ביום שישי האחרון יצאה לדרך הרפורמה של משרד התחבורה, שבמסגרתה כל מי שמתגורר בערים תל אביב, אשדוד וחיפה ונוסע באוטובוסים של חברת דן, לא יוכל יותר לשלם במזומן או להטעין את כרטיס הרב-קו באוטובוס.
מטרתה העיקרית של הרפורמה היא להוריד מנהגי האוטובוסים את נטל ההתעסקות בכספים כדי לאפשר להם להתרכז בנהיגה ולחסוך בזמנים, אבל ביום שישי האחרון התגשמו החששות שנוצרו מאז שהוכרזה הרפורמה, כאשר בתחנות ובאוטובסים נוצר בלבול גדול אצל הנוסעים.
בחולון החליטו שלושה צעירים לצאת בעצמם לשטח ולסייע ככל שניתן. בר שי, חבר מועצת העיר וועדת התחבורה, מקס מורוגובסקי מעמותת "תחבורה בדרך שלנו" ואלון שחק, פעיל בתנועת צעירים חולון, משתמשים בתחבורה ציבורית בעצמם באופן קבוע. לכן, אתמול (א') הם החליטו לקום מוקדם בבוקר, לאחר קצת לעבודה ולצאת לסייע לנוסעים שמתקשים לשלם – על חשבון זמנם הפנוי.
השלושה החליטו להגיע לשטח ביום ראשון לאחר שהבינו שהעזרה שלהם תידרש יותר ביום שבו אנשים יוצאים לעבודה. "שמענו על הרפורמה, והבנו שהולך להיות בלאגן", אומר שי, "התחושה היא שמשרד התחבורה יצא עם רפורמה לא אפויה מספיק, ואין למשל מספיק עמדות הטענה לרב-קו. בתחילת היום עשינו סיבוב בין המקומות שבהם פורסם שיהיו עמדות הטענה במזומן, וגילינו שבחלקם האפשרות הזאת בוטלה, או שהם נפתחים רק בשעה 9-10, בזמן שאנשים לרוב יוצאים לעבודה בשעות מוקדמות יותר, כך שהאנשים הגיעו למבוי סתום שבו לא היה להם איפה להטעין את הרב-קו".
משם עברו השלושה אל תחנות האוטובוס עצמן. "בדקנו אם יש אנשים שלא מעלים אותם לאוטובוס, אנשים שלא מבינים איך להטעין את הרב-קו או שצריכים עזרה", מספר שי, "הנגשנו להם את המידע, הסברנו להם איך מטעינים את הרב-קו באפליקציות וגם הטענו עבורם, כי לא כולם מכירים את המידע הזה".
לדעתו של שי מדובר ברפורמה טובה ונכונה, אבל היא דורשת התארגנות רחבה יותר. "אני מקווה מאוד שבמשרד התחבורה יבינו שצריך הרבה יותר עמדות טעינה", הוא אומר, "באופן כללי זה דבר טוב להוריד מהנהגים את המשא של ההתעסקות בכסף, אבל יחד עם זה צריך שיהיו גם תחנות נגישות עם מידע והסברים, אולי אפילו שיהיו עמדות הטענה בתוך התחנות כמו בירושלים. גם העיריות צריכות לאפשר מצידן את עמדות הטעינה, וגם משרד התחבורה צריך לתמרץ את זה".
תגובת משרד התחבורה: "מטרת המהלך היא לאפשר לנהגים להתרכז בנהיגה בלבד ולהפוך את הנסיעה לבטוחה ומהירה יותר, בדומה לאירופה. משרד התחבורה העמיד לרשות הנוסעים אלפי עמדות טעינה במזומן ובאשראי. במטרה להקל על האוכלוסיה המבוגרת, אזרחים ותיקים יוכלו לטעון נסיעה בודדת אצל הנהג ולקבל הנחה".