קוביות שוקולד בקלוז אפ (צילום: istockphoto)
הכי פשוט והכי מנחם. שוקולד | צילום: istockphoto

אפילו בימי המיתון העגומים שפוקדים אותנו, אנשים לא מפסיקים לקנות ויש מי שמרוויח מזה. בכל זאת, כולם הרי חייבים לאכול, לא? מנתונים שפורסמו בסוכנות הידיעות האמריקנית AP, נראה שיש מוצרים שהפופולאריות שלהם נוסקת פלאים והם פשוט נחטפים מהמדפים. שוקולדים ויינות זולים הם רק שתי דוגמאות.

גם המכירות של בשר משומר, צ'ילי משומר ותבשיל בקר בקופסאות שימורים עלו, עד כדי כך שעל אף המיתון חברות המייצרות את המוצרים הללו הצליחו לדווח על עלייה ברווחים. חברת "הרשי" למשל, יצרנית השוקולד השנייה בגודלה בארה"ב, רשמה רווחים בסך 20% ועקפה אפילו את ההערכות האופטימיות ביותר בוול סטריט וחברת "קראפט" דיווחה על עלייה דו ספרתית במכירות ארוחות מוכנות של מקרוני וגבינה – "האוכל המנחם המושלם".

מקרוני ברוטב שמנת- ג'יימי אוליבר (צילום: דיוויד לופטוס וכריס טרי)
פתאום כולם רוצים מקרוני וגבינה | צילום: דיוויד לופטוס וכריס טרי

ובינתיים אצלנו: גידול בארוחות המוכנות, פנייה למזון מנחם והחלפה של מותגים

המיתון העולמי מגיע לישראל בעיכוב ביחס לשאר העולם, מה שאומר שאם בעולם ניתן לדבר כבר על מגמות צרכניות שהתגבשו בעקבות המיתון, בארץ עדיין קשה להצביע על דפוסים ברורים, אם כי יש בהחלט שינויים במפת הצריכה הישראלית. כך לפי בכיר באחת מרשתות השיווק המובילות - שציין את השינויים הבולטים:
העיקרי שבשינויים הוא גידול משמעותי בקנייה של ארוחות מוכנות, שבתקופות של שפע אנשים פחות מתעניינים בהן. שינוי בולט נוסף הוא החלפה של מותגים – ירידה בצריכה של מותגים יקרים יותר והסתפקות באחיהם הזולים (למשל החלפה של קפה נמס מגורען טייסטרס צ'ויס בקפה נמס מסוג רד מאג)
השינוי המשמעותי האחרון שניתן להצביע עליו, מזכיר את המגמה האמריקאית: הישראלים החלו בתקופה האחרונה לרכוש יותר מזון מנחם – עוגות מוכנות, גלידות, ומעדנים דוגמת טרמיסו או מלבי. תופעה אותה ניתן גם לייחס לכך שאנשים כנראה פחות יוצאים לבתי קפה ומסעדות ומפנקים את עצמם בבית.

בארצות הברית השינויים הללו מלווים בשינויים נוספים ומדאיגים: המכירות של חומרים משלשלים עלו ב-11.5 אחוזים בשנה האחרונה, וגם הדרישה לכדורים שונים לטיפול בצרבת טיפסה ב-8 אחוזים, כנראה כתוצאה מהפנייה למוצרי מזון קפואים ומעובדים שעשויה לעורר בעיות עיכול ולהוביל להשמנה.

איך אנחנו יכולים בכל זאת לנסות ולהישמר ממה שקורה בארה"ב?

לנסות ולהקפיד בכל זאת על צריכה של פירות וירקות טריים, לפזול פחות למדף המתוקים או לאמץ פתרון שנראה כי הולך ותופס תאוצה בארה"ב: לגדל בעצמנו את הסלט שלנו.
איגוד הגינון הלאומי של ארה"ב מעריך שמספר גינות הירק הביתיות במדינה יזנק השנה ביותר מ-40 אחוזים. חברה גדולה לשיווק זרעים בפנסילבניה דיווחה כבר בחודש מארס השנה על עלייה של 30 אחוז במכירות זרעי שעועית ירוקה, עגבניות, מלפפונים, דלעת וחסה.  אם אתם רוצים לאמץ את הפתרון האמריקאי, תמצאו אצלנו את כל הפרטים שאתם צריכים על גינון ביתי וקהילתי.