קשים הם חייו של שומר הכשרות, הסועד והבשלן כאחד. הפרדת החלב והבשר, כמויות המלח העצומות שנועדו לספוח את הדם, וזה עוד בלי להזכיר את כל החיות הטריפות שמקומן ייפקד לנצח מהתפריט הכשר. זו הסיבה שהמסעדות הכשרות שלנו סובלות משם לא מי יודע מה, ואיכשהו תמיד נתפסות כטובות, אבל פחות.

אין תמונה
הכל לאופה וגם קפה. כשרים שעושים את זה נכון

אנחנו כאן כדי לומר לא עוד. נכון שהכשרות מציבה בפני השפים אתגרים, אבל לאחרונה יותר ויותר מקומות עומדים באתגרים האלה בגבורה (בעיקר כאלה שלא מחפשים תחליפים אלא מסתמכים, למשל, על קינוחים שמלכתחילה לא מצריכים חלב). הנה כמה בתי אוכל נבחרים, כשרים לגמרי, שלא היו מביישים את המסעדות הכי משוקצות שיש. אחרי הכל, אם זה טוב לחיים כהן, זה בטוח טוב גם בשבילנו.

הכל לאופה וגם קפה, בית קפה, ירושלים

 המקום, הידוע בכינוי "מזרחי", נמצא באזור שוק מחנה יהודה, צמוד לחנות המתמחה בצורכי אפייה. מכיוון שמדובר במקום קטן, לעתים (בעיקר בימי שישי בבוקר) צריך להמתין עד שמתפנה שולחן. התפריט מתבסס על תוצרת טרייה מהשוק וכולל סלטים מעולים, כריכים ומנות פסטה או שקשוקה לצד מאפים נהדרים וטריים.
הכל לאופה וגם קפה, השזיף 12, מחנה יהודה, ירושלים, 02-6242105

לה גוטה, מסעדת שף, ירושלים

מסעדה צרפתית עם נגיעות ים-תיכוניות, האם המייסדת של הגורמה הכשר בארץ, השוכנת במבנה אבן רב קשתות. גוטה וגיא בן שמחון, אם ובנה, אחראים על המנות היוצאות מהמטבח – ביניהן מרק בצל, טרין כבד אווז, קציצות כבש וארטישוק ירושלמי ופילה דג בורי עם חומוס.
הקינוחים טובים, אבל יש להודות שלא כולם מתמודדים יפה עם היעדר החלב.
לה גוטה, יוסף ריבלין 18, נחלת שבעה, ירושלים, 02-6232322

קוהינור, הודי, ירושלים

הסניף הירושלמי הכשר של רשת טנדורי: היכל אכילה גדול עם אורנימטים הודיים, מפות בד לבנות, מלצרים בלבוש הודי מסורתי ומוזיקה הודית ברקע (לפעמים יש גם מופע מחול הודי).
והאוכל? מצוין. האלו גובי, הסמוסה כבש והנאן למיניהם (בייחוד הקולצ'ה בצל) הם מסוג המנות שגורמות לך לחזור למסעדה שוב ושוב.
קוהינור, מלון קראון פלזה, ירושלים, 02-6588867

החצר, מסעדת שף, ירושלים

  החצר החלה את דרכה כשיתוף פעולה בין פיני לוי (פיני בחצר) ומוטי אוחנה. כיום המטבח של החצר מופקד בידיו של אוחנה בלבד, שמבשל היטב אוכל ים תיכוני צפון אפריקאי.
המאזטים מצוינים במיוחד, בעיקר סלט הבורגול והחציל הקלוי עם העגבניות והכוסברה, והטחול הממולא בסלט שקדי העגל. מהמנות העיקריות שווה ללכת על תבשילי הקדירה (הלחי וזנב השור). סטייק האנטרקוט, הפילה והפרגיות הרבה פחות מומלצים, אם כי גם הם עשויים כהלכה. הקינוחים הם הנקודה החלשה יותר של המסעדה, שמתעקשת משום מה להגיש קינוחים על טהרת תחליפי החלב.
בשישי אחר הצהריים מתקיימות במקום קבלת שבת וארוחת טעימות של תבשילים שונים במחיר 75 ש"ח לסועד.
החצר, דרך בית לחם 7, ירושלים, 02-6719922 

