אין תמונה
מאפיית לחמים. מיטב הפחמימות מסביב לשעון
מאפיית לחמים: סלסה וסמבוסק

ניחוחות לחם טרי המתנחלים בארובות האף בשעות שאחרי חצות, בשילוב מנה נאה של אלכוהול המפעפעת בעורקים, הם המתכון הבדוק ל"craving" פחמימתי מטורף של אמצע הלילה.

מענה נפלא לאותו דחף החייב לבוא על סיפוקו מיידית, מספקת במסירות מידי לילה מאפיית "לחמים", שתנוריה פולטים לחמים מופלאים, מאפים מתוקים ומלוחים, עוגות ועוגיות סביב השעון.

בערך בשעה 03:00 אחר חצות, שעה שמרביתנו נוחרים בה, מתכנסים במאפייה הריחנית, חבורה לילית של נהגי מוניות, בלייני לילה ממועדון הסלסה הסמוך ואמנים שסיימו להופיע עם טיפות אדרנלין אחרונות שעדיין גועשות בדמם. כולם מתכנסים במקום במטרה לסכם את הלילה עם מאפים מצוינים וקפה טוב. את נהגי המוניות הפוקדים את המאפייה באישון לילה, "מצ'פרים" בכוס קפה חזק במחיר מיוחד של 4 שקלים, כדי שיהיו מרוכזים עד סיום משמרת הלילה.

הבליינים הצעירים המגיחים ממועדני הסביבה, מחבבים במיוחד את מאפה הבית הנפלא, המזכיר את משולשי הסמבוסק הלוהטים. "בלחמים" הוא מוכן בגרסה מתוחכמת יותר של בצק קיש פריך עם גבינות נמסות, ממרח פסטו וביצה קשה (יש גם גרסה מופלאה לא פחות ממולאת בתרד וגבינות). אוהבי המתוק מחכים בציפייה דרוכה לצאתם של הקרואסונים ממולאי השקדים מהתנור, וסביב השעה 03:00 בערך בסוף השבוע, מגיע מוני מושונוב חמוש בפרלמנט קבוע, הנוהג לשבת ולקשקש במקום עד שחלות השבת מגיחות מהתנורים הלוהטים.

שעתן היפה של ציפורי הלילה: 03:00

מנת הלילה: מאפה הבית - משולש בצק פריך במילוי חציל, פסטו, ביצה וגבינות.

מחירים: 10-22 שקל.

לחמים - מאפייה ובית קפה: החשמונאים 99, תל-אביב. טלפון: 03-5618111. כשר. סגור בשישי-שבת, פתוח שוב במוצ"ש

בתה וגריגה: הכי פרינג' שיש

את מלוא כובד משימת הסיקור של מקומות לילה, הרגשנו הצלמת ואנוכי, עת הגענו ל"בתה וגריגה" בקצה הכי דרומי של תל-אביב, עת בחור צעיר ושתוי קמעה ניתח את שמותינו על-פי תורת הקבלה, נשק לנו על הכתף ודחף לנו מצית וכרטיס ביקור למזכרת. "בתה וגריגה" הוא מקום ספק בר, ספק קפה המכונה גם בית טבק. גומחה קטנה ואפלולית שבשעות הקטנות של הלילה מוארת באמצעות עשרות נרות מטפטפים המשווים לה מראה מסתורי, כמו פריים באחד מסרטי ערפדים. גם המוזיקה במקום חרקנית וכמובן שלא הצלחנו לעמוד על טיבה, אם כי צריך לזכור שממרומי גילנו קצת קשה להעריך את איכויותיו של המקום.

