: דן פרץ

איך הופכים רעיון לעסק אמיתי ואיך הופכים מגלידת בוטיק קטנה למותג שנמכר בסופרים?

"מאמינים במוצר וביכולת שלך להוציא את זה לפועל. ואז את האמונה הזו הופכים לעשייה. תמיד יש ויהיו אתגרים ומכשולים – בהתחלה כשסיפרתי לאנשים על הרעיון שלי חשבו שאני משוגעת לגמרי", מספרת רותם. "לא ציפיתי מאנשים לתמוך ברעיון. האמונה צריכה להיות של בעל הרעיון ולדעת לסנן רעשים מסביב. אני האמנתי באמונה שלמה שהמוצר שלנו יהיה מדהים. ככה גם עם המכשולים – להיות בפוקוס על הפתרונות ולא על הקשיים. האמונה נותנת לנו את היכולת לדעת שכל עוד המוצר מעולה, אפשר לפתור הכל".

"כדי להפוך עסק מקטן לגדול צריך פשוט לא לעצור, להמשיך להיות קשוב למה הדרך הנכונה לגדול עכשיו, להיות קשוב לסימנים שבדרך – איפה אתה טועה ואיפה אתה בדרך הנכונה. צריכים הרבה מאוד אורח רוח ואמונה בעצמך ובמוצר, כי זה תהליך שלוקח זמן". לדבריה, המעבר מגלידת בוטיק למותג שנמכר בסופרים מתאפשר בזכות בחירת הטעמים הנכונים "אנחנו בוחרים בטעמים שאנחנו יכולים לייצר בכמות גדולה ועדיין לשמור על תו התקן של האיכות שלנו, זה אפשרי לייצר בכמויות גדולות יותר ועדיין לשמור על מוצר פרימיום." 

אם תהיתם מה הטעם הכי מבוקש שלהם, רותם ואלי מספרים שבאופן לא מפתיע הגלידה הנמכרת ביותר היא גלידת פיסטוק ושמדי פעם הם מקבלים גם  בקשות לטעמים חדשים " מבקשים מאיתנו מנגו בפירותיים או קרמל מלוח בטעמים העשירים יותר, אבל יותר מטעם נוסף אנשים רוצים מוצרים נוספים כמו קוקילידה או מגנומים", הם אומרים ומספרים שבקרוב יהיו חדשות בתחום, לדבריהם "מה שאפשר להגיד זה שיש למה לחכות".