דקה, מסעדת שף, תל אביב

מסעדה חדשה ומבטיחה, בראשותם של חיים כהן, שתפקד כאן על תקן יועץ, ויניב כספי, השף. התפריט מציב במרכזו מאכלי דגים וקינוחים חלביים משובחים.
המנות הראשונות מציעות מגוון של טעמים סופר ישראליים (לימון, זעתר, שמן זית) ומעט מפתיעים (קרפצ'ו דלעת), והמנות העיקריות נהנות מטיפול עדין ומשילוב נגיעות מהמטבח הביתי-מסורתי. לא כדאי להחמיץ את קבב הלוקוס ברוטב יוגורט חם.
דקה, התעשייה 10, תל אביב, 03-5629900

אין תמונה
דקה. חיים כהן בתפקיד היועץ

 

חומוס אשכרה, תל אביב

זה לא שאי אפשר למצוא חומוס כשר – אפשר, אבל לרוב זה לא יהיה החומוס הזה שמתגעגעים אליו כשנוסעים לחו"ל. חומוס אשכרה הוא אחד הבודדים שגם אוחזים בתעודת כשרות וגם נכללים קבוע ברשימות המומלצים.
החומוסייה התל אביבית מתמחה בחומוס סמיך, כבד, מלא בטחינה וטעים, עם כל התוספות הדרושות.
חומוס אשכרה, ירמיהו 45, תל אביב, 03-5464547

גינזבורג, בית קפה, תל אביב

אין תמונה
אשכרה. לא כל חומוס כשר הוא חומוס טוב

בית קפה ותיק המגיש מאפים, סלטים וארוחות בוקר מעולות. רונן לביא, הבעלים, אופה את הקישים, הפחזניות והלחמים במו ידיו הטובות, ועושה עבודה נהדרת. הקרואסונים מגיעים מלה-יונז באשדוד (בית קפה-קונדיטוריה מעולה בפני עצמו), והם טריים והכי קרובים לצרפת שיש. הקפה מעולה, המקום שוקק חיים תמיד והשירות ידידותי ויעיל. חובה לנסות את פונדנט השוקולד, כריך הרוקפור והלזניה.
קפה גינזבורג, אחד העם 55, תל אביב, 03-5608070

מינאטו, יפני, קיסריה

היא אמנם ממוקמת בתחנת דלק, ואמנם חולקת את המטבח עם בית הקפה הסמוך, אבל עדיין מדובר במסעדה טובה ונעימה.
מינאטו הוקמה על ידי מתן רוזנטל, שף עתיר ניסיון, ואקי טאמורה, סושי שף השייך לשושלת שפים יפנים, ומציעה סושי ושסימי ממגוון של כשבעה דגי ים טריים. אגף הקינוחים דל כיאה למסעדות יפניות, אבל תמיד אפשר לדלג לבית הקפה הסמוך ולסיים בקינוח מושחת.
מינאטו, צומת קיסריה, תחנת דלק פז, 04-6360812

גינצבורג (צילום: לביא רונן)
גינצבורג. בית קפה ותיק | צילום: לביא רונן

 

ארץ זבת חלב, גבינות, מושב נחלים

בנחלים, מושב דתי שחלק מתושביו מייצרים גבינות, נפתח משק מרקוביץ', המציע חוויה של גבינות מעולות לציבור שומרי הכשרות. דיר כבשים ישן הוסב למקום אירוח כפרי ונעים, המציע בשעות הבוקר ארוחת בוקר הכוללת סוגים שונים של גבינות (שאותן ניתן לבחור מחלון התצוגה), לחם, יוגורט מתוק ושתייה. הגבינות טובות ועשויות בעדינות והאווירה שקטה ונעימה.
ארץ זבת חלב, משק מרקוביץ', משק 59, נחלים, 03-9332797