בשעות שלאחר חצות חגגו ב"בתה וגריגה" המוני אדם כאילו היה מדובר בצהרי היום. המקום, שנראה כמו נשאב מאחת השכונות של ברלין או אמסטרדם, משמש כביתם הלילי הקבוע של סטודנטים לאמנות ולפילוסופיה, מלצרים ומהגגים לפרנסתם. אלה יושבים בניחותא על בירת "טייבה", כוסית "בושמילס" או "מיץ נוגה" (בחרובקה ביטר צ'כי עם המון לימון וטוניק) ומנשנשים קצת שקדים במים, כרובית עדה, גבינת המאירי או ברי חריפה ובעיקר משולשי טוסטים עם גבינה שיורדים טוב עם האלכוהול המוקפד המוגש במקום (בעלות הבית הן הבעלים של המוסד המצליח "ג'וז ולוז"). כל זאת עד שהאגזוז הראשון של האוטובוס הראשון פולט הדי עשן ראשונים של שחר על רחוב אלנבי, וניתן האות המוסכם שהלילה נגמר והגיע הזמן להתחיל את היום - כלומר ללכת לישון.

שעתן היפה של ציפורי הלילה: 01:00 עד עלות השחר.

מנת הלילה: טוסט עם גבינה ופרושוטו מלווה במיץ נוגה.

מחירים: 4-47 שקל.

בתה וגריגה: רחוב לבונטין פינת אלנבי, תל-אביב. טלפון: 03-6850493. סגור רק בשישי בלילה

אין תמונה
בנדיקט. ארוחת בוקר כל הלילה
בנדיקט: מטוגן ושמנוני

"בוקר טוב"! מקדמים מלצרים מעט מנומנמים את פני תאבי המאנצ'יס שעות רבות אחרי שהשמש ביקרה במרכז השמים. ב"בנדיקט", מסעדה המציעה שלל ארוחות בוקר מרחבי הגלובוס בכל שעה של היום, גם השעה 04:00 נחשבת לשעה לגיטימית לפצוח בארוחת בוקר. ואכן ארוחות הבוקר של "בנדיקט" כמעט נולדו כדי לשרת את המאנצ'יס של פוסט הבילוי. שהרי מה יכול להיות טוב יותר מאוכל מטוגן, שמנוני, מלוח ומתוק בערבוביה? כל מי שחווה לילה שטוף זימה ושתייה מרובה יודע, שהקיבה בשעות הללו איננה בררנית במיוחד ואף מכתיבה סט דרישות משלה. המיקום של סניף "בנדיקט" בשדרות רוטשילד, סמוך למשולש המועדונים הצוהל של לילינבלום-אלנבי-הרצל, מושלם לבלייני הלילה המשחרים לטרף של ארוחת לילה טרום בוקר. לפיכך זוכה המקום לאהדתם הגורפת של אותם בליינים-חוגגים, הזקוקים לליטרת המטוגנים בטרם יעלו על יצועם.

המלצרים אפילו מספרים על דראג קווין שהפציעה במסעדה לאחר הופעת לילה ונתנה "שואו" קצר משל עצמה.

מנת הלילה הכי פופולרית ב"בנדיקט" היא ארוחת בוקר אנגלית. ארוחה מטורפת במיוחד, הכוללת נקניקיות פרנקפורט שמנמנות, קריספי בייקון וביצת עין יחד עם שעועית ברוטב עגבניות. לצד כל זאת מונחים להם קוביות תפוחי אדמה, בצל ופטריות מטוגנים בתועפות שמן. מנה נוספת המככבת אף היא בראש מצעד ה"מאנצ'יס" היא מגדל נאה של פנקייק עבים המשכשכים בים של רוטב אוכמניות מתוק להחריד.

יש גם מי שמזמין את שתי המנות גם יחד וחופן מזלג באחת, וכפית בשנייה בו זמנית. נשמע מופרך? תנסו בעצמכם.

שעתן היפה של ציפורי הלילה: 04:00

מנת הלילה: ארוחת בוקר אנגלית ופנקייק אוכמניות.

מחירים: 35-90 שקל.

בנדיקט: שד' רוטשילד 29, תל-אביב. טלפון: 03-6868657

הברסרי: תפריט לכל שעה

בכל מטרופולין גדול יש מקום כזה. מסעדה או בר נטולי כל ממד של מקום ושעה. כזה שאפשר לפסוע אל תוכו כשאור השמש צורבת מידי ולהתקבל בברכה באפלולית ובמשקה מידו המנחמת של ברמן מוכר. מעין מקום שאפשר לזלול בו המבורגר שמנוני ב-09:00 בבוקר לאחר שמסיימים משמרת לילה וגם כזה, המספק את הצורך של לשתות רק קפה ולבכות על כתפה של חברה.

בתל-אביב, ממלאת את המשבצת החשובה הזאת הברסרי. המקום, שפתוח 24 שעות 7 ימים בשבוע, מהווה מפלט מנחם כמעט לכל גחמה, קולינרית ורגשית כאחת. בשעות שבין חצות לשש בבוקר, מגיעים לברסרי אותם הטיפוסים שאינם מחויבים בשום אופן וצורה לשעון היקום - טייסים שטופי ג'ט לג שזה אתה נחתו מניו-יורק, סטנדאפיסטים נמרצים אחרי הופעה, ובליינים שבאים לסגור את הלילה על הבר. במיוחד עבור אלה, ייצרו פרנסי המקום תפריט לילה מיוחד המופעל בין השעות 01:00 ועד ל-07:00 בבוקר: כנפי עוף חריפות שיורדות נהדר עם בירה צוננת, ביצת עין על טוסט, כדורי ריזוטו מטוגנים ממולאים במוצרלה עם סלסת עגבניות, המבורגר וצ'יפס, ואגס בנדיקט הנוטפים חמאה, הולנדייז וחלמון צהוב לסגירה ראויה של הלילה ולפתיח נפלא של היום.

שעתן היפה של ציפורי הלילה: 02:00.

מנת הלילה: באפלו צ'יקן ווינגס ברוטב ברביקיו עם מקלות ירקות ורוטב רוקפור.

מחירים: 26-66 שקל.

ברסרי: אבן גבירול 70 תל אביב, טלפון: 03-6967111

אין תמונה
אין כמו כנפיים חריפות באמצע הלילה

בהדונס: חומוס חם סביב השעון

אם חשבנו שחומוס אוכלים רק בבוקר או בצהרים, הרי שהתבדו תפיסותינו המיושנות, כשבשעה 02:00 אחרי חצות ראינו אנשים מנגבים במרץ צלחת של חומוס-פול מלווה בצ'יפס-סלט.

סיר החומוס של בהדונס (סניף אבן גבירול הוא זה הפתוח סביב השעון 7 ימים בשבוע) מהביל תמיד, ובכל שעה מוכנים ומזומנים שם להכין עבורכם מנה של חומוס עם פלאפלים פריכים וזהובים, שיש מי שנשבע שהם טובים במיוחד. לזאת מתלוות גם פיתות טריות ועבות ואפילו סלט קצוץ דק וטרי. את מנת קומפלט הנ"ל מלווים בבירה שחורה של פעם או בבקבוק צונן של קולה, בן הזוג האולטימטיבי של חומוס.

החומוס של בהדונס, על-פי דעת חומוסולוגים מומחים, משתייך לז'אנר המשחה המעט דלילה ומתקתקה. מרקם שככל הנראה מאפשר לבלוס אותו גם בשעת לילה מאוחרת, בלי להרגיש שיציקת בטון התנחלה בקיבה.

לא שמישהו מחיות הלילה שפקד את המקום נראה מודאג מבעיות עיכול. סביב שולחנות הפלסטיק על המדרכה השקטה של אבן גבירול, ישבו דיירים מהבניינים הסמוכים שכנראה נתקפו בבולמוס לילי של רעב, כמה צעירים שעצרו בדרך חזרה מבילוי וכמה זוגות מאוהבים שהלילה והיום נמתחים עבורם לכדי יריעה רומנטית ארוכה אחת.

שעתן היפה של ציפורי הלילה: בין 01:00 ל-02:00.

מנת הלילה: חומוס-פול ופלאפלים.

מחירים: 10-23 שקל.

חומוס בהדונס: רחוב אבן גבירול 150, תל-אביב. אין טלפון

>> הצטרפו לטיול המאנצ'יז הלילי שלנו
>> או שסתם בואו להכין פסטה